37
Bacaan ayat Al-Quran dari aku mula terhenti bila telinga aku mendengar ketukan pintu bilik. Terus aku tutup Al-Quran dan sempat aku memeluk Al-Quran yang merupakan hantaran perkahwinan aku sebelum aku bangun dan tangan memulas tombol pintu.
Selepas sahaja aku bawa Ethan ke bilik yang bakal dia menginap, aku terus masuk ke bilik aku. Mengurung diri dari pukul enam aku tiba disini sehinggalah hampir masuk waktu isyak.
Tak sangka kepulangan aku ke sini merupakan satu kesilapan terbesar yang pernah aku buat. Solat berjemaah? Dari maghrib lagi abang Iz datang ke bilik aku untuk ajak aku solat berjemaah tapi kalau ada lelaki itu, pujuklah sampai hari kiamat pun aku tak akan tinggalkan bilik aku.
Jadi untuk hati aku tenang, kitab suci inilah setia menjadi pengubat luka. Dari aku menjadi isteri Ian sampailah aku jadi setabah ini. Sembilan tahun aku bersama dengan Al-Quran tidak pernah aku biarkan berhabuk. Dan sekarang, biarpun ruas sudah terpisah dengan Kulit, biarpun helaiannya seakan lembut dan pudar akibat terlalu kerap dibaca kitab ini tetap bersama aku.
Buka sedikit sahaja pintu bilik mata aku dapat mengecam siapa yang berada di depan aku sekarang. Bibir aku mengutum senyun nipis lalu pintu itu aku kuakkan seluasnya memberi dia masuk. Biarlah kalau ada yang menabur fitnah antara kami. Lagipun semasa aku berada di Italy, lebih dari ini aku pernah buat.
“what are you feeling right now?” tanya Ethan lembut memulakan perbualan setelah punggungnya dilabuhkan di kerusi berhampiran dengan katil beradu aku.
Bukan main risau wajah itu bila anak matanya menatap mataku yang mungkin sekarang meninggalkan kesan gelap dilingkaran bawah mata akibat kesan aku menangis.
Dengan tubuh masih bertelekung putih aku melabuhkan duduk di kerusi yang sama cuma bezanya kedudukan aku bertentangan dengannya.
Tanpa melihat wajahnya aku bersuara. Lebih pada malu berhadapan dengannya. Ceh malulah konon! Tadi dalam lift bukan main kau berpeluk meraung depan Ethan!
Tindakan refleks.
“much better. Anyway, thank you give me your shoulder. I really feel better now.” Balas aku memberi penghargaan padanya. Mungkin tiada Ethan di saat aku memerlukan bantuan aku boleh jadi gila meroyan.
“ I so happy to hear that.”
Lama kami berdiam diri, aku buka suara. Meluahkan segala yang terbuku di hati sepanjang aku berkahwin dengan Ian. Buat masa sekarang aku dah tak boleh pendam seorang. Tak pasal-pasal jadi kes pewaris bangsu keluarga tengku Ra’is bunuh diri sebab depression.
“Do you wanna hear a story?”
Tiada balasan. Maka aku anggap sahaja dia nak dengar. Diam tanda setuju kan?
“One day, there is a teenage girl who lives free without parents care. what she wants is that she'll get. so that on that day, without the consent she forced his parents to marry a man who was very mysterious in his eyes. whether the background of the man and the girl himself did not know. for his family, she was forced to marry. at that moment, the girl was worried. She is afraid of this age with a man whom she does not know can she be happy with his family choice?” aku jeda seketika sesekali mata aku pandang dalam anak matanya mencari sekelumit perasaan yang aku kongsikan sekarang.
“okay, keep going. I listening.”
Makin melebar senyum aku mendengar balasan darinya. Aku ingatkan cerita aku nie agak hambar. Bertambah bersemangat pula aku nak sambung cerita.
“part two. because they were newly married in a very young age, they made a treaty by sitting separately. so, so far they are still awkward with their respective spouses. but for a long time, their relationship grows warmer and who knows that one of them has fallen in love. but just as the girl wants to feel happy, there is a girl who is willing to do something that causes their relationship to be disconnected. so the girl without thinking, she keeps bringing herself in the hope that her husband can handle it. but after a long time the girl was relieved, she returned home and was surprised to see the warmth she had seen before her eyes when she saw her husband's affection with a woman and their child. so moral in the story, do not hesitate at all. The end.” Putus aku dengan mata berkaca menahan tangis. Ttagis kan cerita aku?
YOU ARE READING
Dalam Kurungan Razyian.
ChickLitSinopsis DKR Betul ke kahwin mengikut pilihan keluarga boleh bahagia? Hurmmm kebanyakan orang akan bahagia kalau Allah hadirkan rasa cinta pada seseorang. Tapi kalau sebaliknya... Begitulah kisahku. Hidup penuh dengan penderitaan hanya kerana had...