Lina menilik dirinya di hadapan cermin. Entah kenapa dia terlalu gugup malam ni. Tak kan sebab nak date dengan Zikri kot? Argh, nonsense! And you hati, please be nice! Jangan nak buat kerja part time pula. Lina segera keluar dari biliknya. Kelihatan Allif sedang menonton TV di ruang tamu. Pantas dia duduk di sebelah abangnya itu.
Allif memandang adiknya. Senyuman terukir di bibirnya apabila melihat wajah Lina agak gugup. Bahu adiknya dirangkul erat. "Adik abang ni takut ke?"
"Ma-mana ada!" Katanya cuba menafikan perasaan sebenarnya.
Allif tergelak kecil melihat gelagat adiknya. Betulah kata Zikri, Lina memang tak pandai menipu langsung. Perasaan dia sendiri pun tidak mampu disembunyikannya. Pipi adiknya dicubit. "You know that you're not a good liar, right?"
Lina mendengus perlahan. Tangan abangnya ditepis. "Abang Al mengarut apa ni? Lina mana ada takut. Buat apa Lina nak takut dengan mamat singa tu?"
"Siapa mamat singa?"
Serentak Lina dan Allif memandang ke arah pintu. Kelihatan Zikri sangat segak memakai kemeja hitam lengan berlipat hingga ke siku. Kening lelaki itu terjungkit sebelah sambil matanya memandang Lina. Riak muka macam biasa, dingin tak bertempat.
"Tak ada siapa." Lina laju menggelengkan kepalanya.
"Eh, tapi Lina bukan cakap Zik-Aduh!" Allif tak sempat menghabiskan ayatnya apabila Lina menyiku perutnya. Dia memegang perutnya sambil memandang hairan pada Lina.
Lina buat isyarat mata sebagai tanda 'jangan nak cakap apa-apa.'
Allif tersengih. Tahu pun cuak. Tadi bukan main berani nak mengata Zikri.
Zikri buat muka bosan. Alah, macamlah dia tak tahu yang Lina mengutuk dia. Tengok air muka Lina je dia dah dapat agak. Gadis innocent tu memang banyak tak puas hati dengan dirinya. "Lina, dah ready nak date dengan aku?"
Lina hanya mampu sengih. Directnya Zikri ni.
"Al, aku pinjam adik kau kejap. Nanti aku bawa dia sini balik." Zikri pandang sahabatnya seraya meminta izin.
Allif angguk kepalanya sambil tersenyum. "Jaga adik aku elok-elok. Aku tahu aku boleh harapkan kau." Allif menepuk bahu kanan Zikri.
"Thanks bro."
"No prob."
Zikri angguk kepalanya. Tangan kanan dihulur pada Lina. "Come, dear."
Berona merah muka Lina apabila dipanggil sebegitu oleh Zikri. Tangannya teragak-agak nak sambut tangan Zikri.
Zikri angkat kening kirinya. Aih, budak ni memang cepat cuak betulah.
Allif tahan gelak bila tengok muka gabra Lina. Aduhai, innocent sungguh adik dia ni. "Lina, sambut jelah tangan Zik tu. Apa yang takut sangat?"
Lina menjeling abangnya. Dia terus menyambut huluran tangan Zikri.
"Enjoy your date." Allif kenyit mata pada Lina.
Sekali lagi muka Lina menjadi merah. Tak guna betulah Allif ni. Kerja nak menyakat dia je kerja.
Zikri dan Lina berjalan ke kereta. Pintu kereta sebelah pemandu dibuka oleh Zikri. "Come in, princess."
"Try to be gentleman, huh?" Soal Lina cuba menutup gugupnya.
Zikri hanya melemparkan senyuman manis. Dia mengambil tempat di bahagian pemandu. Enjin kereta mula dihidupkan.
"Kita nak pergi mana, Zik?"
"Rahsia." Zikri kenyit mata pada Lina.
Lina geleng kepalanya. "Sejak bila jadi nakal ni?" Gumamnya perlahan tapi masih lagi didengari Zikri.
YOU ARE READING
My Innocent Girl
Teen Fiction"Err, arr, sa..saya..." - Alina "Saya, saya, saya apa?! Kau apahal gagap-gagap ni?" - Zikri. "Saya suka awak!" Terkejut punya pasal, Lina terlepas cakap. Zikri angkat kening. Danial yang berada tidak jauh dari situ ternganga. "Kau.... suka aku?" Zik...