part 47

7.8K 430 6
                                    

Sebelum majlis selesai Dhia dania meminta izin untuk keluar mengambil angin kerana tidak tahan dengan sakit pinggang yang sering dialami kini .

Serba tidak kena sahaja . Berdiri lama pun sakit . Duduk lama juga terasa sakitnya . Memang sepatutnya martabat seorang ibu dijulang setinggi langit kerana dia sendiri telah merasakan keperitan itu . Inilah pengorbanan seorang ibu namanya.

Dania berjalan ke meja santapan . Tekaknya terasa haus pula saat ini . Selesai mengambil segelas air . Dia menuju ke gazebo yang terletak di laman rumah banglo mewah milik keluarga Tengku Maszitah .

Dania mengambil peluang dengan memerhati sekitar rumah yang sangat cantik hiasannya . Walaupun hanya ditemani lampu sportlight tetapi laman ini tetap kelihatan memukau dengan pelbagai bunga yang beraneka warna .

Ketika leka menikmati suasana malam . Dirinya disapa seseorang.
Dhia dania mendongak memandang suara yang tiba2 muncul itu .

"Boleh i duduk? " soal gadis cantik dibalik kebaya ketat yang menyapanya

Bagaikan tersekat air liur dihujung kerongkong saat melihat Tengku Maszitah yang berdiri dihadapannya .

"Err why not? Rumah you juga kan"

Dania cuba menutup gugupnya dengan memaniskan wajah . Tengku Maszitah sudah mengambil tempat duduk dihadapan wanita itu.

"Apa you buat dekat sini sorang2?"

"Nothing... just ambil angin . Btw cantik rumah family you "

Puji Dania jujur . Tengku Maszitah yang mendengar hanya tersenyum . Semua mata yang memandang pasti akan berkata begitu .

Citarasa mamanya tidak pernah salah . Setiap hiasan didalam mahupun diluar rumah . Bukan calang2 designer yang diupahnya. Sanggup berhabis ribuan ringgit.

"Thanks .." sepatah Tengku Maszitah menjawab . Sebelum suasana kembali sunyi . Hanya bunyi cengkerik menemani mereka kala itu .

"You dah berapa bulan?" soal Tengku Maszitah lagi . Tiada maksud lain pun sekadar untuk mengenali isteri sepupunya dengan lebih rapat . Itu sahaja .

"Sorry?" Dhia dania yang seakan tidak mendengar soalan itu kembali menyoal .

"I tanya kandungan you dah berapa bulan ?"

"Oh .. 7 this month.. ."

"Tahniah . Beruntung you kerana dapat memiliki Adz sebagai suami "

Dhia dania merasakan ada yang pelik pada ucapan yang diajukan gadis itu . Wajah Tengku Maszitah direnungnya . Gadis itu hanya kelihatan tenang .

"Alhamdullilah , i bersyukur dengan jodoh i "

"I nak mintak maaf . Sebab perangai i agak annoying pada you haritu . I cuma jealous tengok kebahagiaan you dengan Abang adz .."

"Apa maksud you zita? i tak faham? its okay i tak terasa pun dengan you . I tahu korang berdua dah rapat dari dulu "

" Nia.. i know , i tak patut bagitahu perkara ni pada you . But as a women . I tahu naluri you dengan i sama sahaja . Kita sama2 perempuan ."

"Sebenarnya i jealous dengan you Nia . i tak pernah nampak Adz sehappy sekarang bila dia dengan you . Jujur i pernah ada hati pada suami you dulu . Dan Adz tak pernah tahu tentang perkara ni . "

Saat Tengku Maszitah tanpa segan menyuarakan isi hatinya . Dhia dania terasa ingin menampar sahaja wajah gadis dihadapannya itu . Apa motif kau perempuan?! Jerit dania didalam hati

"Tapi itu dulu Nia . I dah dapat terima kenyataan tu . Adz hanya anggap i sebagai adik dia . Dan sampai bila2 i tak akan dapat memiliki dia . "

"Untuk apa you bagitahu i semua perkara ni Zita? You tak sedar ke dengan siapa you bercakap sekarang? I isteri dia zita . Dont u think about my feeling? "

"Nia i harap you tak salah faham . I takde niat nak buat you sakit hati . Hati i lagi sakit daripada you nia . I yang bertahun cuba memikat hati dia langsung tidak dianggapnya . "

"I tak mampu nak tanggung perasaan ni lagi . You tak perlu sakit hati kerana you dah pun memiliki adz . Sedangkan i hanya dapat bayangnya . "

"You jangan risau i tak akan rampas adz dari you . I just nak you jaga adz baik2 . Demi i tu je . "

"Zita , i sebagai isteri dia sememangnya akan jaga suami i baik2 . Im sorry to hear about your feeling . i mintak maaf.."

Dhia dania tidak betah untuk berlama di situ . Entah mengapa hatinya dipalit perasaan bimbang . Hatinya masih tertanya2 apa niat gadis itu menceritakan hal ini pada dirinya . Ikhlas kah gadis itu?

Baru sahaja dia ingin bangun untuk berlalu . Kelibat suaminya datang menyapa mereka diruangan itu.

"Hai leka berbual , Apa yang rancak sangat tu? " soal tengku adzmir . Pinggang isterinya yang sedang berdiri itu sudah dipeluk erat .

"Sayang dah makan?" Lembut suara Tengku adzmir menyoal isterinya

"Belum , Nia tunggu abang.."

Tengku Maszitah yang melihat sudah melarikan pandangan . Terasa Mahu terbakar dirinya akibat api cemburu . Dia tidak mahu berlama melihat kemesraan kedua suami isteri itu . Kelak dirinya juga yang merana

"I masuk dulu . Enjoy you meal "

Kelibat Tengku Maszitah dipandang Dhia dania lewat ekor mata . Simpati melihat gadis itu . Tetapi apakan daya yang dia punya ?

"Sayang borak apa tadi dengan zita?

Tengku admzir memandang wajah isterinya . Kelihatan muram wajah itu . Pasti ada sesuatu yang tidak kena . Fikir Tengku Adzmir

"Abang , Nia lapar .. Jom ambil makanan "

Dhia dania cuba untuk mengubah topik . Biarlah perkara tadi terus menjadi rahsia antara Tengku Maszitah dengan dirinya . Dia tidak mahu membuka aib gadis itu .

"Hmm nia tunggu sini , biar abang yang ambilkan makanan untuk nia k sayang"

Dhia dania akur sebelum kembali mengambil tempat di gazebo itu . Kelibat suaminya yang menghilang dipandang sebelum melepaskan keluhan kecil .

Perbualan antara dia dan Tengku Maszitah kembali terimbau di ingatan . Dia mula mencurigai kejujuran gadis itu . Apa agenda Tengku Maszitah sebenarnya?

Ya allah Kau lindungilah rumah tangga ku . Jangan kau biarkan anasir2 jahat menganggu gugat rumah tangga kami . Dhia dania berdoa didalam hati .

To be continued ...

-----------------------

Hai reader ! Sorry sebab lama tak update .. hehe Jangan lupa vote and comment k 😘😭

Thanks and happy fasting gais ! ❤️❤️❤️

Derita Cinta (Wattys longlist 2018 ) PRIVATEWhere stories live. Discover now