25

1.4K 145 19
                                    




"em, dinner plate 2,"

Lepas mengorder dan bayar kat kaunter, kami pun duduklah kat mana-mana yang ada kosong. yang pasti bukan di lantai.

"weh asal tak beli yang gochujang tu, boleh rasa ala ala korea sikit"

Aku sebenarnya teringin nak rasa yang tu tapi minah ni boleh order tanpa bertanya aku dulu. Dia ingat dia mak aku ke apa.

"alah, tak payahlah. Bukan nak kata apalah tapi haritu aku dah makan dah sos gochujang tu, biasa je. Pastu aku keciritan kau tahu"

"tu hengkau, perut kau tak suka korealah tu. Perut aku suka korea, dia peminat no 1 bts, kan perut kan?"

Aku usap lembut perut aku.

"ee cukuplah dengan bodoh kau tu, tak payahlah gila pula"

Peduli pula aku, ini hal antara aku dan perut aku. Kau tahu apa.

"weh, aku nak tanya ni"

Tiber si Ihah ni bersuara dengan mulut yang baru je gigit ayam.

"maaf awak ni siapa?"

Dia jeling tajam.

"maaflah ye, saya takde kawan yang makan macam ni"

Menyembur beb, aku tak paham betul. Makan tu cuba elok sikit, umur dah berapa tahun ni?

"alah kau, macamlah tak pernah makan camni. Lek ah, bukan ada orang nampak an"

Ihah mula bersila di atas kerusinya. Iyelah, suka hati kaulah Ihah tapi tolong jangan menyembur kat muka aku yang peloles ni.

"ni aku nak tanya ni Yaya, kau memang nak jadi cikgu tadika tu je ke?"

"kenapa?"

"aku tanya je, keputusan kau bagus kot. Takkan nak mengajar kat situ je? tak sambung belajar ke?"

Tak sangka aku, prihatin juga Samatha ni dengan masa depan aku.

"tulah tu, aku dah buat upu dah. Dah apply dah. So kena tunggulah"

"kau apply mana?"

Eh excited pula dia. Aku senyum dengki.

"biarlah rahsia~~"

Seperti yang aku jangka, Ihah jeling aku berserta mulut muncung tapi yang aku tak jangkanya dia curi ayam aku! Hanat betul.

🎶🎵🎶

"yaya tolong akak hantar buku ni kat bilik guru. Letak atas meja akak"

Buku persediaan mengajar dan beberapa helai kertas dihulur.

"okay kak"

"mesti lapar kan, ni amik duit gi rehat. Beli kat kantin, murah"

Aku menyengih. Dapat duit. Selamat duit aku.

"thank you kak"

Lepas tu aku pun pergilah hantar buku tu ke bilik guru and then barulah ke kantin.

Kebetulan masa tu memang tengah waktu rehat, jadi ramai juga pelajar kat kantin.

Masa aku nak beratur beli makanan—walaupun dah habis sekolah kau tetap kena beratur okay tak payah nak berlagak tua sangat—tiba-tiba aku dengar bunyi.

Macam bunyi tikus. Uishh ada tikus ke kantin ni?

Bila aku dengar betul-betul, ni bukan tikus bashe bashe ni. Ni jadian punya tikus ni.

Betul rupanya, ada dalam 5 ekor 'tikus jadian' kat kantin ni. Bila dorang perasan aku pandang dorang, mulalah konon-konon sambung makan. Tergelak-gelak.

CRUSH haku hensem || KTH  [Completed✔️]Where stories live. Discover now