part 45

8.3K 409 17
                                    

Tengku Adzmir terkejut apabila tubuhnya dipeluk secara tiba2 . Dia segera melepaskan pelukan dan menoleh .

Dania disebelah sudah kaku . Jelas deruan nafasnya turun naik . Kalau ikutkan hati ingin sahaja di tamparnya gadis yang tiada sopan santun itu . Sesuka hati memeluk suaminya dihadapan khayalak ramai .

"Zita?" Soal Tengku adzmir sedikit teruja. Dhia dania disebelah sudah tertanya2 apabila lagak suaminya seumpama mengenali gadis tinggi lampai itu.

"Abang adz still kenal zita ? Omg i missyou so much lamanya tak jumpa !"

Jerit wanita itu yang seakan terlebih excited . Tubuh Tengku adzmir ingin dipeluknya semula . Namun pantas dihalang Tengku admzir

"Oh wait ! Please zita . Tak manis orang tengok"

Berubah air muka Tengku Maszitah apabila ditegur begitu. Namun cepat2 dia mengawal riak wajahnya

"Ala why? dulu boleh je?"Gadis yang dipanggil Maszitah sudah memuncung . Pura2 masam . Tubuh dipeluknya . Kononnya tanda protes

"Dulu masih jahil mungkin" selamba Tengku adzmir menjawab

"Abang , explain please " Dania bersuara tiba2 apabila melihat lelaki itu seperti sudah melupakan dirinya sahaja. Cemburu usah dikata lagi .

"Oh ya .. im forgot , Zita im introduce you . This is my beloved wife . Dhia dania . Sayang this is Tengku Maszitah . My cousin belah papa . Sepupu yang paling rapat dengan abang"

Dania yang mendengar cuba untuk memaniskan wajah . Ditarik nafas perlahan . Terasa nafasnya kembali teratur . Walaupun perasaan cemburu masih ada namun dia perlu mengawalnya . Sepupu suaminya kot . Bukan orang luar

"Oh your cousin ? hai Zita .. Selamat berkenalan ..Nice to meet you"

Dhia dania tersenyum manis . Namun air wajah nya agak berubah saat Tangan yang dihulur disambut sepintas lalu sahaja oleh gadis itu . Dania perasan sepupu suaminya seperti tidak menyenangi dirinya .

"Oh hai .." balas Tengku maszitah sepatah , Sebelum matanya kembali menerobos wajah abang sepupunya yang terlalu kacak itu

"Hm so ya , abang dengan kak nia nak makan ni .. Do u want to join us?"

Dhia dania yang mendengar sudah membulat matanya memandang ke arah Tengku admzir . Lelaki itu hanya mengangkat keningnya . Mungkin tidak memahami isyarat si isteri .

Dania sudah kembang kempis hidungnya menahan perasaan . Aduh ! Dia tidak mahu gadis itu ada sekali bersama mereka !

"Of course , why not ? Kita pun dah lama kita tak berborak kan?" Riang bicara gadis itu .

Saat masing2 ingin berjalan masuk ke dalam restoran thai itu . Dania terasa jemarinya dipaut erat oleh Tengku adzmir . Dia menoleh kearah wajah suaminya. Sebuah senyuman manis diberikan lelaki itu kepadanya. Hilang segala perasaan cemburu sebentar tadi
Ahhhh aku cair lagi ...

***********************

"So , apa mimpi balik malaysia? ingatkan nak duduk london sampai tua" Tengku adzmir bersuara selepas selesai sahaja mereka memesan menu tengahari itu .

"Saja tukar angin pulak , lagipun zita dah bosan duduk london "

Dania disebelah suaminya hanya mencuri dengar . Di curi pandang ke arah gadis itu . Patutlah cara pemakaiannya tidak semegah . Rupanya tidak menetap disini .

"Baguslah , Mungkin zita kene tolong Daddy Azry pula dekat sini ."

Tengku Azry adalah adik bongsu papa nya . Bapa saudaranya itu juga salah seorang ahli koperat dan mempunyai empayar sendiri .

Tengku Maszitah juga adalah anak tunggal didalam keluarga . Sudah hampir sedekad gadis itu menetap di luar negara . Selepas tamat sahaja pengajian . Gadis itu masih tidak mahu pulang ke Malaysia . Mungkin sudah selesa dengan angin di negara orang .

Sikap bapa dan ibu saudara nya yang terlalu memanjakan Tengku Maszitah telah menyebabkan Gadis itu tumbuh sebagai gadis yang sangat manja .

Bukan dia tidak tahu hampir setiap minggu bapa dan ibu saudaranya akan terbang ke london untuk menjenguk Tengku Maszitah . Setiap apa yang diinginkan tidak boleh untuk berkata tidak . A yang dia mahu A juga lah dia dapat .

" Haa dah alang2 terserempak abang adz kat sini . Zita nak invite abang ke rumah this week . Mummy and daddy buat majlis kesyukuran sempena zita dah tamat belajar and pulang ke malaysia ni . "

"Actually zita memang nak ke rumah aunty Maria . Mummy yang suruh hantar card ni . Alang2 singgah beli buah tangan , then jumpa abang pulak . Lagi senang kerja zita "

Panjang lebar gadis itu menerangkan . Tengku Adzmir yang mendengar hanya mengangguk2

"inshallah kalau takde pape , abang adz datang bawak family . Btw welcome back to Malaysia Zita . Comfort yourself with khatulistiwa nature . "

Seloroh Tengku adzmir , kenal benar dengan perangai Sepupunya itu yang sentiasa merungut dengan tahap kepanasan dimalaysia .

Tengku Maszitah hanya ketawa di usik begitu . Ya selepas ini di perlu menyesuaikan diri dengan keadaan di malaysia . Sepertinya London dan Malaysia sangat jauh berbeza . Bahang kehangatan diluar agak terasa walaupun berada di bawah penghawa dingin .

"Abang , Nia nak pergi toilet sekejap "

Dania yang sedari tadi mendiamkan diri bersuara . Tidak di nafikan dia cemburu melihat kemesraan kedua2 nya

Namun terpaksa lah di simpan sahaja perasaannya . Kerana tidak mahu meruntuhkan jalinan kedua belah saudara yang sememangnya mempunyai pertalian darah itu .

" Okay abang teman nia "

"Eh takpelah Bang , takkan nak biar Zita sorang2 dekat sini?

"its okay , isteri abang lagi penting . Bahaya nia pergi sorang2 dalam keadaan sarat macam ni"

"Zita , abang adz teman kak nia pergi toilet sekejap "

Ujarnya sebelum berlalu bersama isterinya . Dania terasa bahagia dengan sikap prihatin lelaki itu . Sekurang2 nya dia tahu kasih suaminya tetap untuknya . Perasaan cemburu tadi sedaya upaya diusir jauh .

Tengku Maszitah yang melihat kemesraan antara kedua suami isteri itu sudah membuat muka meluat .

Sebenarnya dia bukan tidak mahu pulang ke Malaysia . Dia mengambil keputusan untuk terus menetap di londan setelah mengetahui berita pernikahan Tengku admzir itu .

Dia sendiri tidak tahu apa perasaannya terhadap sepupu sendiri . Yang jelas dia cemburu . Mana tidaknya lelaki itu sangat rapat dengannya dahulu .

Apa sahaja yang diminta pasti lelaki itu cuba untuk menunaikannya . Namun zita tahu Tengku admzir melayannya tak ubah seperti seorang adik perempuan .

Dahulu sewaktu alam remaja sering juga dia berkunjung je rumah lelaki itu . Untuk melepak bersama . Segala cerita dikongsi bersama .

Namun, setelah Abang sepupunya itu mendapat result yang baik dalam Spm . Tengku admzir mengambil keputusan untuk menyambung pelajaran ke universiti of queenland australia .

Hampir saban hari dia kemurungan merindui lelaki itu . Fikirnya lelaki itu akan menunggunya pulang . Tup2 berita pernikahan yang didengar dari mulut mummynya telah meragut terus kebahagiaannya yang masih bersisa untuk bersama Tengku admzir selama ini .

Lamunan Tengku Maszitah tentang kisah lalu terbang begitu sahaja . Saat waiter restoran itu datang menghantar makanan . Cuba dibuang jauh perasaan kecewa nya....

to be continued .... please voted

Derita Cinta (Wattys longlist 2018 ) PRIVATEWhere stories live. Discover now