Kamilia

983 61 86
                                    

" Semua gembira kan tadi?" kata Adam sambil memegang tanganku.

Aku sekadar mengangguk. Benar, semua tersenyum saat aku dan Adam mengumumkan berita baik ini. Aku memegang perutku. Entah kenapa dia berasa tidak sedap hati. Namun ditepis segala perkara itu. Aku memberikan senyuman kelat kepada Adam.

Petang itu aku ingin membuat sedikit kuih karipap. Mengidam. Habis dipujuk Adam supaya aku berehat namun aku tetap bertegas untuk membuat karipap.

" Kita beli eh?" kata Adam cuba memujuk.

" Taknak, tak sedap" kata aku sambil mencari-cari bahan.

" Haih kenapalah sayang abang ni degil sangat?" tanya Adam sambil memeluk pinggang aku.

" Hehe abang pon sama naik je. Ala abang, takde apa yang berlakulah. Sayang dah cukup berehat tadi. Sekarang mengidam, takkan abang nak biarkan anak abang dalam perut ni mengidam?"tanya aku sambil menggerakkan keningku ke atas dan ke bawah.

" Ye la, baik-baik okay? Abang nak buat kerja dulu" kata Adam sambil mencium dahiku.

Aku mengeluarkan tepung gandum, butter dan bekas karipap. Aku keluarkan juga ayam, daging dan ubi kentang.

Aku masukkan 6 cawan tepung gandum dan letakkan sedikit garam. Aku panaskan minyak dan menambah sedikit butter. Bila dah cair, aku tuangkan minyak itu ke dalam tepung dan gaulnya menggunakan garfu. Bila dah suam, aku membasuh tangan lalu menggaulnya menggunakan tangan. Tepung aku menjadi seperti serbuk roti, kemudian aku masukkan air sejuk sikit demi sikit sampailah ia menjadi doh.

Kemudian untuk isinya pula, aku kupas dan potong 5 biji kentang secara dadu. Untuk ayam dan daging, aku kisar halus. Aku masukkan 4 sudu besar udang kering, 5 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih dan 7 tangkai cili kering ke dalam pengisar dan kisarnya sehingga lumat. Aku panaskan minyak tadi dan memasukkan bahan kisaran tersebut bersama daun kari dan rempah kari Babas sehingga menjadi pes. Aku masukkan daging dan ayam tadi hingga la menjadi empuk. Kemudian aku masukkan kentang dan sedikit air sehingalah masak. Aku mengambil sedikit garam dan gula dan meletakkannya secukup rasa. Kemudian masak hingga kering. Siap!

Aku mengambil doh tadi dan membuat bentuknya serta meletakkan isi. Setelah siap, aku kira berapa jumlah yang aku buat.

" 40 biji" sebut aku. Wah tak sangka banyak pula. Aku terus memanaskan minyak lalu menggorengnya. Aku membuat air teh o ais limau juga. Aku memanggil suamiku dan anak-anakku untuk makan. Sedang enak menjamu selera, loceng rumahku berbunyi.

Ting Tong Ting Tong

" Biar sayang buka, abang makanlah" kata aku sambil meninggalkan ruang makan dan membuka pintu.

" Assalamualaikum" panggil seseorang dari luar. Aku mengerutkan dahi. Macam kenal suara tu.

" Waalaikumusalam" jawab aku kemudian membuka pintu. Kelihatan seorang wanita yang bertudung labuh membelakangkan aku. Terdapat bagasi besar juga disebelahnya.

" Cari siapa ye?" tanya aku sopan.

" Cari kau lah!" kata seseorang sebelum menunjukkan mukanya.

" ARHHHH, Seri Kamilia Binti Abdul Hadi! kau ke tu" kata aku bagai tak percaya.

" Ye la Engku Nadia Emelda Binti Engku Haqiem oi" sahut Kamilia.

" WE ARR jemput masuk" jerit aku bagai orang gila.

Adam yang terkejut dengan jeritan itu terus bergegas ke muka depan.

" Kenapa ni? kenapa sayang jerit?" tanya Adam gelabah. Gelabah biawak. Bukan biawak Aini, tapi gelabah biawak.

" Abang, perkenalkan ni kawan baik sayang waktu sayang lari dari abang dulu. Seri Kamilia, weyhh perkenalkan ni suami aku, Tengku Adam Firash.

Adam menghembuskan nafas lega. Fuh ingat apa la tadi. Aku mengangguk sebelum menghulurkan tangan.

" Er, maaf berdosa" kata Kamilia.

" Eh bukan nak salam, tapi tu beg, mesti berat. Meh nak tolong angkat" kata Adam prihatin.

" Oh haha maaf, saya ingat nak salam. Maaf ye" kata Kamilia.

" Jom la we, kau ni macam tahu-tahu je kan? Aku buat karipap ni. Jom makan" ajak aku gembira. Rindunya nak bergosip dengan Kamilia. Kamilia mengangguk lalu berjalan mengikut langkah aku. Kami duduk dan berbual-bual.

" Eh, kau sampai Malaysia bila?" tanya aku memulakan sembang.

" Baru je weyh tiba. Dalam dua hari kot. Sampai saja sini aku terus cari alamat rumah kau. Nasib baik aku tak hilangkan kertas yang kau bagi alamat rumah kau" kata Kamilia.

" Hahaha nasib baik lagi. Erm mana suami kau?" tanya aku. Sewaktu aku lari dari Adam dulu, Kamilialah yang banyak menolongnya bangkit dari kesedihan ni. Dia selalu menjemputku ke rumahnya dan suaminya juga amat baik terhadapku.

" Sebab ni lah aku nak cerita kat kau, erk" kata Kamilia sambil memandangku dan Adam.

Adam mengundurkan diri untuk membiarkan mereka dua berborak.

" Kenapa? ada masalah ke?" tanya aku sambil memegang tangannya.

" Suami aku, dia ... nak jual aku. Aku sempat lari datang sini. Nasib baik dia tak tahu." kata Kamilia sambil menangis. Aku terkejut.

" Kenapa dia nak jual kau?" tanya aku prihatin.

" Dua hari sebelum tu, aku gaduh besar dengan dia. Dia curang dengan aku. Aku sedih sangat lalu aku minta cerai dengan baik. Tapi dia marah-marah aku, kemudian pukul aku. Aku ni mampu menangis je. Ye la, dia kan suami aku. Syurga terletak di bawah kakinya. Kemudian dia ceraikan aku keesokannya dan dia keluar dari rumah tu. Petang tu dia datang dan dia suruh aku ikut dia. Aku tanyalah nak kemana ... dia jawab nak jadikan aku pelacur. Aku menangis teruk waktu tu. Jadi pelacur tu berdosa besar weyh. Aku taknak, aku lari dari dia. Alhamdulillah sekarang aku dah tiba di Malaysia. Semua duit, barang kemas aku semua kena rampas dengan dia jadi aku tak ada banyak duit untuk sewa rumah dekat sini. Sebab tu aku datang cari kau. Aku nak minta tolong" cerita Kamilia sambil menangis teresak-esak.

Aku bagai tidak percaya dengan sikap suami kawan baik aku ni. Kamilia ialah wanita yang sangat baik, bertudung dan rajin menasihatinya ketika aku dalam kebuntuan. Kalau dulu Kamilia yang banyak bantunya, why not dia pula bantu. Aku menggenggam tangan Kamilia memberi semangat lalu memeluknya.

" Shuh, aku akan tolong kau. Kau tinggallah dengan aku dulu. Ada bilik tetamu kat bawah. Lagipun aku tak puas gosip dengan kau lagi" kata aku memberi cadangan.

" Tapi ada suami kau, anak-anak kau. Aku seganlah ... tinggal dengan lelaki yang bukan mahram" kata Kamilia. Aku tersenyum. Tahu sangat dengan perangai dia ni.

" Takpe, aku kenal kau. Bukan orang luar, kawan baik aku. Nanti kejap aku bincang dengan Adam eh" aku berkata sebelum berdiri mendapatkan Adam.

" Abang, erm kalau Kamilia tinggal dengan kita untuk sementara boleh?" tanya aku meminta izin.

" Kenapa?" tanya suamiku pelik. Aku menceritakan kisah itu satu persatu. Adam mengangguk-angguk.

" Hm okay, tapi dia selesa ke?" tanya Adam.

" Saya tinggal bilik pembantu rumah pon takpe, saya okay. Saya minta maaf sangat-sangat kat tengku. Nanti saya dah dapat kerja, saya kumpul duit untuk rumah sewa, saya pergi dari sini. Saya minta maaf sangat-sangat" kata Kamilia sopan.

" Eh tak perlu minta maaf, Nadia dah cerita. Erm saya izinkan je. Awak tinggallah di bilik tetamu. Dan panggil je Adam, tak perlu tengku" kata Adam tersenyum.

" Terima kasih Nadia, Adam. Hanya Allah yang mampu membalasnya" kata Kamilia gembira.

" Sama-sama, jom aku tunjukkan bilik" kata aku sambil menolongnya membawa begnya.

**********

Done! Double Update! Kesian Kamilia kan? Jahat betul suaminya. Okay jangan lupa vote!!!

Abang Pengawas Garang 2✔Where stories live. Discover now