DANIA mengetuk pintu bilik bacaan atuknya. Dia menundukkan kepalanya seketika. Dia perlu berani berterus-terang dengan atuknya. Perkara ini tak boleh ditangguhkan lagi.
"Atuk" Dania bersuara.
"Masuk"
"Mak Siti beritahu Dania yang atuk nak jumpa Dania" kata Dania sebaik saja masuk ke dalam bilik bacaan atuknya. Dania terus duduk di atas sofa tanpa dipelawa oleh atuknya. Dia lihat Tan Sri Tengku Hassanal sedang membaca buku.
Tan Sri Tengku Hasssanal hanya mendiamkan diri. Dia sedar kebelakangan ini wajah Dania pucat saja. Banyak sangat ke kerja dekat pejabat ?
"Hmmm... Bila Dariel nak balik ?" tanya Tan Sri Tengku Hassanal.
Dania tersenyum.
"Aiii... Dania ingat atuk tak nak ambil tahu pasal Dariel lagi. Kenapa tiba-tiba tanya pasal dia pula ?"
"Kenapa ? Salah ke atuk tanya pasal Dariel yang degil tu ?"
"Taklah. Atuk kan datuk Dariel. Tak salah pun. Tak ada pun undang-undang yang menyatakan salah bagi seorang datuk untuk mengambil berat tentang cucunya" kata Dania.
Tan Sri Tengku Hassanal membuat mimik muka. "Hmmm... Bila ?"
"Dua minggu lagi and he will be back. Ini rumah dia. Dia tetap akan balik. Kalau dia tak balik, tahulah Dania uruskannya. I'll always keep my promise, atuk"
"Baguslah. Kalau macam tu, Dania mesti ingat janji Dania untuk berkahwin dengan Emir, kan ?" Hati Tan Sri Tengku Hassanal semakin lega mendengar kata-kata Dania. Walau apa yang terjadi, Dariel masih cucunya.
Dania tiba-tiba bangun lantas membuka cincin yang berada di jari manisnya. Dia meletakkan cincin itu ke atas meja yang berhadapan dengan Tan Sri Tengku Hassanal.
"Maaf, atuk. Perkahwinan ini tak dapat diteruskan. Pertunangan di antara Dania dan Emir perlu diputuskan. Dania minta maaf sebab tak dapat menunaikan janji Dania"
"Apa ?!" Tan Sri Tengku Hassanal menutup buku yang dibacanya dengan kuat. Dia terkejut dengan kata-kata Dania. Matanya tepat merenung Dania.
"Emir bukan jodoh Dania. Emir perlukan seorang wanita yang lebih baik dan sempurna daripada Dania. He's not for me, atuk. I hope you understand that"
"Dania ingat Dania boleh sesuka hati putuskan pertunangan ni begitu saja ? Tidak. Dania mesti dengar cakap atuk. Perkahwinan ni akan diteruskan sama ada Dania suka atau tidak !" marah Tan Sri Tengku Hassanal.
"Maaf, atuk. Keputusan Dania adalah muktamad. Takkan berubah. Dania tahu keputusan Dania ni mengecewakan semua pihak, tetapi percayalah atuk, keputusan Dania adalah tepat. Someday, you will understand. Dania minta maaf sebab kecewakan atuk" tegas Dania.
"Atuk tak faham. Yang atuk nak, Dania mesti kahwin dengan Emir bulan depan. Ini arahan. Atau nama Dania akan atuk keluarkan daripada wasiat atuk !" Nada suara Tan Sri Tengku Hassanal sudah meninggi. Ini kali pertama Dania enggan menurut kata-katanya.
"Dania tak kisah, atuk. Bagi Dania semua itu dah tak penting. Dania minta diri dulu"
Tan Sri Tengku Hassanal terkejut dengan kata-kata Dania.
"Dariel. Kalau Dania tetap berdegil juga, Dariel pun akan menerima nasib yang sama macam Dania" ugut Tan Sri Tengku Hassanal. Hanya Dariel kelemahan Dania. Perkahwinan ini mesti diteruskan.
Langkah Dania terhenti. "Jangan babitkan Dariel dalam hal ni, atuk. Ini antara Dania dan atuk. Atuk ingat dengan ugut Dania pasal Dariel, Dania akan ikut cakap atuk ? Atuk silap. Perkahwinan ini tak akan diteruskan, atuk. Atuk perlu terima hakikatnya. Hmmm... Atuk perlu ingat sesuatu, hanya Dania dan Dariel yang atuk ada. Takkan atuk nak hidup bersendirian lagi" kata Dania kemudian berjalan keluar dari bilik itu.
YOU ARE READING
HER REVENGE : DANIA ARSALAN
Romance[ ON-GOING ] a story about Princess Dania 🦋 . [ ROMANCE + ACTION ] . TENGKU DANIA MALAIKA - Namanya dikenali ramai. Kekayaannya menjadi sebutan. Kecantikannya digilai sang jejaka. Tetapi dirinya menyimpan beribu kedukaan. Dia sentiasa menjadi pe...