"HEI orang tua! Kau tak nampak ke tempat ni orang lalu-lalang? Yang kau mop sini buat apa? Nak bunuh orang ke?" marah Rasha kepada wanita yang berumur 50-an itu.
"Maaf, cik!" Wanita itu menundukkan kepalanya beberapa kali.
"Maaf? Itu saja yang kau tahu. Sekarang ni baju aku dah basah. Kau ingat baju ni murah ke? Ahhh... Geramnya." Rasha terus menolak wanita itu dengan kasar. Wanita itu jatuh terduduk. Rasha merenung wanita itu seolah-olah ingin ditelannya. Memang nasibnya malang pada hari ini. Tadi sewaktu dia nak berjumpa Dariel, Dariel tiada. 'Ah... Sekarang ni, disebabkan mak cik cleaner bodoh ni, aku terjatuh. Malu aku! Tapi nasib baiklah tak ada orang, kalau ada orang, pasti jatuh maruah aku.' Rasha mengetap bibirnya. Tangan kanannya diangkat. 'Orang tua ni mesti rasa penampar aku ni!'
"Rasha!" Tiba-tiba ada seseorang memanggil namanya. Rasha menoleh. Dia terkejut melihat Sara.
"Kau dah gila ke, Rasha ?" tanya Sara yang sedang berdiri berhadapan dengan Rasha. Matanya mencerlung tajam memandang Rasha. Kebetulan, dia melalui tempat itu. Dia ingin berjumpa dengan Dariel untuk berbincang mengenai temu bual tersebut.
"Kau jangan masuk campur, Sara. Ini hal aku dengan cleaner bodoh ni." Rasha menuding jari ke arah wanita tua itu.
"Rasha , kau ni memang tak reti hormat orang tua langsung ke?" Sara menoleh ke arah wanita tua itu yang masih terduduk. Dia terus membantu wanita tua itu bangun. "Mak cik tak apa-apa ke?" tanya Sara dengan lembut.
"Mak cik tak apa-apa, nak. Terima kasih" ucap wanita tua itu.
"Hei, Sara. Baik kau berambus dari sini. Biar aku ajar saja cleaner bodoh ni" jerkah Rasha. Hatinya lebih panas apabila melihat Sara membantu wanita tua itu.
"Boleh tak kau cakap tu elok-elok? Bincang baik-baik. Yang kau nak mengamuk tak tentu pasal kenapa?" Sara geram melihat perangai Rasha . Tak hormat orang tua langsung.
"Sara, kau jangan nak tunjuk baiklah. Kau tak tahu apa yang berlaku, baik kau diam. Disebabkan cleaner bodoh ni, aku terjatuh. Tengok, habis baju aku basah." Rasha menunjukkan bajunya yang basah.
"Nanti keringlah. Yang kau nak kecoh-kecoh ni kenapa? Lagipun memang salah kau pun. Yang kau jalan kat tempat yang basah ni buat apa? Kau tak nampak ke mak cik ni tengah mop? Diri sendiri yang salah, nak salahkan orang lain pula."
"Sara!" Rasha meninggikan suaranya.
"Apa? Apa yang kau tak puas lagi ni, Rasha . Mak cik ni hanya menjalankan tugasnya. Lagipun dia dah pun letak papan tanda dekat situ. Kau tu yang tak nampak. Lain kali jalan tu pakai mata bukan pakai lutut!" Sara menunjukkan papan tanda kuning yang berada tidak jauh dari Rasha. Rasha menoleh dan mengetap bibir menahan geram.
"So, apa lagi, kau minta maaflah dekat mak cik ni. Kau tu yang buat salah lepas tu tuduh mak cik ni bukan-bukan" tegas Sara.
"Sara, kau jangan nak cabar aku! Kenapa aku mesti minta maaf kepada pekerja kelas bawahan macam dia ni, hah!? Dia tak layak langsung dapat maaf dari aku!" Rasha merenung mak cik tua itu.
"Rasha!"
"Apa? Kau pun nak rasa penangan penampar aku ke?" Rasha mendekati Sara.
"What's going on here?"
Serentak mereka bertiga menoleh apabila mendengar suara yang mencelah perbualan mereka. Dania mendekati mereka bertiga. Dari tadi, Dania hanya memerhatikan apa yang berlaku. Kali ini, dia mesti masuk campur. Perempuan rambut perang ini memang dah melampau.
YOU ARE READING
HER REVENGE : DANIA ARSALAN
Romance[ ON-GOING ] a story about Princess Dania 🦋 . [ ROMANCE + ACTION ] . TENGKU DANIA MALAIKA - Namanya dikenali ramai. Kekayaannya menjadi sebutan. Kecantikannya digilai sang jejaka. Tetapi dirinya menyimpan beribu kedukaan. Dia sentiasa menjadi pe...