Jam di telefonku berdering. Aku terjaga. Aku mengerling seketika. Enam pagi. Subuh dah.
"Ray, wake up. Let's pray together." Aku menggoncang tubuh Rayqal. Dia dah biasa. Tu senang je bangun.
"Come." Aku mendukung Rayqal yang tengah mamai. Sebelum aku lupa, pintu kamarku dibuka kuncinya. Kesian pulak. Hahaha!
Usai sahaja mengejutkan semua warga umat Islam di dalam rumah, aku membawa Rayqal untuk mengambil wudhuk. Dia tahu dia Islam. Pernah juga dia tanya, kenapa dia kena solat tapi orang lain tak. Kidssss!
"Rene.." sapa Wardah sebaik aku keluar dari kamar mandi.
"Aku tak boleh. Aku tak selesa la." Rungutku. Aku faham apa dia nak cakap.
"So, remember your sweet memory with him." Keningnya dijongketkan.
"Not this time Wardah. Solag dulu." Senyum.
*****
Wardah mencuit pehaku. Keningnya berkerut. Mulutnya dimuncungkan ke arah Qayral yang duduk di anak tangga di beranda rumah.Aku menggeleng dengan dahi yang berkerut.
Wardah menunjukkan hidung dan tapak kakinya. Aku menggeleng lagi. Memang la takut tak bau syurga, tapi... Haish! He so serious lately.
Wardah terus tidak mengendahkanku. Siaran di televisyen menjadi santapan mata. Provok la tu.
Dia tak faham apa aku rasa. In one house, ada bekas teman lelaki yang jadi suami kawan aku sendiri, ada suami yang betapa susahnya aku nak maafkan. It's awkward.
Aku mengerling ke arah Qayral seketika. Namun, cepat aku berpaling semula. Tak sangka Qayral merenungku. Senyumnya penuh makna. Macam.. phsyco la.
"Ray, let's go out?" Gugup.
"I don't want. Can I just stay with them? I don't have friends here. Can I?" Matanya dikerdipkan berkali-kali. Senyumnya. Aish! Anak sendiri pun boleh buat aku cair.
"Of course you can. If you need me, just find me in bedroom. Okay?" Senyum.
"Thank you mummy." Sengih. Tubuhku dipeluk.
Aku mengatur langkah ke kamar. Terasa berat pula mata ni. Biasalah, kalau bulan datang menjemput, memang penat. Baru sahaja mahu menutup mata, daun pintu kamarku tiba- tiba dikuak seseorang. Cepat aku memalingkan tubuh menghadap dinding.
"Sorry kacau." Ujarnya. Aku hanya membisu.
"Rose, malam ni jom keluar. Kita bawa semua orang keluar."
Aku masih berdiam. Diam dan terus diam. Aku tak ada mood. Sungguh tiada masa untuk melayan.
"Rose.. dengar tak ni?" Bentaknya.
"Kalau sayang tak nak jawab... Hubby peluk sayang. Hubby tak akan lepas selagi sayang tak jawab." Cabarnya.
Nak jawab ke tak nak...
"Keluar je la dengan semua. Saya dengan Ray nak ikut buat apa? Kitaorang bukan penting pun." Aku menjeling.
Entah mengapa aku masih mengungkit. Sedangkan apa yang terjadi berlaku tanpa disedari. Salah aku juga. Tinggalkan dia tak ingat dunia. Lepastu bila dah tahu perkara benar pun nak mengungkit lagi. Memang sampai bila-bila tak baik. 4 tahun tak reti lagi nak move on.
"Sebab tu hubby ajak sayang keluar. Hubby nak tunjukkan yang sayang dengan Ray tu penting. So... Boleh tak?"
"Kalau saya tak nak?"
"Macam hubby cakap tadi, hubby akan peluk sayang. Dah lama ni tak peluk." Qayral bertepuk tangan.
"Kalau saya tak bagi?"
YOU ARE READING
MS.TOMBOY, I LOVE YOU (Complete)✔️
Tiểu Thuyết ChungDengan satu lafaz putus mengubah kehidupannya tiga ratus enam puluh darjah. Mahligai yang diimpikan runtuh hanya kerana dusta. . Setiap dugaan yang menghampirinya, cuba ditempuh dengan tabah. Pelbagai hinaan dia terima. . Hadirnya seorang demi seo...