Hafiz
Harini tolong aku jemput umi dekat Airport boleh? Kalau kau buzy tak pa, aku boleh ambil sendiri."what!! Umi nak datang? Hah!! Happy nya!" Jerit Liya suka.
Best lah ramai keluarga nak datang masa tunang. Padahal tinggal sehari je lagi hari tu akan berlangsung.
"tenang Liya! Kau boleh hadapi semua ni. Walau sebenarnya mungkin tak ikhlas dari hati ataupun semangnya ikhlas? aku pun tak tahu."
"Liya! Tolong ibu kejab. Aunty Miya kamu nak datang ni!"panggil Puan Lina. Sibuk nampaknya.
" huh, ini baru tunang taw, tak kahwin lagi. Entah entah riuh serumah." bebel Liya sendiri.
Kaki pantas ke arah Puan Lina.
"apa ibu nak mnta tolong?" soal Liya lembut.
"tolong pergi supermarket petang nanti. Nanti ibu beri list barang ye. Hah, kamu naik lah balik." jelas Puan Lina ringkas.
Liya bengang.
"baik tak payah jerit ibu.. Nanti petang panggil je. Nak sekarang buat apa? penatloh macam ni." rengek Liya. Mengada!
"Lara dengan Farah mana? tak nampak pun batang hidung dorang daripada tadi. Asyik nak melekat je dalam bilik, ada juga yang ibu kurung karang dalam bilik tu." bebel Puan Lina.
Liya hanya mendengarkan.
"tak tahu lah ibu.. Nanti Liya periksa."
Liya naik semula ke atas.
Keluhan berat dilepaskan.
"dah lah lepas zohor nanti aku pergi ambil umi insyaAllah, lepas tu pergi ambil Zara lagi, lepas tu jalan lagi pergi supermarket? hell? Ergh!! Penatnya ya Allah. Macam bukan aku je yang nak tunang esok." air putih diteguk perlahan, ingin menghilangkan rasa stres dalam kepala.
Kemudian, Liya melangkah keluar menuju ke bilik Farah. Tangan memutar tombol pintu sebelum masuk ke dalamnya.
"amboi amboi, asyik hadap gadjet je kerja. Tak reti nak tolong ibu kat bawah ke? Farah pandang sini bila akak tengah bercakap!" tegur Liya tegas. Kalau tak tegas, makin keras kepala lah namanya.
"hm, tahu lah.. Kejab lagi Farah turun." mata terus menoleh ke arah Liya. Takut kita!
"jangan selalu main laptop, fon Farah. Benda tu perlu diguna bila tiba masa nya je. Jangan amal kan selalu." nasihat Liya kepada Farah. Sebab phone ni kalau dibiarkan melekat.. Habislah, semua benda terabai.
"ya, faham. Janji tak selalu buat." balas Farah.
Liya tersenyum kecil. Adiknya memang the best!
Kaki masih melangkah ke bilik Lara pula. Kalau hari hari lah kerja macam ni, nak hadap apa yang dorang buat memang habislah aku. Dengan aku aku sekali pening huh.
"hai. Buat apa?" sapa Liya. Berbeza dengan adiknya Farah. Dengan Farah bukan main garang Ye.
"hm? tak da apa apa. Tengah baca buku kenapa?" soal Lara polos.
YOU ARE READING
Hati Yang Ikhlas ✓
Romanceبِسْــــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ (complete) Gadis yang menginginkan sebuah kehidupan bahagia. Namun nasib tidak menyebelahi hidunya. Jauh dari keluarga tercinta. 𝒑𝒆𝒓𝒍𝒖𝒌𝒂𝒉 𝒂𝒌𝒖 𝒃𝒆𝒓𝒖𝒃𝒂𝒉?" -Liya Azzara 𝒌𝒂𝒖 𝒋𝒂...