chapter 5 ♡'・ᴗ・'♡

20 5 0
                                    

Liya membuka matanya..kemudian melihat ke arah jam~

[3:00 a.m.]

"Awal masih lah aku nak bangun..ermmm" bisik Liya dalam keadaan masih mamai.

beberapa saat berlalu. Liya kemudian bangun dari tidurnya lalu masuk ke dalam bilik air.

selepas siap...Liya kemudian berfikir sejenak.

"hrmm why not aku solat taubat" bisik hati Liya lagi.

Hanya itu sahaja cara agar hati Liya merasa tenang dan tenteram.

And Finally Liya masuk semula ke dalam bilik air ,dan mengambil wudhuk.
(Liya tahu cara solat ..sebab ibu dia selalu ajar tentang solat ..cuma Liya yang tak nak solat )

selepas siap mengambil wudhuk Liya memakai telekung yang baru dibelinya..lalu mengibarkan sejadah sambil menghadap ke arah kiblat.

Liya membaca niat dan solat taubat dua rakaat.
"Allahu akbar"
------
setelah selesai memberi salam...Liya beristighfar berkali kali.
lalu berdoa kepada Tuhan yang Maha Esa.

"Ya Allah, Ya Tuhanku maaf kan hamba mu ini ya Allah. Maafkan lah segala dosa dosa yang telah hamba lakukan......

Menitis...mengalir air mata seorang pendosa...yang terlalu hina..
Liya menyesal akan silapnya yang dahulu...sungguh dia amat bersyukur kerana Allah masih berikan dia peluang ke-dua untuk meneruskan hidup yang mungkin akan berbeza dari hidupnya yang dulu.

selepas selesai solat taubat ...Liya sambung untuk solat Tahajud.

-----
Azan subuh berkumandang~
Liya berhenti dari berzikir dan menunggu azan selesai untuk dia tunaikan solat fardhu subuh.

Selepas selesai solat ...Liya keluar dari bilik dan menuju kearah dapur.
Sesampai sahaja di dapur,hnya Liya seorang sahaja yang ada di situ.

"Liya membuka internet dan mencari cari resepi makanan untuk dimakan sarapan nanti...

Selesai mencari,maka Liya berperang di dapur (hahaha)

"Ehhh Cik Liya ...Cik buat apa ni?" Tegur Ika yang baru muncul .

"Ohh takdelah ..saya just nak buat sarapan jer."

"Ehh tak mengapa Cik Liya ...ini tugas saya, lebih baik Cik rehat saja." Balas Ika dengan sedia untuk memasak.

"hurmm ,tak pe Ika ...biar Liya jer tolong..lagipun bosan lah pagi pagi macam nie. Apa kata kita masak sama sama eh?" Tnya Liya sambil tangan sibuk mengupas beberapa biji bawang.

"ha'ah ..okey jer ..jom kita masak"

"Liya nie memang sorang jer ke adik Tuan Aqil?" Tnya Ika.

"taklah...ada lagi 2 orang adik Liya ...yang sorang masih sekolah ,sorang lagi baru jer habis sekolah.." jawab Liya dengan  tangannya pula sudah sibuk membasuh sayur.

" ohh, jadi Liya umur berapa?"

"Liya baru je 20  tahun?"

" ika berapa?" Tnya Liya semula.

"hah muda lagi rupanya Liya ni...patut cantik semacam,umur Ika dah 27 tahun tua dah"

"hahahaha, so kira akak lah nie ann?...akak nie memang lawak ehh, saya tak cantik lah...tapi ramai orang kata saya ni guna..ape benda tu orang selalu pakai supaya muka ni nampak cantik!"

"Ohh guna plastik cam tu?...

" ha'ah kira macam tu lah"...kata Liya sambil ketawa, best rasanya kalau ada teman berbual,rasa hilang terus bosan tu.

Hati Yang Ikhlas ✓Where stories live. Discover now