⚫28⚫

6.2K 475 15
                                    

"Kenapa nak jumpa saya, Adam?" Lina duduk berhadapan Adam. Suasana Tasty Cafe itu dipandang. Memang sangat tenang dan nyaman walaupun masih boleh tahan ramai orangnya.

Adam senyum. Lina comel, ya dia akui. Dan Lina juga seorang yang bendul. Padan sajalah Zikri selalu menjaga gadis itu. Agak-agak, macam mana lah next year Lina tanpa Zikri? Dia akan okay ke?

"Adam?" Lina memetik jarinya tepat di hadapan Adam.

Adam tersentak. Dia hanya mampu mengukir sengihan di bibir. "Lina, kot ya pun nak tahu sangat, orderlah apa-apa dulu."

Lina angguk kepalanya. Dia segera memanggil pelayan untuk memesan minuman. Sebaik saja semuanya selesai, dia menghadap Adam semula. Kening dijungkitkan, minta penjelasan daripada Adam.

"Aku nak minta tolong kau sikit, boleh?"

Lina angkat keningnya.

"Jangan risau, aku dah minta kebenaran Al dengan Zik."

Tersengih Lina mendengar ayat Adam. Eceh, minta kebenaran konon.

"Tolong apa?"

Adam menarik nafas perlahan. "Actually, aku dengan Natra pernah couple."

Lina hanya diam. Ya, dari gaya mereka berdua pun dah boleh agak sebenarnya. Pastinya 'pernah' ada apa-apa.

"Tapi hubungan kitaorang retak bila ada someone nak pisahkan kita orang." Wajah Adam nampak sangat sedih akan hal itu.

"Cerita jelah, Adam. Saya dengar."

"Dulu, kita orang couple paling hot kat sekolah. Yeah, siapa je yang tak bising bila ahli Bad Princes dengan librarian bergabung dan bercouple? Mesti berita tu jadi hangat kan? Nak-nak lagi, Natra bukan calang-calang orang. Dia pun boleh dikatakan dalam kategori hot dan famous."

Lina angguk. Walaupun nampak macam tak heboh tapi Natra sebenarnya famous. Cuma mungkin dia agak garang sikit.

"Bila cerita aku dengan Nat dah tersebar luas, mula lah ada yang dengki. Ada yang tak suka dengan hubungan kami. Termasuklah 'Dani kau' tu." Adam menekankan ayatnya.

Lina tergamam. Tak kan lah Danial macam tu?

"Danial tu baik je. Yes, dia baik.  Sebab tu dia buat macam tu. Dia risaukan adik dia thats why dia try pisahkan aku dengan Nat. Maybe dia ingat aku jahat padahal aku tak adalah jahat mana." Adam cepat-cepat memintas apa yang difikirkan Lina. Dia tak nak Lina salah faham tentang Danial. Danial baik, yes, dia akui itu.

Lina angguk kepalanya. Faham lah dia sekarang kenapa semua ni terjadi. Dahi diurut perlahan. "Habis, apa yang Dani buat pada awak dan Nat? Marah? Kecam?"

Adam tersenyum hambar. "Bukan tu je. Dani pakat dengan sorang girl yang nama Aqilah ni, dia minta Aqilah perangkap aku. One day, aku lalu bilik stor sukan. Aku dengar ada orang jerit dari dalam. Bila aku tengok pintu bilik stor tu pula, pintu tu berkunci dari luar."

Lina tekun memasang telinga. Cerita Adam benar-benar menarik perhatiannya.

"Tak tunggu lama, aku selamatkan dia. Aku terus buka pintu stor tu. Tapi-" Adam menghela nafas. Dia meraupkan wajahnya.

"Tapi aku terkejut bila Aqilah tiba-tiba peluk aku. Cakap terima kasih semua tu. Yeah, aku tahu dia berterima kasih sangat dengan aku tapi perlu ke peluk aku? Perlu ke? And that time, Natra lalu. Dia nampak, salah faham then terus putuskan hubungan kami. Penjelasan aku pun dia tak nak dengar."

Lina ternganga. Aduh, rumit betul kisah cinta Adam ni! "Habis tu, awak nak saya buat apa, Adam?"

"Aku nak kau tolong aku pujuk Natra. Suruh dia dengar penjelasan aku. Nanti aku dengan Bad Princes yang lain ikut kau dengan Al balik kampung."

Lina garu kepalanya. Bad Princes ikut balik kampung?

Okay, ini bala ke apa?

"Boleh tak ni?" Adam menyoal bila Lina hanya mendiamkan diri. Wajah Lina yang teragak-agak itu dipandang penuh harapan.

"I'll try. Itu je kan?"

"Yep, itu je. Yang lain, biar aku yang usahakan sendiri. Aku harap Nat okay."

Lina kembali diam. Kenapa dia rasa Adam punya situasi ni sama macam situasi Katrina? Dan perangai Natra sama dengan abangnya. Dua-dua kepala batu, tak nak dengar penjelasan orang. Lepas tu nanti mula lah nak broken apa semua.

"Okay lah Lina. I should go. Thanks banyak-banyak sebab sudi tolong aku." Adam bangun dari duduknya.

Lina sekadar angguk kepalanya. "Ye, sama-sama."

"Oh ya by the way, Zik ada kat luar. Dia akan hantar kau balik rumah."

"Eh, bukan patutnya abang Al ke?"

"Kau faham-faham jelah Zikri kau macam mana." Adam ketawa kecil seraya berlalu pergi meninggalkan Lina.

Lina ternganga. Tak kelakar pun, yang Adam gelak tu kenapa? Tanpa melengahkan masa, Lina turut bangun. Keluar dari Tasty Cafe tersebut.

Sebaik saja dia menjejakkan kaki ke luar kafe, mata menyapa seorang lelaki yang sangat dikenalinya sedang bersandar pada kereta sambil berpeluk tubuh. Lina tersenyum kecil. Cool bhai bila lelaki buat macam tu. Kau hado?

Langkah diatur menuju pada pemuda tersebut. Kaca mata hitam pemuda itu ditariknya. Terpaksalah Lina menjungkitkan kakinya bila ketinggian pemuda ini melebih-lebih macam tiang elektrik. Nasib baik sayang.

"Kau asal tarik spec hitam aku?" Zikri bertanya dengan suara mendatar. Halah, dah memang gaya dia bercakap macam tu. Lina yang pendek parat bahunya itu dipandang dengan kening kanannya terjungkit.

Lina sengih. "Nanti awak tak nampak saya."

Zikri sembunyi senyum. Boleh tak dia nak fanboying sekarang ni? Lina dah lah comel bila sengih lepas tu boleh cakap ayat-ayat sweet.

Kalau hari-hari macam ni, Zikri akan jadi aiskrim sebab dia dah terlampau cair.

"Mengada ah." Jari dijentik pada dahi Lina.

"Sakit lah!" Bibir Lina memuncung. Tanpa dipinta, spec hitam Zikri dipakainya. Macam nak jatuh je bila dia pakai sebab spec tu besar sangat. HAHAHAHA this is Lina gaisss.

Zikri geleng kecil kepalanya. Walaupun sekarang ni dia rasa macam nak meloncat sebab tengok Lina comel sangat, tapi terpaksa dia kawal kelakuannya. Macho kena jaga beb kalau tak, jatuh air muka.

"Jom lah balik. Sampai bila kita nak diri kat luar ni lama-lama?" Lina merungut. Bahang yang dirasakan buatkan dia tak betah untuk menunggu lama-lama di sini.

Zikri angguk kepalanya. Dia menekan punat kunci kereta. Terus saja dia masuk ke dalam kereta bersama Lina. Enjin kereta dihidupkan.

Lina menyandarkan dirinya pada sofa kereta. Matanya perlahan-lahan menjadi kuyu. Biasalah, seketul Lina yang kuat tidur. "Zik, saya nak tidur boleh?"

"Tidur jelah." Zikri jawab soalan Lina dengan mata yang masih fokus pada jalan.

"Awak tak bosan kan kalau saya tidur?"

Boleh tak Zikri nak jerit sekarang ni? Kenapalah Lina ni comel sangat?

"Tak, kau tidur jelah. Dah sampai nanti aku kejut."

Lina angguk kepalanya. Mukanya dipaling ke luar tingkap. Segera dia menutup matanya. Kantuknya sudah tidak dapat dikawal.

Zikri senyum kecil. Telefon dari kocek dikeluarkan. Perlahan-lahan dia mengambil gambar Lina. Usai itu, dia kembali fokus pada pemanduannya.

Lina yang sangat comel memang tak boleh berhenti buatkan dia senyum.

My Innocent GirlWhere stories live. Discover now