Chapter 42 ♡'・ᴗ・'♡

10 2 0
                                    

Mata melihat ke arah dua sosok tubuh yang sedang duduk. Air pantas dihirup.

Liya tersengih melihat sahabatnya. Kena bebel lah kalau macam ni. Siapa suruh lambat! Heih sabar jelah duhai hati.

"assalamualaikum, hai guys. '' pungguh di labuhkan disalah satu kerusi. Bersebelahan dengan mereka.

"waalaikumussalam, hah! Datang pun tuan puteri ni. Apa citer tiba tiba balik sini?" soal Zara. Mata menoleh ke arah Liya menginginkan jawapan.

"ada masalah. Sebab tu aku balik. Sabarlah, bagi aku rest kejab. Oder kan aku minuman please." pinta Liya lalu tersengih sumbing. Mengada!

Zara hanya menayang kan wajah menyampah. Tapi, tetap jugak nak oder kan untuk Liya. Mwahaha.

"Qila. Kau okey ke keluar ni? Aku ganggu ke." soal Liya risau. Kot kot Qila ni keluar senyap senyap hah.

"dah jangan risau, aku dah minta izin dekat dia pun. Nasib lah aku ni hebat memujuk hehe." balas Qila.

"yelah, by the way sorry ganggu masa korang. Tapi aku cuma nak bagi tahu yang aku akan kahwin. So fast right." jelas Liya lalu mengeluh berat. Its not funny dear.

Zara menekup mulutnya tidak percaya.
Qila sudah terbuntang luas.

Liya hanya tersenyum pahit.

"alhamdulillah. Dah nak jadi isteri orang nampaknya. Hehe, tercapai juga doa aku dekat kau eh. Hm, seriously Liya. Kau? kau akan kahwin? secepat mungkin? urmm, Liya aku harap kau kuat taw." kata Qila. Dia seakan tidak percaya bahawa Liya akan pergi ke alam baru sama seperti dirinya. Dia hanya memberikan kata semangat untuk Liya. Dia tahu apa yang Liya rasa, kerana dirinya juga pernah mengalami rasa yang sama.

"owww. Liya, you make me feel happy. Tak sangka weh!!aku ingatkan yang kau akan kahwin bila dah masuk umur 25 ke atas. Haha last last tahun ni. Uh, staytstrong Liya. Kau doa banyak banyak, solat istikharah jangan lupa. Aku pun akan sentiasa doakan kau." kata Zara pula. Cukup terkejut dengan beria itu. Oh ini bukan mimpilah Zara!

"thanks korang. Aku mula mula memang buntu. Tapi takpelah dah jodoh aku. Mana boleh halang kan." balas Liya. Dia tidak ingin menceritakan sebab kenapa dia harus berkahwin. Mungkin itu disimpan sebagai rahsia antara mereka sekeluarga. Cukuplah mereka tahu bahawa Liya dah sampai ke tahap itu.

"Qila. Macam mana perasaan kau bila kahwin?"soal Liya ingin tahu.

Zara turut mendengar.

" hm, mula mula kau akan rasa takut, risau lagi lagi dengan pasangan yang kau tak kenal. Lepas dah kahwin, dah sah.. InsyaAllah semua akan kembali tenang. Masa tu barulah kau akan bergetar. Sebab apa? sebab kau akan tidur sebalik dengan seorang lelaki. Lagi tepat, seorang yang sudah sah menjadi mahram kepada kau. And masa tu, kau akan takut. Tapi sampai masanya, kau akan jatuh cinta. Jatuh cinta dengan suami sendiri Liya. Walaupun mungkin kau terpaksa bertepuk sebelah tangan, tapi percayalah, aku yakin kau mampu hadapinya. Lebih baik dicintai, daripada mencintai. "jelas Qila panjang lebar.

"hm, kau tahu kan.. Aku ni mana suka jatuh cinta. Khawin ni memang harus bercinta ke baru happy? macam tu?"

"entahlah Liya, yang aku tahu.. Dalam perkahwinan harus ada perasaan. Dan perasaan tu bila ia membuak buak sayang, bermakna kau dah jatuh cinta. Dan cinta yang halal itu lebih sempurna. Maybe dari situ kau boleh bahagia dengan si dia." jelas Qila lagi. Heih susah nak bagi terang. Sebab aku sendiri confuse dengan hati aku. Hehe.

"oh, okey. Aku faham. Thanks taw. Dah jomla balik. Nanti suami kau cari pulak." ajak Liya.

"Zara, kau tolong hantar aku eh." Qila tersengih. Hehe,

"yelah mak kembong.." balas Zara.

"perli aku ke?"

"hehe, mana ada lah! Gurau je pon."

"dah dah, jom."

----
sebaik sahaja Liya tiba di rumah, sofa tempat dituju. Badan dilontarkan tanpa menghirau sepasang mata.

"akak, esok boleh tak teman Lara." pinta nya lalu melabuhkan punggung di tepi Liya.

"nak pergi mana?" soal Liya bingung. Heih, cubalah cakap tu biar Straight to the point terus. Author ni pun. Penat tau tak!

"nak pergi beli barang sikit. I mean nak pergi populer book. Nak beli novel lah." jelas Lara lalu tersenyum sumbing.

"mengada eh. Yelah yelah, nanti akak fikir." Liya kemudian berlalu pergi meninggalkan adiknya itu. Bilik tempat dituju.

handphone di capai.

Mata terbuntang luas!

Sebuah mesej terpancar di skrin, dan itu membuatkan Liya tak senang duduk.

Hafiz
Assalamualaikum, sorry kalau aku ganggu masa kau. Tapi aku nak jumpa kau esok. Pukul 10 pagi. Nanti aku send location. Bukan saja, tapi ada hal penting aku nak selesaikan dengan kau.

"seriously? apa dia tiba tiba mesej aku macam ni? kenapa tiba tiba je? hal penting apa?" monolog Liya. Pelbagai soalan mula bermain dimindanya.

Liya kemudian membalas.

Waalaikumussalam, insyaAllah.

"hm, nak pergi ke tak nak? tapi Lara minta teman kan tadi? hmmm, apa kata kalau aku bawa Lara sekali. Taklah nampak pelik dan ganjil kan? Nice Liya!"

"Lara !! Esok jangan lambat, kalau tak tinggal!!" Jerit Liya dari arah atas.

Lara menoleh ke atas. "okey!"

----
"ibu,oo ibu.. Liya nak keluar taw esok dengan Lara, boleh kan." Liya ingin meminta izin sebelum keluar. Nak jadi anak solehah kenalah minta izin.

"boleh. Tapi ingat, jaga diri, hati hati, jangan ikut dengan orang yang tak dikenali, kamu tu masih dara belum bersuami. Ingat tu." pesan Puan Lina.

"ya, ibu. Kalau boleh sampai 100000 kali dah ibu pesan benda yang sama. Liya faham lah." balas Liya lembut. Heih ibunya tak pernah berubah.

"kamu tu pandai leka, lalai, lupa. Apa ingat ibu ni saja saja nak bagi ingatkan kamu tentang semua? huh, kerja ibu banyak lagi. Tapi keselamatan kamu tu lah yang paling utama." bebel Puan Lina.

"hehe, ibu the best lah! Liya nak naik dulu. Kejab lag Liya tolong masak eh." pantas kaki berlari anak ke arah atas.

"seburuk buruk manusia, tapi manusia yang bernama 'ibu' takkan pernah menganggap anaknya seperti itu. Kerana  insan seperti ibu, mempunyai jiwa yang perkasa. Ibu, tabah dalam menghadapi apa jua ujian dan dugaan demi menyara hidup keluarga. Maka, hargai lah ibu yang masih ada dengan kita dan jangan pernah mensia siakan nya. Menyesal? tidak lagi berguna."

-----
Done cp 42
Thanks baca
Sorry if ada typo
Cp ni hambar hm.
Enjoy

Hati Yang Ikhlas ✓Where stories live. Discover now