Demi Mencintaimu 38 - Part 2

2.1K 78 5
                                    

Dato' Abdul Halim sedang meneliti dokumen2 yang hendak ditandatanganinya. Agak penat hari ini sebab banyak kerja yang perlu diuruskan. Hanie mengetuk lembut pintu CEO Jaya Holdings itu.

Halim: Masuk..
Hanie: Dato' Halim..ini surat wasiat yang Dato' Halim suruh taip tu. Saya dah siapkan.
Halim: Oh baguslah..sebelum saya bertolak ke Singapura, saya ni.. kalau boleh nak settlekan pasal wasiat2 ni semua.
Hanie: Kenapa Dato' beriya-riya nak buat ni semua.
Halim: Hanie..setiap manusia pasti akan pergi. Saya nak sediakan payung sebelum hujan. Anak2 saya tu dah besar. Fathir dan Fattah, ada baiknya mereka diberi tanggungjawab ini.
Hanie: Oklah kalau macam tu. Oh yer..saya dah call Dato' Amran. Tapi tetap dia x angkat call. Mungkin masih marah dengan Dato' lagi kot.
Halim: Itulah..saya pening dengan adik saya tu, umur dah sampai separuh abad dah masih lagi marahkan saya. Nak buktikan macam mana lagi pun saya x tahu. Makhamah sendiri pun decide, bukan saya yang menyebabkan isterinya meninggal.
Hanie: Xtahulah Dato' Halim..lama2 sedarlah tu. Tapi syukurlah Dato' Amran masih sayang dekat anak2 Dato' Halim tu.
Halim: Tulah..oh yer, besok kamu bagi surat2 ni dekat peguam yer, biar dia uruskan yang lain.
Hanie: Baik Dato'..oh ni pendrivenyer.
Halim: Kenapa bagi saya pendrive ni. Nak buat apa.
Hanie: Ni sebagai backup kalau apa2 terjadi Dato'. Macam Dato cakap sediakan payung sebelum hujan.
Halim: Oh ok. Bijak kamu ni.

Ketukan pintu yang kuat menggangu perbualan diantara Dato Abdul Halim dan Hanie, PA Dato' Abdul Halim masa tu. Pintu pejabat ditolak dengan kuat. Fathir memasuki pajabat dengan perasaan marah. Driver Dato' Abdul Halim, Basir turut masuk sekali.

Fathir: Papa ape ni!!!
Halim: Kenapa kamu ni Fathir, x bagi salam x bagi apa, main terjah jer ni.
Basir: Minta maaf Tuan, saya dah larang tapi Fathir tetap juga nak masuk.
Fathir: Papa jelaskan pada Fathir kenapa sebahagian besar harta papa bagi dekat Fattah bukan Fathir. Saya ni anak sulung, patutnya jawatan CEO papa bagi dekat saya. Fattah tu apa boleh buat. Tahu enjoy sana-sini.
Halim: Macam mana kamu boleh tahu semua ni. Hanie!!! kamu ada cakap apa2 ker dekat Fathir ker.
Hanie: X..Dato', saya xde cakap apa2 pun dekat Fathir.
Fathir: Malam tadi saya yang selongkar meja Kak Hanie. Ada 10 surat wasiat dan sepuluh2 tu semua nama Fattah..apa ni papa..
Halim: Nanti papa jelaskan dekat rumah. Sekarang dekat pejabat, x sesuai.
Fathir: Ah dari dulu papa dengan mama lebihkan si Fattah tu, semua Fattah minta semua dia dapat.
Halim: Kamu jangan main cakap jer Fathir. Papa dengan mama sayang kamu berdua.
Basir: Betul tu Fathir, papa dengan mama Fathir sayangkan Fathir. Pak cik tengok papa dengan mama lebih sayangkan kamu Fathir. Kamu yang x perasan.
Fathir: X..semua orang tipu.
Halim: Fathir dah Fathir!!! kamu balik sekarang!!!.
Fathir: X...saya nak papa jelaskan kenapa Fattah yang dapat jawatan tu. Kenapa semua surat2 nama Fattah.
Halim: Papa terpaksa buat semua tu, tapi nama kamu juga ada dalam surat tu.
Fathir: Memang..tapi Fathir cuma dapat 10% jer. Setelah apa yang Fathir buat untuk syarikat ni, papa cuma bagi 10% jer. Ape ni papa..
Halim: Sebab kamu bukan anak papa..
Fathir: Apa!! apa papa cakap ni...saya bukan anak papa..x papa...x..papa tipu..papa tipu!!
Halim: Betul..sepatutnya mama beritahu pada kamu ni lebih awal, tapi mama x sanggup.
Fathir: Papa tipu!!
Halim: Papa ambil kamu dari rumah anak yatim. Sebab masa tu mama kamu x boleh mengandung. Ayah kandung kamu dihukum gantung sebab bunuh ibu kandung kamu. Ibu kandung kamu Saimah adalah bekas tunang papa. Sebab tu bila papa tahu berita ini terus papa pergi rumah anak yatim, jaga kamu. Papa sayangkan kamu lebih dari Fattah sebab papa xnak kamu rasa papa dengan mama berat sebelah. Kamu kena faham Fathir.
Fathir: Habis tu selama ni kenapa saya berbin kan nama papa.
Halim: Papa terpaksa buat macam tu supaya kamu x tahu. Sebenarnya nama ayah kandung kamu Abdullah. Papa harap lepas ni kamu tukarkan bin kamu tu.
Fathir: Papa dengan mama selama ni tipu Fathir!!! sebenarnya papa dengan mama memang nak buang Fathir dri keluarga ni kan, itu sebab papa bagi semua harta dekat Fattah.
Halim: Fathir kamu dah besar..kamu dah boleh fikir. Pasal harta papa memang x boleh tipu. Itu semua memang undang2. Walaupun kamu anak sulung tetap juga kuasa akan jatuh ke tangan Fattah sebab dia anak kandung. Tapi percayalah papa sayangkan kamu.
Ftahir: X...x.....korang semua tipu aku..aku bunuh korang semua..tunggulah..itu janji aku.
Halim: Fathir!! Fathir!!

Demi Mencintaimu - ReReleasedWhere stories live. Discover now