"What's wrong with her?" Soal Jackson pada Amelya yang sedang meneguk air jus orennya.
"Don't know." Amelya menjungkitkan bahunya tanda tidak tahu. Jangan kata Jackson, dia pun tak tahu apa yang Qaisha menungkan itu.
Daripada tadi mereka berdua perhati saja tingkah Qaisha yang termenung itu. Bukan dia tak perasan mata-mata nakal yang melirik ke arah Qaisha yang termenung jauh sehingga tidak sedar apa yang berlaku di sekelilingnya.
Disebabkan itu, dia dan Jackson mengorak langkah menuju ke arah Qaisha dengan segera sebelum pelanggan-pelanggan di situ mengambil kesempatan pada perempuan itu.
Qaisha masih tidak menyedari kehadiran Jackson dan Amelya yang berada di hadapannya. Fikirannya jauh melayang mengingati lelaki bertatu yang dia jumpa pada petang semalam di hadapan masjid.
Entahlah dia pun tak tahu kenapa dia teringat pada lelaki itu. Kisah yang di ceritakan padanya amat menyentuh hati dan perasaannya. Bagaimana seorang yang tidak berpegang pada mana-mana agama berhijrah kepada agama Islam dan melalui pelbagai perkara yang amat sukar untuk di lalui dalam hidup.
Kisah itu membuatkan dirinya berfikir dan banyak termenung. Dia Islam tapi kenapa hidupnya tidak seperti seorang yang beragama Islam?
Islam sekadar nama tapi hakikatnya kehidupannya tidak menggambarkan ciri-ciri seorang Islam yang sejati. Dia solat tapi melakukan pekerjaan yang haram. Adakah solatnya di terima?
Persoalan yang sering bermain dalam fikirannya. Dia solat tetapi adakah amalan-amalan itu akan di terima sedangkan dia melakukan perkara yang di haramkan oleh Allah? Walaupun dia terpaksa melakukannya bukan atas kehendaknya sendiri tetapi masihkah dipandang oleh Allah?
Kata-kata lelaki itu asyik bermain di fikirannya. Pertemuan dengan lelaki itu langsung dia tidak jangka. Apa yang boleh dia katakan lelaki itu mempunyai auranya tersendiri. Dapat dia rasakan lelaki itu mempunyai keinginan yang kuat dan keinginan tersebut ingin di capai walau apa pun yang akan berlaku pada diri lelaki itu sendiri.
Pelikkan? Dengan mudah saja dia mampu membaca tentang diri lelaki itu walaupun mereka hanya bertemu dan berbual dalam jangka masa yang singkat.
"What's up flower?"
Qaisha tersentak apabila dahinya di jentik dengan kuat.
"Argghh shit! It's hurt stupid!" Qaisha berdesis sakit sambil menggosok dahinya yang pedih di jentik oleh Jackson.
Sudah lah jari lelaki itu besar, di jentiknya dengan kuat. Mesti dahinya merah saat ini.
Jackson menyungging senyuman senget.
Amelya menggeleng kecil. Tajam matanya menjeling Jackson yang beriak selamba itu. Nak tegur pun elok-elok lah sikit. Ni main jentik je dahi orang tu. Tak sedar ke jari dia tu gemok.
"What? Not my fault. Dia yang termenung jauh siapa suruh." Jackson menayang wajah tidak bersalah.
"You ni pun jangan lah main jentik-jentik dahi. Kan dah merah tu." Amelya menepuk lengan Jackson dengan kuat. Jackson membuat muka menyampah. Alih-alih dirinya juga yang salah.
Qaisha menjeling tidak berpuas hati pada Jackson.
"Apa hal datang sini? Takde kerja ke korang berdua ni? Datang menganggu aku kerja je." Soal Qaisha mendatar.
"Kerja aku perhatikan kau. Patutnya aku yang tanya kau, kau termenungkan apa? Kerja apa pun tak buat sibuk termenung jauh." Balas Amelya sambil berpeluk tubuh. Keningnya di angkat menanyakan perkara yang di menungkan oleh perempuan ini.
YOU ARE READING
OUR BEAUTIFUL FATE √√
Romance[Book 4] Blade Da Erol Lelaki Turki yang tiada agama dan hanya setia pada Steve, tuannya. Cinta? Perempuan? Langsung tiada dalam hidupnya. Baginya dia tidak ada keperluan untuk jatuh cinta atau berkenalan dengan perempuan. Tapi dia lupa setiap makh...