BAB 23 🌼

1.4K 36 0
                                    

Nia mengeluh dan bangun dari tidurnya , di sebelahnya terlihat suaminya Rayyan sedang diulit mimpi , hensem juga suami kau ni Nia .!

merenung pula badan sasa Rayyan yang tidak ditutup sebarang baju , Rayyan memang tidur tak pakai baju ke  ?

Nia mengusap rambut Rayyan , sungguh bahagia pula pepagi dah ada orang tersayang , Rayyan mengeliat sedikit apabila merasa ada usapan manja di atas kepalanya

" , dah puas tenung muka aku ! " sergah Rayyan sambil menatap muka Nia  , Nia terkejut dan melarikan tangannya dari kepala Rayyan . Malu sia ! .

" mana ada saya tenung awak ! Perasaan je !" Balas nia sambil matanya roll ke atas .

" Macamlah aku tak perasaan ! Tahulah suami kau ni hensem sangat sebabtu kau geram sampai naik tangan kau ke kepala aku ni "Balas Ayyan .

" Ish dahlah saya nak pergi mandi pastu solat " awak tak solat ke ?" Tanya Nia seraya bangun dari katil . Ayyan tersentak .

Sudahlama dia meninggalkan ibadah yang diwajibkan untuk umat islam melaksanakan . Jadi dia pun tidak tahu solat , adapun ketika di tingkatan 5 . Dia menyambung tidurnya kembali dan menahan malu daripada Nia .

Nia pelik melihat suaminya sudahpun tidur dibuai mimpi , Rayyan tak solat ? Takpe lah taknak Paksa ! Mungkin dia belum sedia .

Nia mula melaksanakan solatnya dengan tekun dan khusyuk , selepas siap! Ia mengemas dan menyusun kembali telekungnya itu . Nasib semalam sempat mengambil di rumah Laila .

Selepas Nia mengemas apa yang patut , Nia turun ke bawah dan melihat pembantu sedang khusyuk memasak sarapan buat majikannya merangkap mertuanya .

" hai mak kiah ! Buat apa tu ? Nak Aria tolong ?" Sampuk Nia , Mak kiah terkejut ! Ingatkan apalah tadi aduh .

" Takperlah Aria , lagipun dah nak siap dah hidangan ni ! Aria tolong letakkan makanan ni kat depan eh " Balas Mak kiah . Nia hanya mengiyakan sahaja .

Nia mengambil lauk pauk untuk Nasi lemak itu dan melangkah ke meja makan , jam menunjukkan pukul 7:50 , barangkali semua belum bangun .

Kelihatan Tan Sri Rayhan berserta isterinya Datin Kirana turun menuju ke meja makan . Mereka mengambil tempat dan memandang Nia pelik . Nia mengerutkan dahi . Apahal pula mertua aku ni .

" Aria ! Mana Rayyan ? Tak bangun lagi ke ? " Tanya Datin Kirana senyum .

" Rayyan masih tidur ma , mungkin penat semalam " balas Nia sambil seraya duduk di atas kerusi ."

" GOOD MORNING EVERYONE ! " sergah monyet dari atas , siapa tak kenal si Rayyan lah .

" Bertuah punya budak ! Nasib papa takde sakit jantung tau , kamu dah kenapa pepagi dah terlolong macam tarzan ni " rengus Tan Sri Rayhan .

" biasalah bang ! Orang baru kahwin kan so happy dia lain macam " Sampuk Datin Kirana .

" yeke ! Dulu saya takde pun macam tu , pepagi dah kena morning kick sebab awak tidur macam apa dah " balas Tan Sri Rayhan selamba . Riak muka Datin kirana berubah . Pantas peha suaminya dicubit .

" auchh ! Sakitlah sayangg ! " ujar Tan Sri Rayhan. Nia senyum saja melihat gelagat  mertuanya itu .

" takpayahlah senyum senyum ! Japgi kita pula macamtu kan Ariasha " celah Rayyan

Nia memandang Rayyan dengan muka tak puas hati , ada je nak menganggu adegan sweet mertuanya itu .

" Alamak taklama dapatlah cucu kita dengan cepat kalau macam ni kan " Sampuk Datin Kirana ."

" tulah Papa pun taksabar nak timang cucu ! Balas Tan Sri Rayhan .

Mereka tidak tahu yang pasangan sejoli sudah menahan malu , baru kahwin semalam kot ! Takkan dah kena ada cucu . Kau pikir Rayyan ni kuat sangat ke uh .

" Jangan risau papa , anakmu ini sungguh kuat di ranjang ! " cakap Rayyan selamba

" sampaikan Aria pun tidak akan larat melayan Rayyan " tambah Rayyann lagi .

AUCH !!

Nia memijak kaki Ayyan , pasal benda tu  janganlah dibawa ke meja makan , selekeh punya Rayyan . Suami siapalah ni .

Datin Kirana dan Tan Sri Rayhan tersenyum saja melihat gelagat menantu dan anaknya .

Datin Kirana menatap mata Ariashaa , sungguh dia familiar dengan mata itu , saling taktumpah wajahnya rias rias arwah Aria Syahirah . Sungguh dia rindu kawan high schoolnya itu di France .

Tapi dia tahu yang Nia Ariasha bukanlah anak arwah kerana arwah meninggal sebelum berkahwin . Jikalau perempuan ini ada pertalian darah atas dasar saudara pun sudah membuatkan ia lega kerana dia ingin sangat melawat pusara kawannya itu .

Nia Ariasha [C]Where stories live. Discover now