"Ada orang nak jumpa kau dekat luar" Tujuan dia mencari Sara adalah untuk menyampaikan pesanan Kak Hajar.
"Siapa?"
"Tak tahu. Kau pergilah tengok siapa dia. Aku ada hal kejap." Nadira terus berlalu pergi.
Sara melihat ke luar.
"ATUK!" Sara tersenyum kemudian segera menghampiri lelaki tua itu.
"Atuk sihat?" soal Sara.
"Sihat. Alhamdulillah " Jawab lelaki tua itu ringkas.
"Maaflah kalau atuk ganggu Sara. Atuk datang ni sebab nak beri buah rambutan ni kat Sara." Lelaki tua itu menghulurkan beg plastik yang berisi buah rambutan.
"Manis ni."
"Terima kasih, atuk. Susah-susah je." Sara mengambil beg plastik itu dari tangan lelaki tua itu.
"Tak susah pun" balas lelaki tua itu dengan senyuman.
"Atuk, kita duduk dekat sini, ya?" Sara berjalan menuju ke kerusi kayu yang berada di belakang mereka.
"Baiklah" Lelaki tua itu hanya mengikut.
"Atuk dah makan tengah hari ke belum? Kalau belum boleh la kita makan sama-sama kejap lagi" tanya Sara dengan lembut. Senyuman masih kekal di bibirnya. Dia melihat pakaian lelaki tua itu pada hari ini kemas. Rambutnya saja yang tak tersusun, masih berserabut dan berjambang.
"Dah makan tadi. Atuk nak ucapkan terima kasih sebab belanja atuk hari tu."
"Hal kecil saja atuk. Kita sesama manusia harus saling membantu. Hari tu hari atuk, mana tahu lain kali hari Sara pula. Atuk dah dapat kerja ke?" Soal Sara. Dia ingin tahu keadaan atuk itu sekarang.
"Alhamdulillah, dah. Dekat kedai makan. Kerja cuci pinggan mangkuk je."
"Alhamdulillah , tak apa atuk. Asalkan kerja tu halal, itu sudah memadai. Kalau atuk ada apa-apa masalah, atuk cari saja Sara dekat sini, ya?. Insya-Allah, Sara akan tolong atuk."
Lelaki tua itu hanya tersenyum.
"Tak sangka sekarang ni taste kau sudah berubah, Sara. Orang tua macam ni pun kau suka. Kau dah hilang akal ke?" Rasha tiba-tiba berada di situ. Dia melemparkan senyuman sinis kepada Sara.
Sara berpaling sebaik saja mendengar suara Rasha. Dia menarik nafas panjang kemudian terus bangun.
"Rasha, kau ni memang tak tahu hormat orang tua ke? Percakapan kau tu, ingat sikit batasnya. Sedarlah diri sikit." bidas Sara.
"Salah ke dengan apa yang aku cakapkan ni? Duduk berdua-duaan dekat sini pula tu. Lain macam je aku tengok. Tak laku sangat ke kau ni?"
"Mulut kau tu tolong jaga sikit. Atuk ni aku anggap macam datuk aku sendiri dan kalau tak laku sekali pun aku dengan atuk ni tak pernah kacau hidup kau. Kau tu yang suka kacau hidup orang lain. Kenapa? Tak aman ke hidup kau tu kalau sehari tak sibuk hal orang lain. Alahai, caring betul la kau ni, Rasha. Naik menyampah pun ada" Sara meninggikan suaranya.
"Aku peliklah dengan kau ni. Suka sangat bergaul dengan orang kelas bawah atau lebih tepat lagi pengemis and for your information, yes aku ni memang caring orangnya. Kalau kau menyampah sekali pun, ada aku kisah ke. Orang-orang macam ni memang sama level dengan diri kau, so no wonder lah kan?" Rasha menambah bara.
Rasha melihat ke arah lelaki tua yang sedang emerhati ke arah mereka berdua. Selekeh!
"Rasha! Kau ni memang sudah melampau. Mulut kau memang jahat. Aku tak kisah kau nak hina aku, tapi jangan hina atuk ni sesuka hati kau je. Aku tak kira, kau minta maaf dekat atuk ni sekarang" marah Sara. Mukanya sudah merah padam menahan kemarahan. Tangannya digenggam kuat. Badannya sudah menggigil menahan amarah.
YOU ARE READING
HER REVENGE : DANIA ARSALAN
Dragoste[ ON-GOING ] a story about Princess Dania 🦋 . [ ROMANCE + ACTION ] . TENGKU DANIA MALAIKA - Namanya dikenali ramai. Kekayaannya menjadi sebutan. Kecantikannya digilai sang jejaka. Tetapi dirinya menyimpan beribu kedukaan. Dia sentiasa menjadi pe...