Zikri menuju ke padang, mencari seseorang. Saat matanya ternampak orang itu sedang melepaskan lelah di bangku, dia tersenyum. Terus dia menuju ke arah orang itu.
""Effa, I need your help."
Effa yang sedang meneguk sebotol air mineral mengangkat keningnya. Zikri dipandang sebagai tanda meminta Zikri meneruskan kata-katanya.
Tanpa dipinta, Zikri duduk di sebelah Effa. Nafas dihela perlahan sebelum berbicara. "Semalam aku nampak Danial jumpa Alina."
Effa hanya diam, mendengar cerita Zikri dengan tekun.
"Aku tak tahu apa yang Danial cakap kat dia tapi yang aku pasti, lepas Danial jumpa Alina, Alina macam lain. Dia tak happy macam selalu. Dia seolah-olah asyik fikirkan apa yang dikatakan Danial."
Effa angguk kepalanya. "I see, so?"
"Aku nak kau cari apa yang Danial cakap dekat Alina. Can you?"
Effa angguk kepalanya. "Got to go, nanti apa-apa hal aku roger."
Effa terus mengambil barang-barangnya lalu beredar.
Zikri hanya memandang Effa yang kian menjauh. Nafas dihela perlahan.
⚫⚫⚫
Effa menghampiri Lina yang sedang duduk termenung. Tangannya yang memegang cup air coklat dihulur pada Lina.
Lina memandang lama sebelum menyambutnya sambil tersenyum. "Thanks Fa."
Effa angguk lalu duduk di hadapan Lina. Air kepunyaannya disedut. "So, whats wrong?"
"Hah? Apa? Wrong? Mana ada wrong apa-apa." Lina tergelak kecil menyembunyikan hakikat sebenar.
Effa memandang kosong. Kalau dah namanya Riya Alina memang tak pandai menipu lah jawabnya. Padan ajelah Zikri terlalu menjaga gadis polos ini. "Jangan nak menipu, so tell me. Mana tahu aku boleh tolong kau."
Tawa Lina terhenti. Dia menghembus nafas perlahan. Pandai betul Effa meneka keadaanya tika ini. "Actually, Dani minta saya tinggalkan Zikri. Lepas tu dia minta saya pergi kat dia."
Effa angguk kepalanya. "Then?"
"Dia bagi saya masa untuk tunaikan permintaan dia."
"So apa kata hati kau?" Effa menyoal lagi.
"Saya tak suka dia, saya sayangkan Zikri tapi- tapi saya tak tahu. Saya rasa saya macam banyak menyusahkan Zikri. Boleh ke saya buat keputusan untuk tinggalkan Zikri?"
Effa mengeluh lemah. "Kenapa kau rasa kau susahkan Zikri pula?"
"Dia hm, dia banyak kali tolong saya itu ini bila saya dalam susah. Tapi saya tak pernah tolong Zikri bila dia dalam susah."
"Oh, I see."
"Effa, apa pendapat awak?"
"Hmm, kalau aku ada di tempat kau, aku akan stay pada Zikri. Nak tahu sebab apa?"
Lina angguk kepalanya, innocent.
"Sebab Zikri lah yang ada masa susah senang aku so kenapa pula aku nak kena tinggalkan dia? Aku bukannya ambil kesempatan pada dia tapi dah memang dia baik nak tolong aku. Nanti bila dia dalam susah, turn aku pula yang akan tolong dia. Tunggu masa je."
YOU ARE READING
My Innocent Girl
Teen Fiction"Err, arr, sa..saya..." - Alina "Saya, saya, saya apa?! Kau apahal gagap-gagap ni?" - Zikri. "Saya suka awak!" Terkejut punya pasal, Lina terlepas cakap. Zikri angkat kening. Danial yang berada tidak jauh dari situ ternganga. "Kau.... suka aku?" Zik...