Pintu bilik wad tersebut dibuka kasar. Allif memandang tubuh yang terbaring di atas katil dengan mata yang terpejam Dan bersama bantuan pernafasan. Perlahan-lahan kakinya mengorak langkah merapati si gadis yang tampak lemah itu. Melihatkan wajah yang pucat tak berdarah itu benar-benar menyentakkan hatinya. Allif menarik kerusi yang berada di sisi katil. Punggung dilabuhkan lalu tangannya menggenggam erat dan dibawa ke dahi.
Air mata jantan yang disimpan selama ini akhirnya jatuh jua. Jika kehadirannya di sini hanya untuk melihat Katrina begini, lebih baik dia terus menetap di London. Tak perlu hatinya sakit melihat keadaan Katrina begini.
"Kat..," tangannya dibawa dekat pada kepala Katrina. Kepala yang berlapik tudung itu digosoknya perlahan. "Kat, bangunlah. Aku datang nak jumpa kau."
Mata dipejam rapat apabila Katrina langsung tidak memberi respon. Tadi doktor cakap Katrina cuma berehat. Sekarang ni, kenapa tak bangun pula? Tidur mati ke macam mana ni?
"Kat, sebelum aku gegar katil kau ni baik kau bangun." Perlahan suara Allif tapi masih kedengaran tegas. Dia tahu sesuatu yang sedang berlaku sekarang ni.
Dengan pantas mata Katrina yang tadinya tertutup terbuntang besar. Sengihan tak bersalah dipamerkan. Katrina lantas duduk dari baringnya. Bantuan alat pernafasan ditanggalkan.
Tadi, masa Allif buka pintu, dia dah tersedar. Dah gaya Allif buka macam nak bagi pintu tu pecah, mana dia tak terkejut?
"Berapa lama kau acah-acah tidur?"
"Sejak you mula-mula masuk tadi," jawab Katrina jujur. Dia menyandarkan badannya ke kepala katil. "You datang mesti sebab dah tahu I sakit, kan?"
"Hm," hanya itu dibalas Allif. Katrina sakit tapi dia masih boleh tersenyum. Logik kah semua itu?
"I know adik you tak bagitahu. I tahu dia pegang pada janji. Mesti sebab dah terkantoi sendiri kan?" Katrina masih dalam mood menyoal. Dia ketawa kecil pada ayat terakhirnya.
"You jangan salahkan dia kalau dia tak bagitahu you. I yang minta dia simpan rahsia ni daripada you. You faham-faham jelah, adik you tu polos." Melihat Allif hanya membisu, Katrina meneruskan bicaranya. Walau kepalanya terlampau berdenyut tika ini, digagahkan juga dirinya untuk bercakap dengan orang yang dia sayang.
"Al," suara Katrina sudah menjadi semakin perlahan. Dia memandang Allif yang turut memandangnya. Sebaris senyuman yang sangat ikhlas diberikan kepada lelaki itu.
"Thanks. Untuk rasa cinta yang you bagi pada I selama ni, I hargai. Sikit pun I tak pernah nak sia-siakan."
Allif tergamam. Katrina tersenyum dan dia masih mampu bercakap walaupun dia batuk terlalu kuat.
"I, I minta maaf kalau-kalau selama ni I ada sakitkan hati-hati you. I-I cuma minta, you jangan pernah menyesal dengan seumur hidup you. Bangkit Al, buka hati untuk-untuk orang lain. Benda yang lepas jangan diungkit," walau gagal, walau sangat susah untuk dirinya bercakap tapi ini adalah masanya. Dia tak kan berdiam diri kali ini.
"Kat, kau merepek apa ni?" Allif sudah mula tidak senang duduk. Panas saja hatinya apabila Katrina berkata begitu.
Katrina senyum. Dia memejam matanya perlahan. "Tolong pan-panggilkan doktor. I-I tak larat dah ni."
Allif segera membuka pintu. Kelihatan Lina dan Zikri menunggunya di luar. "Zik, Lina, tolong panggil doktor." Cemas nada suara Allif menyebabkan Zikri terus bangun lalu mencari doktor.
Lina sudah terkedu. "A-abang Al," panggilnya dengan serba-salah.
Allif memandang Lina. Adiknya itu ditarik rapat ke dalam pelukannya. "Tak apa, Lina. Tak apa."
Doktor datang menghampiri mereka. Bilik tersebut dimasuk bersama seorang jururawat lalu pintu bilik itu ditutupnya.
Allif berbalas pandangan dengan Zikri. Rakannya itu melabuhkan punggung di atas kerusi ruang menunggu.
"Kat kenapa? Dia ada cakap apa-apa dengan kau?" Soal Zikri sambil memandang Allif yang masih lagi memeluk Lina.
Allif geleng kepalanya, menafikan apa yang berlaku di dalam bilik tadi. Dia tersenyum hambar. "She said, she's fine."
"Tu je?"
"Yes," Allif membalas dengan muka yakin. Betulah, gaya Katrina tadi macam dia okay sangat padahal tunggu masa nak pergi saja. Lina yang berada dalam pelukannya dilepaskan. Dia mengambil tempat duduk selang sebuah dari kerusi Zikri. Badan disandarkan dengan mata yang terpejam rapat. Hatinya tak pernah berhenti mendoakan yang terbaik untuk gadis yang berada dalam wad tersebut.
Pintu dibuka dari dalam. Terus Allif berdiri menghadap doktor yang turut memandang ke arahnya. "Macam dengan dia, doktor?"
"Kita dah cuba yang terbaik, semuanya berlaku atas kehendakNya." Nada suara doktor itu seolah-olah memujuk Allif yang sudah mula tidak tentu arah.
"Doktor, dia okay kan?" Allif mendesak. Masih mengharapkan yang terbaik namun saat dia menerima gelengan kepala daripada doktor tersebut, dia kembali terduduk di atas kerusi. Tangannya meraup wajah penuh kesal.
"Kami dah cuba yang terbaik, maafkan kami," terus saja doktor tersebut berlalu pergi.
Lina terduduk di atas lantai. Dia menundukkan kepalanya. Air mata yang bergenang diseka perlahan. Meskipun pertemuan dia dengan Katrina merupakan satu kesakitan, tapi dia bersyukur.
Sebab tanpa Katrina, dia tak akan mengenali Zikri. Tanpa Katrina, dia tak kan serapat ini dengan abangnya. Tanpa Katrina, dia tak kan pernah tahu siapa Bad Princes.
Lina bangun lalu merempuh masuk ke dalam bilik tersebut. Tubuh Katrina yang ditutupi dengan kain menyayatkan hatinya.
Tangisannya mula pecah. Dia menyelak kain yang menutupi wajah Katrina. Kerusi ditarik. Dia duduk menghadap Katrina dengan wajah yang meratap. "Kat.."
"Kat.. sa-saya tak cakap terima kasih lagi. Ke-kenapa pergi dulu?"
Sementara itu, Zikri dan Allif yang berada di luar hanya menyepikan diri.
Zikri memandang rakannya. Kelihatan Allif sedang memejam mata sambil bersandar pada kerusi. Nafas dihela perlahan. "Al, kau kata Kat okay."
"Aku kata dia yang kata bukan aku."
Jawapan menyakitkan hati daripada Allif membuatkan wajah Zikri bertukar bengang. Kalau bukan sebab emosi Allif tengah tak stabil sekarang ni, rasanya, dah lama muka kacak rakannya itu menjadi lebam.
Allif menggenggam erat kedua-dua tangannya. Air mata yang mula gugur hanya dibiarkan. Biarlah apa yang orang nak cakap atau apa pandangan Zikri terhadapnya, semuanya tidak penting. Yang dia tahu, hatinya sedang merana dengan berita tadi.
"Zik.."
Panggilan daripada Allif membuatkan Zikri membuang semula pandangannya pada rakannya itu.
"Aku tak tahu kenapa aku cakap dengan kau tapi... aku sayang Kat, sangat-sangat," Allif bangun lalu menuju masuk ke dalam bilik wad.
Zikri sekali lagi menghela nafas. Raut wajah Allif nampak tenang meskipun ada air mata yang mengalir membasahi wajah lelaki itu. Tapi dia tahu, luaran tak sama dengan dalaman. Hati Allif pasti sedang merana.
"Kat, moga kau tenang di sana dan Al, semoga kau dapat teruskan hidup kau walau tanpa Katrina di sisi."
YOU ARE READING
My Innocent Girl
Teen Fiction"Err, arr, sa..saya..." - Alina "Saya, saya, saya apa?! Kau apahal gagap-gagap ni?" - Zikri. "Saya suka awak!" Terkejut punya pasal, Lina terlepas cakap. Zikri angkat kening. Danial yang berada tidak jauh dari situ ternganga. "Kau.... suka aku?" Zik...