15 : 7 days

346 80 4
                                    

"Kau pergi latihan bola jaring petang ni? Jadi aku balik sendiri lah?" tanya Ryeon

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Kau pergi latihan bola jaring petang ni? Jadi aku balik sendiri lah?" tanya Ryeon. Krystal mengangguk sambil mencatat laporan mingguan pengawas. Ryeon menghenyak punggung nya di atas kerusi.

"Pastikan kau balik ke rumah ye. Aku tidak mahu ibu kau menelefon aku dan menyuruh aku mencari kau. Memang aku rajin kan?" ujar Krystal. Ryeon ketawa kecil lalu.

"Uhui." Sungchan mengambil kerusi Krystal lalu duduk dihadapan aku. Segala jenis snek ringan dibawa keluar daripada beg kecil nya.

"Wei, ini snek haram. Kalau cikgu nampak ni, mampus kau." kata Ryeon. Sungchan menekup mulut aku lalu mengeluarkan lagi snek-snek tersebut.

"Mahu ini." Ryeon merampas keropok ikan pedas di tangan Sungchan. Jarang sekali untuk mendapatkan keropok itu atas sebab harga nya yang semakin melambung tinggi.

"Kau boleh buka kedai. Kedai haram." kata Ryeon. Sungchan brdecit kecil sambil mengunyah roti coklat.

"Kau balik seorang diri ke nanti? Jomlah, tumpang aku nanti." ajak Sungchan. Ryeon memandang Sunchan dengan perasaan ragu-ragu.

"Naik kereta." mata Ryeon membuntang. Sudah ada kereta di alam persekolahan? Itu sangat hebat.

"Ok. Janji yee."

*****************

"Yah. Jaemin!" bisik aku. Lelaki jiran sebelah itu tidak merespon apa-apa melainkan bunyi dengkuran tidur. Dia sendiri beria menyuruh aku untuk mengejut nya. Banyak lagi kerja yang perlu dibuat.

"Erm." Jaemin bangun lalu melangkah masuk ke dalam bilik air. Aku dengan gatal tangan nya mengeluarkan segala isi pen yang berada di dalam kotak.

"Wow, kau ada banyak pen lukisan yang cantik." puji aku. Jaemin merampas 2 batang pen yang dipegang oleh ku.

"Jangan usik." jawab Jaemin mendatar. Aku mengangguk lalu menghempas badan di atas sofa.

"Kau macam sibuk. Pergi ke mana? Tahu kan kerja kita masih belum siap?" gertak aku. Jaemin mengangguk lalu mengeluarkan buku lukisan di dalam beg. Pelik, kertas masih suci bersih.

"Yah! Aku dah siap idea aku takkan kau belum buat apa-apa?!" jerit aku. Jaemin menghiraukan lalu membuka buku lukisan itu. Tangan nya ligat melukis sambungan daripada bahagian aku.

"Ujian kau hari itu bagaimana? Ok ka? Bila dapat keputusan?" tanya aku. Sunyi sepi tiada balasan. Cuma kedengaran bunyi pensil yang bergesel di permukaan kertas.

"Ah. Selesa nya katil kau ni. Adoyai. Tak keras." aku sempat berguling-guling di katil Jaemin. Jika dibandingkan dengan katil aku, katil Jaemin lebih selesa. Mungkin tilam nya berkualiti.

"Erm." aku memejamkan mata sehingga tidak sedar aku akhirnya dibuai mimpi.

*****************

Buku lukisan disusun di dalam almari..Jaemin mengambil tuala yang terjatuh dilantai lalu diampai semula. Bunyi dengkuran Ryeon yang kuat itu membuatkan Jaemin sukar untuk tidur.

"Tuhan, kejutkanlah Ryeon lalu hantar dia ke rumah semula." omel Jaemin. Sudah 30 minit cuba untuk tidur namun gagal. Ryeon lebih hebat daripada ayam.

Jaemin bangun semula lalu mengeluarkan sesuatu dicelah almari buku nya. Lampu meja dibuka. Buku tebal dalam bilangan muka surat sebanyak 200 muka itu diselak satu persatu. Jaemin tersenyum riang.

"Fikir aku tak boleh buat? Aku mampu siapkan dalam masa 7 hari lah." Jaemin menggosok hidung nya. Komik untuk pertandingan itu telah siap. Penat dia bersengka mata untuk menyiapkan.

Ini kerana Jaemin tahu idea yang dicurahkan oleh Ryeon semua merepek belaka. Baik dia lakukan sendiri kalau tidak, memang kalah lah nanti.

"Kang Ryeon, perempuan yang degil."






fake rumors. jm ft sngchn✔Where stories live. Discover now