10 : beautiful time

377 87 9
                                    

Hari pertama, kedua dan ketiga telah berlalu pergi ditiup masa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hari pertama, kedua dan ketiga telah berlalu pergi ditiup masa. Secara tidak sedar, sudah seminggu Ryeon menghadapi ujian akhir persekolahan nya. Walaupun masih terkial-kial menjawab soalan, sekurang nya dia cuba.

"Adu, soalan tadi rumit betul." omel Ryeon. Alat tulis nya disimpan semula ke dalam beg. Para pelajar mula meninggalkan kelas untuk pulang.

"Yah, Sungchan. Kenapa tak beli satu." Ryeon merampas kek ikan ditangan Sungchan. Sedap, sebab rasa nya pedas dn manis.

"Macam mana ujian tadi? Ok ke? Atau kau tidur?" tanya Sungchan. Ryeon menjeling tajam.

"Ok je." balas Ryeon. Terasa berat mulut mahu membalas kerana otak terlalu penat. Pena menjawab soalan periksa yang menyoal soalan yang entah apa-apa.

"Yah, sikit lagi. Esok kertas yang terakhir. Jangan patah semangatttt!" bahu Ryeon digoncang-goncang. Sungchan memberi package urut kepala supaya sahabat nya bersemangat untuk menjawab kertas esok.

"Yah yah. Rambut jangan main ye. Penat aku sikat." omel Ryeon. Pergerakan yang lambat itu mulai cepat apabila matahari semakin hilang daripada langit.

"Cepat balik rumah ye. Kau perlu berehat. Jangan paksa diri untuk belajar." kata Ryeon lalu melangkah pergi.  Sungchan hanya mengangguk sambil melihag sahabat nya berjalan terkedek-kedek pulang ke rumah.

"Mungkin lebih daripada sekadar sahabat?"


❇❇❇❇❇❇❇❇❇❇

"Adu, kenapa lif boleh rosak pula? Aku penat naik tangga ni." rungut aku. Hampir terjatuh aku apabila Jaemin berjalan melintasi aku.

"Hai jiran sebelah. Baru balik juga ke?" tanya aku. Diam tiada balasan. Jaemin sibuk bermain telefon pintar. Entah apa yang dilakukan tidak tahu lah.

"Wei, jom makan ramen kat rumah aku. Aku beli lebih ni. Rezeki jangan ditolak, jodoh jangan dicari." kata aku. Jaemin hanya memandang aku sekilas lalu kembali fokus kepada teefon pintar nya.

Anjim sekali rasa nya.

"Hello. Hello." baju Jaemin dicuit-cuit. Syukur, dia pandang juga walaupun hakikat nya aku tidak lawa.

"Jom makan ramen dengan aku malam ni?" aku menunggu satu plastik yang dipenuhi ramen. Jaemin menggeleng tidak mahu.

"Alahai, abang aku hari-hari makan ramen ok je dia gradute tak kena botak kepala. Jomlah, ikut aku cepat." aku menarik tangan Jaemin masuk ke dalam rumah. Sedap ibu duduk di atas sofa sambil makan keropok lekor.

"Ibu, jom makan ramen." ajak aku. Namun, ibu aku dengan pantas nya menggeleng. Lupa bahawa dia mahu diet.

"Eh, jiran sebelah pun datang ke? Kejap, ibu ambil kimchi." kata ibu ku. 2 botol jus dibawa keuar daripada peti sejuk. Jaemin duduk sambil memerhati sekeliling.

"Kau nampak rumah aku ni macam ada bela saka ke? Tak perlu takut sangat." kata aku. Jaemin berdecit kecil lalu membuka botol jus tersebut.

"Kamu patut makan banyak. Lepas ni makcik masak lebih untuk kamu sekali." kata sang ibu sambil menolak kepala aku.

Nampak nya ibu ada agenda lain.

fake rumors. jm ft sngchn✔Where stories live. Discover now