45
“what! Apehal gila bangang kau pergi buat ‘genjatan senjata'? Dah seronok sangat tengok suami sendiri menggatal dengan bini muda dia? Happy jadi madu tak dilayan suami?” Pekik Zarina dengan kedua tangannya kejap digemgam kemudi. Tahulah bahawa diri aku di dimarah kaw-kaw. Sehinggakan otak ralat mahu menyusun ayat pembela.
Menyesal pula aku bagitahu pasal ni. Aku fikir dengan berterus-terang pada Zarina dapatlah member sebelah ni bagi komen ke apa. Ini? Disemburnya?
Agak menyedihkan.
“listen. Aku bukan nak sangat Razy berkepit dengan Ara. She your cousin, right? off course you better much known about her than me? About her situation.” Bela aku menegakkan pendapat.
“yes indeed. Tapi kau dah lupa ke apa dia buat depan kau lapan tahun lepas? Cukuplah Ara sorang hilang ingatan. Ke otak kau dah biul sebab dah terlalu lama berada kat Itali?” sanggah Zarina masih bernada sarkastik.
Tapi aku tekad dengan perancangan aku. Sudah terlalu lama aku berdiam diri tanpa berbuat apa. Nak meroyan depan Ara bukan boleh jadi apa-apa dan aku yakin. Dengan dengan apa yang aku telah buat. Beri peluang untuk Ian selesaikan masalah dia. Kalau aku dengan mengamuk depan Ara, siapa nak bela aku? Abang Iz pun dipihak dia sekarang. Apalagi yang patut aku buat melainkan ikut telunjuk Ian?
“sampai bila aku nak terus mogok, Rina? Kau tahu tak? Lapan tahun aku di Itali, bukan dia nak amik tahu pasal aku? Jenguk pun tidak. Balik je terus aku yang suprises tengok dia bermanja dengan Ara. Lagi sakit hati aku bila tengok perut Ara. Gantung tak bertali aku kat sana Rina. Itu baru lapan tahun, Entah-entah dua puluh tahun akan datang aku rasa beranak pinak dah diorang.” Luah aku dengan nada tersekat sebak di dada.
Bagaikan pita rakaman memutarkan sewaktu kali pertama ikejutkan dengan keakraban Ian bersama Ara dengan perut memboyot dalam majlis makan malam sempena kepulangan aku dan Ethan. Seolah-olah perbuatan mereka tak ada kaitan dengan aku.
Hening seketika suasana di dalam kereta Zarina. Baru kau tahu Rina macam mana sakitnya isteri tergantung tak bertali. Lama suasana sunyi itu menyelubungi situasi, aku menyambung percakapan aku rasa tergantung.
“tiga tahun lepas. Abang Iz datang bagitahu aku Razy dan Ara terlibat dalam kemalangan. Masa tu aku langsung tak rasa risau. Hati aku dah mati. Tipulah kalau aku cakap aku tak nak balik. Hati isteri mana tak senang bila dengar berita tu tapi aku ego dan berharap agar Razy datang pujuk aku. Until the end, aku pulak menyesal. Menyesal sebab terlalu lama aku bagi peluang sampai hati aku dipijak. Please don't listen to only the other side. Because of that, I make decision to make a contract with him. Make solve his conflict before I divorce him.” Tekad aku.
Terdiam Zarina mendengar muka jelas keruh sekerus air sungai Kelantan aku jeling halus. Sakit pula hati aku bila apa yang aku buat dibantah biarpun dari mulanya aku sendiri tak setuju.
“I sorry. I didn't mean to judge you without your explanation.”
“yes you did was.” Pangkah aku keras. “Maybe you don't trust me anymore when I tell you. Is it right?”
“Kay, aku silap. Aku minta maaf. Aku tak tahu.” Keluh Zarina.
“just forget about your fucking sorry.”
Melirik senyum Zarina bila mendengar. Biarpun tidak terluah ‘terima’ maaf dari bibir aku namun dia faham aku telah memaafkannya. Malas aku nak bertekak lama-lama. Ini pun dari tadi terperap dalam kerera dipandu Zarina tanpa aku sendiri tak tahu dimana nak bawa aku. Bukan main bersungguh telefon aku minta pelepasan untuk herek aku ke mana entah.
“so, macam mana? Ara layan kau okay tak?” Mata Zarina tetap fokus pada pemanduan. Sesekali diberi isyarat mahu memotong. Nampak macam tergesa-gesa.
YOU ARE READING
Dalam Kurungan Razyian.
ChickLitSinopsis DKR Betul ke kahwin mengikut pilihan keluarga boleh bahagia? Hurmmm kebanyakan orang akan bahagia kalau Allah hadirkan rasa cinta pada seseorang. Tapi kalau sebaliknya... Begitulah kisahku. Hidup penuh dengan penderitaan hanya kerana had...