" Jom pulang rumah ayah nak?" tanya Nadia kepada Adam memandangkan cuti harini. Adam berfikir sebentar lalu mengangguk. Dia pon sudah lama tak pulang ke rumah ayahnya.
" Ajak Kamilia sama. Kesian dia kat rumah sorang-sorang" kata Adam. Nadia mengangguk lalu pergi berjumpa dengan Kamilia. Pada awalnya Kamilia menolak namun selepas Nadia mengajaknya, Kamilia akhirnya bersetuju. Nadia segera menelefon Tengku Airil untuk memberitahu kedatangan mereka. Kemudian Nadia segera bersiap untuk bergerak ke rumah ayah mertuanya.
******
Tengku Airil gembira dengan kedatangan menantunya. Aini yang kebetulan lalu pelik dengan sikap Tengku Airil.
" Uncle ... okay ke tu? Kenapa tersenyum je" tanya Aini.
" Oh , kejap lagi Nadia dan Adam nak datang ... nak masak dekat sini. Lagipon uncle ada lah nak cakap sesuatu dekat Nadia" kata Tengku Airil. Aini sekadar mengohkan sahaja. Dia ingin berlalu pergi namun ditahan oleh Tengku Airil.
" Uncle nak cakap sesuatu ni. Tadi ayah kamu telefon dan dia tanya sesuatu tentang kamu" kata Tengku Airil sambil tersenyum.
" Apa?"
*******
Nadia, Adam dan Kamilia serta anak-anaknya tiba di rumah Tengku Airil. Aini membuka pintu untuk Adam dan tersenyum manis. Nadia dan Kamilia membuat muka menyampah.
" Hai abang Adam, sihat?" tanya Aini sambil tersenyum.
" Waalaikumusalam" perli Kamilia. Nadia di sisi menahan ketawa daripada terhambur keluar.
" We Lia, kau ni. Lain kali kalau datang rumah, panggil Assalamualaikum lah" kata Nadia pula mula memanaskan api kemarahan Aini. Aini terdiam lalu masuk ke dalam rumah. Adam hanya menggelengkan kepala dan mula menapak masuk ke dalam rumah diikuti dengan anak-anaknya dan Nadia serta Kamilia. Anak-anaknya sudah tentu pergi memeluk Tengku Airil dulu.
" Oh cucu tokwan dah sampai. Ah beratnya" kata Tengku Airil menahan ketawa.
" Ish mana ada beratlah, ringan je ha" kata Arisa sambil menjuihkan mulutnya.
Tengku Airil ketawa dengan celoteh cucu-cucnya. Dia sudah tua dan dah penat. Bila-bila masa sahaja dia akan pergi menghadap Ilahi. Tengku Airil mencium pipi cucu-cucunya dengan berkali-kali dan memeluk mereka bagaikan dia sudah ingin pergi.
" Dengar ni kata tokwan, kalau apa pon terjadi, percayakan mama kamu okay? Mama kamu adalah yang terbaik dan lagi terbaik. Kamu, Ariff jaga adik-adik kamu dengan baik okay? Kamu sebagai abang kena jaga mama dan adik-adik kamu. Okay sayang?" pesan Tengku Airil. Entah kenapa dia merasakan ajalnya bila-bila masa sahaja akan datang menjemput.
" Okay tokwan, kami sayang tokwan." Ariff dan adik-adiknya terus memeluk Tengku Airil.
" Amboi ayah, cakap tu macam pelik je. Ada apa-apa yang Nadia tak tahu ke?" tanya Nadia di sebalik pintu. Tengku Airil tersenyum lalu menggelengkan kepala. Buat kali terakhir dia mencium dahi cucu-cucunya. Kemudian budak-budak itu pergi bermain di dalam bilik mereka.
" Takdelah, cuma ayah rasa ajal ayah dah nak dekat," kata Tengku Airil.
" Ish ayah ni, apa ni. Adam tahu ayah kuatlah" ujar Adam sambil duduk di depannya.
Kamilia tersenyum lalu menyalami ayah mertuanya. Tengku Airil tersenyum.
" Kamu Kamilia kan? Maaflah haritu ayah tak sempat nak kenal lebih lanjut" tutur Tengku Airil sambil tersenyum lemah. Kamilia mengangguk.
" Adam, ayah nak pesan sesuatu. Tolong jaga isteri-isteri kamu dengan baik. Ayah taknak perkara lama berulang lagi. Ayah harap kamu dah berubah ye dengan kehadiran Kamilia dan Nadia, ayah harap kamu jaga diorang baik-baik. Ayah nak pesan satu ja, ayah sayang kamu sangat-sangat. Ayah harap kamu dapat menjaga mereka dengan baik. Ayah dah tua, ayah dah tak mampu nak jaga kamu semua lepas ni. Ayah dah tak mampu nak nasihat kamu lagi dah. Ayah harap kamu menjaganya dengan baik ya" nasihat Tengku Airil. Nadia di sisinya sebak dengan nasihat itu. Entah kenapa akan ada sesuatu yang akan berlaku.
YOU ARE READING
Abang Pengawas Garang 2✔
Romance🏆 TOP 12 IN THE ROSABELLE AWARD 2021 🥈Top 2 in #menarik ( Januari 2021) Kehidupan Adam dan Nadia semakin bahagia dengan kehadiran anak-anak mereka. Mohd Ariff Hakimi, Nur Neldia Arisa dan Safia Athirah menjadi pelengkap keluarga. Perangai anak-ana...