24.

87 4 0
                                    

When you're happy, you enjoy the music. When you're sad, you understand the lyrics.

Een paar weken later en meerdere gesprekken later, heeft Shawn besloten me opnieuw te verassen. Ik moet zeggen, het gaat goed met me. Sinds ik uit mijn dagboek heb voorgelezen lijkt er iets te zijn gebeurt waardoor alles wat makkelijker gaat.

'Mag die stomme blinddoek nou eindelijk eens af?' Ik wiebel ongeduldig heen en weer. Shawn wou me verrassen. Alweer. 'Nope.' Hij klonk speels en legde de nadruk op de P. 'We zijn er over 5 minuten. Dan neem ik je mee ergens heen en daarna mag hij af. Nog even volhouden dus.' ik liet een afkeurend geluid horen. Ik kon er niet tegen als ik niet wist wat ik kon verwachten. 'Je haat dit he?' Vroeg Shawn lachend. Ik hum als antwoord. 'Kun je me niet een hint geven?' 'gooit mw. nu haar smeekstemmetje in de ring?' Ik knik enthousiast. 'Het werkt niet.' Vertelt Shawn lachend. Ik voel de auto stoppen. 'We zijn er.' 'Dan mag nu die verrekte blinddoek af!' Ik hoor Shawn in de lach schieten. 'Nope. ik neem je ergens mee heen en daarna mag hij af, weet je nog?' 'Oke-hee' Ik zucht diep, wat er opnieuw voor zorgt dat Shawn begint te lachen. Zelfs zonder hem te zien weet ik dat hij zijn hoofd schud,

Ik hoor de deur naast me open gaan. 'Steek je hand uit.' Ik doe wat hij vraagt en voel al snel een warme hand om die van mij. 'Is dat jou hand?' Ik hoor zelf een lichte beving in mijn stem. Ik hoop dat hij het niet hoort. 'Ja, ik ben het. Het komt allemaal goed.' opgelucht stap ik de auto uit en hield Shawn zijn hand stevig vast. 'Waag het niet om mij ergens achter te laten.' 'Oeh, ik word al bang. Nee joh muts. Dat zou ik nooit doen.' Ik besluit verder mijn mond te houden, Shawn te vertrouwen en vooral de kriebels in mijn buik te negeren. Rot gevoelens.

'We zijn er.' Ik voel een fijne warmte om me heen. De ruimte waar we in staan klinkt groot en hol. Ik kan me voor geen seconde bedenken waar Shawn mij nu gebracht zou kunnen hebben. 'Je mag je blinddoek af doen.' Na enig gepruts laat ik mijn ogen wennen aan het licht. Ik kijk met open mond om me heen. Ik sta in een hele grote zaal, met voorin een heel groot podium. Ik kijk Shawn niet begrijpend aan.

'Ik heb hier vanavond een optreden en aangezien je van de psycholoog dingen moest ondernemen, dacht ik: ik neem je mee tijdens een soundcheck/generale.' Ik kijk nog steeds om me heen. Het is gigantisch. 'En jij staat vanavond daar.... op dat grote podium... in deze hele grote zaal...'

POV Shawn

De verbazing is van het gezicht van Skylar af te lezen. Ze lijkt het niet eens eng te vinden. 'Ik sta vanavond op dat podium ja.' Ik kan het niet laten om te grijnzen. Die bewondering die ze heeft voor de zaal, het podium en misschien wel voor mij... Het is mooi om te zien. Ik vind het nog steeds een eer dat Skylar mij zo vertrouwd. Stiekem ben ik ook erg aan haar gehecht geraakt. Natuurlijk is mijn manager het er niet mee eens dat ik zo vaak interviews of optredens heb afgezegd, maar voor haar heb ik het graag over. Zij heeft mij meer nodig dan wie dan ook.

'Wil je op het podium staan?' Ik steek mijn hand uit en wacht op haar reactie. Ze kijkt me aan met haar nog steeds prachtige groene ogen, die op dit moment een hele mooie twinkeling hebben. Een zacht, fijn en kriebelend gevoel neemt de overhand bij mij. Wanneer ze mijn hand vast pakt, worden de kriebels alleen maar erger. Shawn, NIET DOEN. dit KAN niet. dit MAG niet. druk het weg... DRUK HET WEG! Ik loods haar mee naar de achterkant van het podium. Her en der leg ik uit waar mijn kleedkamer is, wie mijn haar en make up doet. Wie voor mijn instrumenten zorgt en vertel in het kort hoe zo'n avond gaat. Ze is oprecht geïnteresseerd in alles wat ik vertel. 'De band komt zo ook. Het zijn hele vriendelijke mensen. Vind je dat erg?' Ik zie angst in haar ogen verschijnen. 'Ik blijf bij je in de buurt. Ze doen je niks.' Alsof ik de magische woorden heb gezegd, komt de twinkeling weer terug in haar ogen wanneer ze langzaam knikt.

Ik neem haar mee het podium op en stel ze voor aan de jongens. Ineens is ze heel erg verlegen. Ik probeer haar gezicht te pijlen. 'Dus jij bent Skylar. Shawn heeft ons veel over je verteld.' Ik show mijn meest waarschuwende blik en kijk daarna beschaamd naar Skylar die me verbaast aan kijkt. 'Ik hoop dat het wel goede dingen waren?' Mijn lieftallige drummer knikt met een lach. Hierdoor begint ook Sky te lachen. Het ijs lijkt gebroken. Ik kijk toe hoe Skylar druk in gesprek is geraakt met mijn bandleden. Ze gaat echt vooruit. Ik kan het niet helpen maar voel me heel erg trots op haar. Die schat.

Fuck Shawn. DOE NOU NIET. Je kunt dit niet gebruiken tijdens je tour.

Ik dwing mezelf te focussen op het gesprek wat gaande is. Mijn hart echter, heeft andere plannen en is ondertussen aan het schreeuwen: "SHAWNIE IS VERLIEFD OP SKYLAR!" Ik MOET wat bedenken. 'Zullen we wat muziek spelen?' De jongens knikken. Skylar gaat op de rand van het podium zitten en kijkt naar ons terwijl we spelen. Ik kan het niet laten om af en toe naar haar te kijken. In al mijn liedjes lijkt wel extra gevoel te zitten. Alsof ik alles speciaal voor haar zing. Ze lijkt het alleen niet door te hebben. Ze is zo onwetend en zo mooi. Hoe ze haar ogen sluit om van de muziek te genieten. Alsof ze ook écht luistert naar het muziek. Ik bedoel maar dan ook echt. Alsof ze elke drumslag, elke gitaarslag en bas hoort. Haar blonde haren hangen los over haar schouders heen en af en toe haalt ze haar hand er even door heen. Haar wimpers die gesloten op haar wangen liggen en een kleine, tevreden glimlach die haar mond siert. Oh man, Shawn. Je hebt het goed te pakken. Damn.

POV Skylar.

'wacht!' Ik schrik op van het muziek wat abrupt stopt en Shawn die door de microfoon schreeuwt. Ik val bijna voorover van het podium af maar weet mezelf nog net tegen te houden. Shawn loopt naar zijn teamgenoten toe. Ze bespreken iets en beginnen ze jammen. Ik kijk naar Shawn die mij een microfoon toe gooit. Ik kijk er verbaasd naar. Wil hij serieus dat ik ga zingen? Ik zing zo vals als maar kan. Na even protesteren besef ik me dat ik geen keus heb.

Uiteindelijk herken ik de melodie en begin te zingen. Zie media (zie Baggio – Does Your Mother Know (The Blind Auditions | The voice of Holland 2016)

Ondertussen spring ik het podium rond. Ik zie Shawn en zijn band lachen. Na de laatste noten schiet ook ik in de lach. Ik kan me niet herinneren wanneer ik me voor het laatst zo goed heb gevoeld.

Na mijn idiote optreden nemen de jongens hun Play list door. Ik zit voor het podium op een stoeltje, (voordat ik weer bijna van het podium af pleur) geïnteresseerd te kijken naar wat de jongens doen. De klanken van Shawn zijn mooie zang voelen als een hemels geluid in mijn oren. Wat zou het toch mooi zijn als ik elke dag van zijn stem zou kunnen genieten. Ik zie hem al voor me op een pianokruk in onze woonkamer, Shawn die liedjes speelt en zing en ik die op de bank mee geniet van zijn prachtige stem.

WAIT WHUT! Skylar, come on. Stop hier mee. Hij zal nooit voor een normaal iemand vallen. Wake the hel up.

De jongens spelen nog wat eigen nummers en zorgen dat alles voor vanavond klaar staat. 'Hey Sky. Ik zat te denken. Lijkt het je leuk om vanavond te kijken?' Ik klap enthousiast in mijn handen. 'uh, ja Dóh!' 'super. Ik zorg voor een plekje in de coulissen.' Ik knik waarna Shawn weer naar zijn band loopt. Het klinkt misschien raar, de coulissen, maar Shawn bedoeld het goed. Hij denkt om mij en lijkt precies te weten wat ik nodig heb.

Wanneer het concert is afgelopen, staat Shawn erop om me thuis te brengen waar ik gelijk word ondervraagd door Ella en Jason die besloten hebben dat we een logeerpartij gaan houden. Shawn is meteen weer terug gegaan naar de concerthal om nog even na te praten met zijn bandleden. 'EN? HOE WAS HET?' Ella staat voor me te springen. Jason, Zo stoer als hij is, hangt onderuit op de bank en kijkt met een opgetrokken wenkbrauw naar Ella die ontzettend aan het fan girlen is. 'Ja het was geweldig!' Ella kijkt me afwachtend aan. 'En dat was het?' Ik knik. 'niet eens dat Shawn je gekust heeft? of ik noem maar iets hé, dat hij gezegd heeft dat hij je leuk vind?' Ik kijk Ella voor een paar seconden serieus aan en schiet vervolgens keihard in de lach. Zodra ik mijn tranen van het lachen heb weg geveegd, kijk ik recht in het serieuze gezicht van Ella. 'Oh... Je was serieus.' Ella knikt kort. 'Hoe kom je daar bij?' 'Ik ga naar boven. Dit is girlstalk. tot straks.' Jason staat op van de bank en sjokt naar boven toe.

'Ben je zo blind?' Ik blaas mijn wangen op terwijl ik mijn ogen probeer te laten spreken dat ik er geen ene bal van snap. Ella schud wanhopig en iets geïrriteerd haar hoofd. 'Shawn is gek op je, Sky. Heb je dat serieus nu nog niet door?' Ik schud langzaam mijn hoofd. 'Hij is constant bij je, zegt zijn werk voor je af en zijn ogen glimmen zodra hij jou ziet. Hij is gek op je.' Ik schud verwoed nee met mijn hoofd. 'Dat is niet waar. Dat kan niet eens. Ik ben maar een normaal figuur.' 'Ja en? Hij ook. Hij heeft een prachtige stem, maar ook hij is een mens weet je nog?' Ik knik.

'WACHT...' Ella schiet recht op. 'O mijn god. Dat ik dat niet eerder zag.' Ik moet echt een "Hoe-begrijp-ik-Ella" handboek hebben. Waar the f... heeft ze het nu weer over... 'Jij bent ook gek op hem!' Schreeuwt ze alsof ze een raadsel op heeft gelost.

ben ik dat?

Ach, wie hou ik voor de gek. Natuurlijk ben ik gek op Shawn.

Where words fail, music speaks.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu