Part 28

13.4K 500 4
                                    


"Macam mana nia? Dia dah sedar? " soal zaril pada sahabatnya yang baru keluar dari bilik dania itu .

"Belum .. biarlah dia berehat " balas tengku adzmir

"Tahniah adz , tak lama lagi nak jadi ayah dah kau ."

"Alhamdulillah aku bersyukur ril . Di saat genting macam ni aku harap sangat anak ni nanti akan jadi pengikat hubungan kitorang ." Ucap tengku adzmir penuh pengharapan .

"Inshallah ..btw apa yang buat kau berubah terus ni? Jangan cakap kau berlakon lagi?" Zaril sudah memcerlungkan matanya .

"Eh taklah .. aku betul nak berubah ril , sekarang baru aku tahu . Besarnya makna isteri dalam hidup aku . Rupanya dialah jodoh yang dihantar allah untuk aku melalui wasiat papa ." Ucapnya bersama senyuman pahit diwajah .

Zaril yang mendengar sudah termangu , tidak faham apa yang disampaikan tengku adzmir itu

"Apa maksud kau? Cubalah direct je terus . Kau kalau putar ayat bukan main kan? Balas zaril .

Tengku adzmir hanya tersenyum nipis . Perlahan2 akhirnya dia menceritakan segala sebab musabab wasiat yang baru diketahuinya itu kepada zaril . Zaril hanya tekun mendengar . Sesekali riak terkejut terpamer diwajahnya .

"Ya allah.. kenapa macam ni jadinya ? Zaril beriak kesal . Sedikit sebanyak dia juga bersalah kerana memberikan cadangan itu kepada tengku adzmir pada awalnya .

"Habistu macam mana kau nak bagitau nia punca kematian ayah dia ada kaitannya dengan wasiat tu?

"kau rasa dania boleh terima ke semua ni ? Kesian dia adz , kita dah seksa hidup dia . Walhal dia hanya dia mangsa keadaan . Aku bersalah sebab terburu2 bagi kau cadangan bodoh ni . Astagfirullahazim"

"Tak ril , aku takkan pernah cerita perkara ni pada nia . Biarlah rahsia ni tetap rahsia . Dah terlalu banyak derita yang aku lemparkan pada nia . Lagipun dia mengandung ril . Aku tanak dia semakin tertekan . Aku harap kau boleh simpan rahsia ni baik2 "

"Aku jugak tak sanggup nak tengok kebencian dia pada aku , lagi2 papa yang dah tak ada ril. Biarlah dia tak tahu rahsia ni sampai bila2 . Aku janji akan bahagiakan dia semula. Aku akan jaga dia selayaknya seorang isteri . "

Zaril yang mendengar sudah mengangguk2 . Bahu tengku adzmir ditepuknya tanda menyokong keputusan itu.

"Mungkin ini yang terbaik .. semoga bahagia adz ..aku sentiasa doakan kau ."

"Okaylah , tak ada apa yang perlu dirisaukan lagi pasal nia. So, aku balik dulu lah . Lewat dah ni .. kalau ada pape nanti call jela aku . Chaww assalamualaikum " .

Setelah zaril berlalu pulang . Tengku adzmir kembali semula ke bilik dania untuk melihat keadaan isterinya .

Lega perasaan tengku adzmir , apabila melihat dania sudah sedarkan diri . Namun hatinya berasa tidak sedap apabila mendengar tangisan halus dari isterinya . Perlahan dia mendekati . Bahu dania ingin disentuhnya . Namun ditepis kasar wanita itu.

"Betul ke? Soalan dania yang tiba2 itu menimbulkan kerisauan dihatinya saat ini .

"Aa..apa yang betul? " tak keruan tengku adzmir membalas

"Betul ke papa kau yang bunuh ayah aku? Betul ke?!! aku dah dengar semuanya adz !! Apa yang kau nak sorokkan sangat tu aku dah tahu!!

"Aku jijik dengan kau ! papa kau pembunuh . Kau dengan papa kau sama2 berhati binatang!! Kau keturunan pembunuh!! " dania sudah meracau lalu dia bangun dan memukul dada suaminya itu . Bantal2 dan segala apa yang boleh dicapai sudah dicampakkan ke arah lelaki itu

Bagaikan luruh jantung tengku adzmir apabila rahsia yang baru sahaja ingin dihapuskan akhirnya ketahuan tidak sampai beberapa jam .

"Astagfirullahazim nia .. jangan macam ni sayang . abang mintak maaf bagi pihak papa . Papa dah takde nia . Tak baik kita sebut lagi . Anggaplah ni takdir allah untuk kita nia . "

" Apa kau cakap? Takdir kita?! Yang menerima takdir itu aku !! Aku bernasib malang ! Papa kau dah bunuh ayah aku!! Kau jerat aku dengan perkahwinan ni disebabkan wasiat bodoh tu!! Semuanya aku yang tanggung !! Aku yang menderita disebabkan kau !!

"Sumpah aku benci kau!! Aku benci keturunan kotor kau !! Kau ceraikan aku !! " dania sudah meracau tubuh tengku adzmir ditolak-tolaknya .

"Tak nia.. abang tak akan ceraikan nia . Abang takkan tinggalkan nia dalam keadaan nia mengandung."

Dania yang mendengar sudah terpempan hampir terjatuh namun sempat tubuhnya di ditarik suaminya . Aku mengandung?! Dania mengeleng2kan kepalanya sebelum berlari ke arah pintu . Dia tidak dapat menerima kenyataan yang baru diucapkan suaminya itu. Tidak! Dia tidak mahu benih ini . Dia harus berbuat sesuatu

"Aku taknak anak ni!! Aku taknak lahirkan anak kau!! Aku tak rela ada anak dari keturunan pembunuh!! Aku nak gugurkan benih ni . "

Tengku adzmir terkejut mendengar-kan kata2 yang keluar dari mulut wanita itu . Dia bertindak pantas tubuh kecil dania dipeluknya dari belakang cuba menenangkan isterinya yang sudah seperti kehilangan arah itu .

"Ya allah , bawak mengucap nia... Anak tu tak bersalah . Nia hukumlah abang tapi jangan anak kita sayang.."

"Anak kita?! Aku tak rela kau sentuh aku!! Ni bukan anak aku. Ni anak kau!! Kau bangsat ! Sampai mati aku benci kau. Lepaskan akulah bodoh !"

Dania sudah meraung didalam pelukan tengku adzmir . Kepalanya sudah dihantukkan ke dada bidang lelaki itu. Makin kejap pelukan tengku adzmir pada isterinya .

Akhirnya dania terjelepuk diatas lantai didalam pelukkan tengku adzmir . Jiwanya sakit yang teramat , otaknya tidak dapat berfungsi secara waras saat ini . Tidak terdaya untuk mengamuk lagi . Hanya esakan kuat kedengaran .

"Kenapa kau buat aku macam ni? Apa salah aku? Segala-galanya dalam hidup aku , kau dah ambil ! Ayah , cinta aku , kesucian aku ! Semua kau rampas sekelip mata! Kau memang kejam adz ! Aku janji tak akan maafkan kau sampai aku mati! "

Tengku adzmir hanya mendengar luahan itu dengan perasaan yang berbaur . Airmatanya turut mengalir . "Abang janji nia , abang akan kembalikan kebahagiaan dalam hidup nia , walau nyawa abang akan jadi galang gantinya " desisnya .

Tengku adzmir melepaskan pelukannya apabila tiada lagi esakkan kedengaran . Dia mengintai sedikit wajah dania yang tersembam didada nya itu

Sayu hatinya melihat wajah yang lena bersama airmata . Sesaat dahi itu dikucupnya lama . Sebelum mendukung isterinya ke katil . Comforter dikemaskan ke tubuh dania

"Maafkan abang nia... abang janji akan tebus semula kesalahan abang dan arwah papa . " ucapnya penuh kekesalan . Wajah lena itu ditatapnya lama sebelum berlalu keluar . Sempat bibir dania yang terbuka sedikit itu diciumnya . Kini dia sedar cinta di dalam dada hanya untuk wanita itu

Derita Cinta (Wattys longlist 2018 ) PRIVATEWhere stories live. Discover now