chapter 8 ♡'・ᴗ・'♡

19 5 0
                                    

usai sahaja menghabiskan makanan yang dipesan oleh Liya dan Arisha ..mereka melanjutkan cerita tadi.

"Risha ...kau ada adik lelaki tak?" Tnya Liya.sebab dia teringat akan seseorang yang namanya Noah.

"ermmm aku mana ade adik lelaki...adepun adik angkat jer, Noah nama dia...kitorang memang jaga dia dari kecil,so kira macam adik beradik dah!" Balas Arisha .

"ohhh macam tu.." Liya hanya mengiyakan kata kata Arisha..

"kau ada family ke Liya?" Tnya Arisha pula.

"Ada jer...aku ada sorang abang and dua orang adik perempuan...tapi dorong duduk kat Malaysia..aku ngan abang jer menetap kat sini."

"ohh..hurmm, kau nak tau tak!"

Liya hanya mengangguk.

"Umi aku tak garang taw...kau tak payahlah takut dengan umi aku...dia tegas kalau dalam kerja jer...don't worry, umi baik taw hehe..aku nampak kau kaku sangat bila bercakap dengan umi aku," jelas Arisha dengan tersengih.dia hanya ingin Liya buat cara biasa saja dengan uminya.

" hahahaha...first datang temuduga pun aku dah nak jadi macam ais bila berdepan dengan Datin..huh lemah jantung aku ni hah!" Jawab Liya sambil tergelak apabila mengingat first day temuduga nya .

"Lahh ye ke..hahaha masa temuduga tu aku ada kerja lain ..tulah mungkin kita tak terserempak."

"Ha'ah...btw abang kau tu memang tinggal kat sini juga ke?" Tnya Liya ingin tahu.

"hrm tak, kadang abang aku balik Malaysia sebab dia kan guru mengajar kat sana.
Tapi minggu nie dia terpaksa balik kat sini sebab ada urusan...tu jer aku tahu, aku memang malas ambil tahu pasal dia"

"hehe..okey"

----
siap sahaja mereka berdua bersembang...Liya dan Arisha kembali ke Butik untuk melanjut kan kerja mereka.

"Weh Liya aku nak kekuar kejab ...kau sambung kerja ni taw, nanti kalau tak faham tanya je kat Miya tu" pesan Arisha sambil menunjuk ke arah Miya .

"alright"

Liya kemudian menyambung tugasannya.

Beberapa minit sahaja....

Selamat petang Datin" sapa seseorang ...

Liya menoleh ,kemudian menyapa Datin yang berada di hadapannya.

"selamat petang Datin" sapa Liya sambil menundukkan kepala tanda hormat.

"ya..selamat petang juga, awak dah lunch ke?"

Liya terkejut dengan soaln Datin yang prihatin itu..

"oh dah Datin...saya lunch dengan Arisha tadi" jawab Liya .

"baiklah...boleh tak kalau saya nak minta teman untuk pergi satu tempat...Arisha takde kan ? So Liya teman kan saya ye."

"Baik Datin..." balaas Liya..halah mampus lah aku kena berduaan dengan Datin ni!

-----
Sampai sahaja di sebuah rumah yang mewah...Liya dan Datin Minah turun dari perut kereta.
Liya terkaku apabila melihat rumah yang mewah itu...benar benar Datin ini adalah orang yang berada.

"Liya ..mari masuk!" Kata Datin dengan membuka pintu depan.

"hye umii !! Jerit Seorang budak lelaki"

"eh eh..hye sayang ! Dah mandi ke ?" Tnya Datin Aminah terhadap anak nya barangkali.

Liya hanya senyum dibalik niqab nya. sungguh dia rindu dengan keluarganya.

"Umi...siapa tu?" Tnya budak tadi.

"kenalkan ..ni Liya, Noah panggil akak Liya ye!"

"Hye Kak Liya...saya Noah" jawab nya.

Liya tahu yang itu adalah Noah, kerana dia pernah berjumpa sebelum ini. Cuma mungkin Noah yang tidak kenal akan dia.

"hye Noah.." balas Liya sambil menggosok kepala Noah.

"Liya..sebenarnya umi minta maaf kalau cakap perkara ni...umi harap Liya terima"
Soal Datin Aminah sambil memegang tangan Liya.

Liya terkedu! Apa dia salah dengar...Datin berbahasakan dirinya Umi?? Uwuuu !" Bisik hati liya.

Liya hanya mengangguk"

" sebenarnya..Umi bawa Liya datang sini sebab nak minta tolong jagakan Noah..Liya jangan risau..nanti Umi akan tambah gaji Liya and 1 bulan jer jagakan Noah...lepas satu bulan Liya boleh sambung balik kerja dekat Butik tu ye..boleh tak?" Pujuk Datin Aminah.

"Liya terkaku lagi...whatt! Nak jaga budak? Hurmmm aku okey jer,tapi aku rasa segan pula ,haihlah terima jelah Liya...lagi pun kau perlukan duit untuk sara hidup kau tu!!" Bisik Liya .

"hurmm baiklah Datin...saya terima" balas Liya semula.

"tak payah berbhasakan Datin kalau dekat luar...panggil umi jer"
" terima kasih Liya...Umi yakin Liya boleh jaga Noah, umi bukan apa, tapi kami sekeluarga semua buzy ..sampaikan Noah sendiri pun tak terurus...Umi kesian tengok dia,nak cari pembantu...Umi tak percaya sangat ."

"Lahh yeke! Kesian kat Noah ...takpe u..umi,insyaAllah Liya boleh jagakan Noah eh!" Balas Liya...dalam diam Liya merasakan seperti bercakap dengan ibunya..sungguh dia rindu nak berjumpa dengan ibunya, Puan Lina.

"alhamdulillah, terima kasih Banyak banyak Liya...kamu boleh start esok ye! Just datang je dekat rumah ni.."

"baik umi..."

-----
Liya kemudian balik ke Butik untuk mengambil barang barangnya..
selesai mengemas tempat kerja..Liya bergerak turun kemudian masuk ke dalam perut kereta.

sampai dirumah.Liya membersihkan diri ,dan menunaikan solat fardhu...

" tak sangka Datin tu baik giler dekat aku" kata Liya dengan happy...

tapi kenapa Datin tu dengan mudah saja beri kepercayaan dekat aku...aku nampak seorang yang baik ke di mata dia?" Tnya Liya ...

tak kesah lah...janji kerja,
Liya baring kemudian beberapa minit, dia pun terlelap..
~𝑠𝑒𝑙𝑎𝑚𝑎𝑡 𝑚𝑎𝑙𝑎𝑚 𝑑𝑢𝑛𝑖𝑎~

"hargai lah yang datang. Lepaskan lah yang pergi. Hadirnya dia membawa sebuah kebahagiaan. Anggaplah itu hanya pinjaman untuk kau merasa bahagia bersama keluarga."

𝐃𝐨𝐧𝐞 𝐜𝐩 8!!
𝐓𝐡𝐚𝐧𝐤𝐲𝐨𝐮 𝐛𝐚𝐜𝐚,
𝐦𝐚𝐚𝐟 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐮 𝐚𝐝𝐚 𝐛𝐚𝐧𝐲𝐚𝐤 𝐭𝐲𝐩𝐨,𝐬𝐞𝐛𝐚𝐛 𝐬𝐚𝐲𝐚 𝐬𝐞𝐥𝐚𝐥𝐮 𝐬𝐢𝐥𝐚𝐩 :)
𝐞𝐧𝐣𝐨𝐲!

Hati Yang Ikhlas ✓Where stories live. Discover now