Η σωστή φροντίδα της ευαίσθητης περιοχής

274 33 17
                                    

Η σωστή υγιεινή της ευαίσθητης περιοχής αποτελεί ένα θέμα που απασχολεί τις γυναίκες όλων των ηλικιών. Καθώς το καλοκαίρι πλησιάζει, καλό είναι να θυμηθούμε ξανά μερικές χρήσιμες συμβουλές.

Τι εννοούμε λέγοντας «ευαίσθητη περιοχή»;
Ο όρος αυτός περιλαμβάνει τον κόλπο και τα έξω γεννητικά όργανα της γυναίκας, αλλά πολλές φορές εννοούμε όλη την περιοχή του εφηβαίου, της περιοχής δηλαδή που έχει τριχοφυΐα. Η ιδιαιτερότητα της περιοχής οφείλεται στο ότι υπάρχει η έκκριση των φυσιολογικών κολπικών υγρών αλλά και η παρουσία της τριχοφυΐας, καθώς και στο ότι η περιοχή αυτή δεν έρχεται σε άμεση επαφή με τον αέρα. Αυτά τα στοιχεία πολλές φορές δημιουργούν καταστάσεις που απασχολούν και προβληματίζουν τις γυναίκες.

Ποιες είναι οι συχνότερες ενοχλήσεις που απασχολούν τις γυναίκες;
Αίσθημα καύσου και κνησμός στον κόλπο ή και εξωτερικά, δύσοσμα και περίεργα σε χρώμα κολπικά υγρά, δερματικοί ερεθισμοί.

Γιατί έχουμε κολπικά υγρά;
Από την έναρξη της εφηβείας και σε όλη την διάρκεια της αναπαραγωγικής φάσης της γυναίκας εκκρίνονται υγρά από τους αδένες του κόλπου και του τραχήλου της μήτρας. Ρόλος τους είναι η εφύγρανση του κόλπου στην φάση της σεξουαλικής επαφής αλλά και η προστασία του από μικρόβια. Τα κολπικά υγρά κατά την διάρκεια του κύκλου αλλάζουν σύσταση, και αυτό μπερδεύει πολλές φορές τις γυναίκες: στο πρώτο μισό του κύκλου είναι περισσότερο «διάφανα» και υδαρή, ενώ στην φάση της ωοθυλλακιορηξίας αυξάνουν ιδιαίτερα σε ποσότητα. Μετά την ωοθυλλακιορρηξία και μέχρι την έμμηνο ρύση γίνονται πυκνότερα και φαίνεται να αποκτούν μία λευκή χροιά. Οι αλλαγές αυτές είναι φυσιολογικές και τα υγρά δεν έχουν οσμή, ούτε και χρώμα άλλο πλην του λευκού. Αν τα υγρά έχουν χρώμα γκρι, πρασινωπό ή καφέ και /ή οσμή περίεργη, πρέπει να επισκεφθούμε τον γιατρό. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να υπάρχει κάποια λοίμωξη στον κόλπο (κολπίτιδα).

Έχει «μικρόβια» ο κόλπος;
Ναι, ο κόλπος έχει τα δικά του «φιλικά» μικρόβια. Ονομάζονται φυσιολογική χλωρίδα και όπως λέει και ο όρος, η παρουσία τους στον κόλπο είναι φυσιολογική! Ο αριθμός τους είναι ιδιαίτερα μεγάλος και ανάμεσα σε αυτά υπάρχουν μύκητες, αιμόφιλος του κόλπου, σταφυλόκοκκοι, στρεπτόκοκκοι, γαλακτοβάκιλλοι κλπ. Το περιβάλλον του κόλπου είναι όξινο (pH 4-4,5), γεγονός που οφείλεται στην παρουσία των γαλακτοβάκιλλων. Μεταβολές της οξύτητας του κόλπου και της  χλωρίδας συμβαίνουν σε διάφορες περιπτώσεις: κατά την διάρκεια του φυσιολογικού κύκλου, με την λήψη αντιβιοτικών, στην εμμηνόπαυση και στην εγκυμοσύνη. Οι μεταβολές αυτές καθιστούν την περιοχή ευάλωτη στην προσβολή από μικρόβια ή στον υπερ-πολλαπλασιασμό των ήδη υπαρχόντων της φυσιολογικής χλωρίδας (π.χ. μυκητιασικές κολπίτιδες μετά λήψη αντιβιοτικών), οδηγώντας στην εμφάνιση φλεγμονής του κόλπου.

GirlsWhere stories live. Discover now