⚫43⚫

4.3K 285 21
                                    

Lina mengekori Zikri dari belakang secara senyap-senyap. Masuk hari ni, dah hari ke-lima dia dan Zikri tak bertegur sapa. Tipulah kalau dia cakap dia tak rindu. Dah semestinya dia sangat rindukan lelaki tu.

Zikri berhenti sebelum mengeluh perlahan. Lina is still Lina, tetap sama dan masih dungu. "Kau ingat aku tak tahu ke kau ikut belakang aku?"

Lina tersentak. Dia garu kepalanya yang gatal, confius macam Zikri boleh tahu dia mengekorinya.

"Bunyi tapak kasut kau tu kuat, manalah aku tak dengar," Zikri memberitahu jawapan walaupun Lina tak tanya.

Lina sengih. Perlahan-lahan dia menapak berdiri di sebelah Zikri. "Zik.. awak marah saya ke?" Perlahan saja suara Lina bertanya. Macam tak nak cakap pun ada juga.

"Kau boleh fikir kot," jawab Zikri sebelum menyambung semula langkahnya. Dia panas hati, dia sakit hati. Lina boleh keluar dengan lelaki lain, habis tu pula, dia ni macam mana? Dia ni siapa pula bagi Lina?

"Sa-saya minta maaf," takut-takut Lina nak bersuara. Takut dia bakal mengundang kemarahan Zikri.

Zikri meraup wajahnya. Dia lantas menapak ke padang, di mana tiada langsung pelajar di situ.

Dan Lina yang berada di belakang, tetap setia mengekori Zikri.

Zikri pantas duduk di sebuah bangku. Melihatkan Lina yang teragak-agak hendak duduk, dia memandang Lina dengan kening terangkat. "Kenapa? Meh duduk sini, aku tak makan orang."

"Yeke ni?" Soal Lina tak percaya.

Dan Zikri buat muka 'what?' "The heck? Muka aku ada nampak macam nak makan orang ke selama ni?" Soalnya dengan bengang.

"Err, ya eh tak tak," Lina pantas menggeleng kepalanya apabila dia sedar yang dia terlepas cakap. Sengihan penuh tak bersalah ditayang.

Zikri buat muka. Ingat comel lah tu? Okay walaupun dia akui Lina memang sangat comel sekarang ni. Shit, omaigod kenapa budak ni comel sangat? Aku pijak karang muka dia nanti.

"Come, duduk depan aku," Zikri memanggil Lina. Dia nak ceramah budak depan ni, biar Lina sedar sikit. Otak budak ni memang kena basuh kalau tak sampai bila-bila lembap semacam je dia ni.

Lina dengan pantasnya mengambil tempat di hadapan Lina.

Zikri berdehem sebelum memulakan pertanyaannya. "Kau tahu apa salah kau?"

Lina teguk liur sebelum perlahan-lahan menganggukkan kepalanya.

"Aku nak dengar suara kau." Tegas saja suara Zikri, tiada langsung nada lembutnya.

"Ta-tahu."

Zikri angguk. "Okay, kau tahu. Jadi, apa salah kau?"

"Saya keluar dengan Ariel? Saya tak tepati masa untuk keluar dengan awak?"

Dengan tajam Zikri menjeling Lina. Tahu pun, ingatkan bebal sangat budak ni. "Kau tahu aku tak suka kau keluar dengan lelaki lain kan? Kau tahu aku marah kan?"

"Tahu." Lina hanya mampu menundukkan kepalanya. Tak berani nak bertentang mata dengan si singa depannya ni.

"Good, then kenapa kau buat juga? Kenapa keluar juga dengan Ariel?"

Kali ni Lina diam, tak menjawab. 'Sebab saya ada benda yang belum diselesaikan dengan dia lagi.' Namun kata-kata itu hanya bergema dalam hatinya saja.

Zikri mengeluh apabila Lina hanya diam. Budak ni memang uji kesabaran dia betulah. "Lina.... kenapa aku marah sangat kau keluar dengan dia?"

Lina geleng, tanda tidak tahu.

"Sebab aku sayang kau, aku tak nak kau tinggalkan aku, aku tak nak kau suka orang lain. Aku cemburu, aku tak nak ada orang yang bahagiakan kau selain dari aku ataupun keluarga kau." Kepala Lina digosok perlahan, memgharapkan Lina faham akan dirinya.

"Bila aku cakap sayang, memang betul aku sayang, betul-betul lahir dari hati. Jadi aku harap kau tak tinggalkan aku. Tolong stay, aku tak tahu macam mana keadaan aku bila kau tak ada nanti." Suara Zikri kali ini berubah lembut.

Satu benda yang dia tahu pasal Lina, budak ni kena cakap baik-baik baru dia hadam. Kalau bentak-bentak lepas tu marah dia, jangan haraplah dia nak faham. Mesti dengan bebal dia juga.

Lina dah rasa macam nak menangis. Kalau dulu dia rasa lelaki paling jahat tu Zikri, sekarang dia rasa lelaki paling baik pun Zikri juga.

Macam manalah hati dia boleh tak terpikat dengan Zikri?

"Alina, dengar tak apa aku cakap ni?"

Lina perlahan-lahan angguk kepalanya. Dia bangun lalu duduk di sebelah Zikri.

Zikri angkat kening, namun tetap memusingkan sedikit badannya bagi menghadap Lina. "Kenapa?"

"Li- Lina nak minta maaf, Lina tahu salah Lina, lepas ni Lina tak nak buat dah, Lina janji," kepala Lina mendongak, membiarkan sepasang matanya memandang wajah Zikri.

Zikri senyum. Yes, his girl is back. "It's okay, kita belajar dari kesilapan, okay?"

Lina angguk kepalanya. Ya, belajar dari kesilapan.

"Tapi Ariel memang lagi handsome dari aku ke?" Kini dahi Zikri berkerut.  Nak acah je sebenarnya.

"Zik..." Lina menjeling. Tak suka apabila isu Ariel dibangkitkan. Eee sepak karang.

Zikri tergelak kecil. "Tak adalah, gurau je. Aku tahu aku lagi handsome dari dia." Zikri bingkas bangun dari duduknya. Tangan dihulurkan pada Lina, meminta gadis itu menyambutnya.

Lina dengan senang hati mencapai tangan Zikri. Time to back class!

"Ingat pesan aku lepas ni, kau buat lagi aku pijak muka kau. Tak kisahlah girlfriend ke tidak," Zikri mengugut. Okay itu memang dia bergurau. Buatlah jahat mana sekalipun si Lina tu, yang pasti dia tahu dia tak kan mampu nak sakitkan Lina sebab dia memang dah sayang.

Hailaa hati, nasiblah dah terlebih sangat sayang.

Lina sekadar senyum. Eleh, acah-acah jelah ni. "Yelah, tak nak buat dah. Nanti rosak muka comel saya."

And damn, shit, Lina memang sangat comel sekarang ni. Zikri menjeling. Budak ni tolong lah jangan buat muka comel sangat, tak nampak aku dah overdose melting ni aduh siot la.

Zikri geleng kepalanya, okay bawa-bawa sedar diri.

My Innocent GirlWhere stories live. Discover now