(flashback Hafiz pov)Tiba sahaja di rumah, aku masuk sambil memberi salam.
"Assalamualaikum." sapa ku diikuti dengan Noah.
Seseorang membalas salam kami.
"waalaikumussalam.. Hah baru balik along? kenapa lewat sangat hantar barang tu?" soal umi risau.
"maaf umi, Hafiz terlajak berbual pulak dengan Mak long dan Paklong." balas ku dengan sengihan.
"dah dah.. Noah pergi naik atas mandi, lepas tu turun makan ye." pesan umi kepada Noah.
"baik umii." Noah berlari menuju ke biliknya.
----
𝒕𝒐𝒌 𝒕𝒐𝒌..𝒕𝒐𝒌 𝒕𝒐𝒌...
(seseorang mengetuk pintu)aku melihat ke arah pintu.
"kenapaa?" tanya ku dengan nada kuat.
"umi suruh along turun lahh!" balas Arisha.
"hum,kejab lagi along turun." Aku mengemas beberapa helai kertas sebelum pergi ke arah dapur.
beberapa minit sahaja aku pun turun menuju ke dapur.
"along meh makan." ajak umi yang sudah siap menghidangkan bermacam macam jenis makanan.
aku kemudian duduk di salah satu kerusi,berhadapan dengan angah.
tanpa membuang masa kami sekeluarga menjamu selera masing masing.
selesai makan, umi memberitahu sesuatu perkara.
"ehem,esok umi nak ambil pengasuh untuk Noah.."
Aku terkejut dengan apa yang umiku katakan. pengasuh untuk Noah? bukankah dulu umi ku yang tidak ingin ada pengasuh/pembantu kat dalam rumah nie!
"takpayah susah umi..along boleh jaga Noah,lagipun bukankah umi yang taknak ada pengasuh?" soal ku.
"umi rasa ada sorang yang sesuai untuk jadi pengasuh untuk sekarang ni..tak lama pun umi ambik,dalam sebulan je."balas umi dengan riak yang tenang.
"wowow,seriuslah umi..angah sebenarnya tak kesah dengan keputusan umi tapi yang angah risau kalau pengasuh yang umi pilih nie jenis yang tak baik..Hah umi hati hati taw!" sampuk Afirah risau.
"ha'ah umi..zaman sekarang mana boleh percaya! dah banyak jugak kes pengasuh berniat jahat nie.'' sokong Arisha.
aku hanya diam,malas untuk aku fikirkan benda remeh. kalau umi sahaja sudah percaya dengan pengasuh tu,semestinya aku terima keputusan umi..lagipun aku bukan ada banyak masa nak jaga Noah, ingat sikit yang aku balik disebabkan kerja Hafiz kerja! omel ku sendiri.
"nantilah insyaAllah esok umi bawa dia ke sini dan umi akan offer kerja pengasuh tu dekat dia..harap harap dia setuju lah." kata Datin Aminah dengan penuh senyum lebar.
"Along ikut je apa yang umi nak buat." balas ku lalu meninggalkan ruangan dapur.
----
aku pelik dengan umi yang tiba tiba nak ada pengasuh selama sebulan. Bukan apa, tapi tak pernah lagi umi aku ambik pengasuh walaupun sehari. Rasa ingin tahu membuak buak dalam diriku. Siapa sebenarnya dia? Sampaikan umiku dengan mudah memberi kepercayaan kepadanya?
Kita akan jumpa esok!----
Pada awal pagi lagi aku bangun menyiapkan beberapa barang seperti document penting untuk ke bawa ke salah satu tempat kursus ku.
Dengan cepat aku bersarapan lalu mencium tangan kanan umiku.
"baik baik jalan tu!" pesan umiku prihatin.
YOU ARE READING
Hati Yang Ikhlas ✓
Romanceبِسْــــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ (complete) Gadis yang menginginkan sebuah kehidupan bahagia. Namun nasib tidak menyebelahi hidunya. Jauh dari keluarga tercinta. 𝒑𝒆𝒓𝒍𝒖𝒌𝒂𝒉 𝒂𝒌𝒖 𝒃𝒆𝒓𝒖𝒃𝒂𝒉?" -Liya Azzara 𝒌𝒂𝒖 𝒋𝒂...