Part 62

8K 487 43
                                    

Fajar sidik kian melabuhkan tirainya . Hampir 12 jam perjalanan dari kota london melintasi lautan Atlantik utara untuk sampai ke Malaysia . Tanpa mengenal erti penat lelah mereka mengambil keputusan untuk terus ke hospital Tengku adzmir di tempatkan .

Limousin dari KLIA terus meluncur laju menuju Tropicana Medical centre .
Dhia dania kelihatan tenang ditempat duduknya . Namun hanya allah yang tahu kepincangan hatinya saat ini. Tidak berhenti bertahmid dan berdoa agar dia masih berpeluang membina masa hadapan bersama lelaki itu .

Sepanjang perjalanan hanya tiga wajah yang menerpa menganggu benaknya . Iaitu wajah suami , ibu dan anaknya . Tiada yang lain . Perlahan airmata mula membasahi wajah bujur sirihnya . Mengenangkan betapa peritnya keputusan bodoh yang telah dilakukan dua tahun yang lalu .

Tepat jam 4 pagi tiba mereka terus menuju ke Intensive care unit yang menempatkan Tengku Adzmir .

Dengan kekuatan yang masih bersisa Dania melangkah perlahan ke dalam wad . Saat matanya menangkap sekujur tubuh kaku itu . Lututnya terasa lemah . Hampir sahaja dia terjatuh namun tubuhnya pantas dipaut oleh Tengku Maszitah yang berdiri di belakangnya .

Airmata kian deras merembes keluar apabila melihat keadaan fizikal suaminya . Betapa dia telah membuatkan suaminya menderita . Wajah yang dulu bersih kini telah ditumbuhi jambang . Badan yang dulunya tegap dan gagah kini telah susut mendadak .

Yang terlihat hanyalah wayar-wayar berselirat dan mesin ventilator yang membantu suaminya untuk kekal bernafas . Dia langsung tidak menyangka pertemuan semula ini terlalu perit . Hanya tubuh kaku suaminya yang menyambut kepulangannya . Tiada lagi senyuman mesra .

lelaki itu ! lelaki yang telah banyak berkorban . Lelaki yang telah lama dia tinggalkan . Cinta lelaki itu pernah dianggap sampah . Allahu betapa berdosanya dia !

"Ya allah , Aa..abang" Kata-kata itu seakan berbisik diulas bibirnya . Panggilan itu kembali bergema selepas 2 tahun lamanya cuba dilenyapkan .

Kini dia yakin lelaki itu masih mampu memberikan rasa yang mendalam dihatinya . Walaupun terlantar kaku begitu . Dania mulai sedar satu hakikat bahawa di dada masih lagi ada cinta buat Tengku Adzmir .

"Abang.. abang ! bangun bang ! nia mintak ampun . Nia berdosa pada abang . Nia isteri nusyuz . " Tangisan mula kuat kedengaran .

Tengku Maszitah yang melihat sudah menekup mulutnya menahan suara tangis dari kedengaran. Ya allah sungguh dia berdosa besar kerana memisahkan 2 jiwa ini .

"Abang bangun ! Nia dah pulang bang ! Nia dah buat silap yang besar selama ni . Nia sedar nia masih sayangkan abang . Bangun bang !!!!"

Tubuh mayat hidup suaminya sudah digoncang kuat. Di sembankan wajahnya ke dada itu selepas bertahun lamanya. Menangis semahu hati melepaskan segala beban perasaan

Nia memaut kaki suaminya . Menangis pula disitu . Pedih jiwanya melihat lelaki yang pernah dicintai dahulu kini terbaring beku . Runtuh sudah tembok keegoan .

Tengku Maszitah yang melihat keadaan Dania yang semakin hilang arah itu segera mampir ditarik tubuh longlai itu . Bahu dania disentuhnya.

"Bawak bersabar nia .. " Hanya itu yang mampu diucapkan .

"lepaskan i zita . i berdosa pada suami
i !!"

"Abang bangun ! Maki lah nia ! marah la nia bang ! Nia terima . Janji abang bangun dan maafkan nia! allah ..."

Esaknya mulai kuat kedengaran . Dia sudah terjelepuk jatuh ke lantai . Hatinya terlalu pedih . Malah Lebih memedihkan dan amat pilu dari kisah silam 2 tahun yang lalu . Realiti yang dia terima kini benar-benar cagun membunuh diri.

Derita Cinta (Wattys longlist 2018 ) PRIVATEWhere stories live. Discover now