BAB 3

21.8K 222 1
                                    

Orang ramai mula membanjiri kawasan umah Hajar dan Salem. Masing-masing datang untuk meraikan pasangan mempelai.

Laila tunduk memandang jari- jemarinya yang merah berinai. Semua kos perkahwinan dari bernikah, baju, makeup, hantaran, dan majlis semuanya ditanggung oleh Tuan Mizan. Untung tuan badan.

Mata Laila yang kemerahan menandakan gadis untuk telah menangis seharian. Mak andam membebel kerana perlu membaiki makeup di muka Laila. Orang lain berkahwin berseri-seri tetapi pengantin ini lain pula ceritanya. 

Sebagai seorang ibu, mak andam faham sangat apa yang bermain di hati pengantin perempuan ketika itu. Tapi apa yang boleh dibuat kalau sudah tertulis jodoh mereka berdua.

"Dah siap ke?" Hajar menjenguk di muka pintu bilik.

Laila memandang ibunya sayu menagihkan simpati.

"Dah. Dari tadi dah siap. Laila ni lawa orangnya jadi tak susah sangat nak makeupkan dia." Ujar Mak Andam

"Banguslah. Tok imam pun dah sampai. Pegantin lelaki pun dah tunggu." Ujar Hajar.

"Mak....." Rintih Laila.

"Cepatlah." Hajar menarik tangan Laila.

"Mak.... Laila takut." Bergenang kelopak mata Laila.

"Laila, janganlah macam ni. Semua orang dah tunggu dekat luar "

"Laila tak nak." Laila memberatkan punggungnya tidak mahu berganjak.

Hajar mengertap gigi. Tangan Laila ditariknya menyebabkan gadis itu terpaksa berdiri mengikut langkahnya.

Terkial-kial Laila mengikut langkah Hajar. Tapak tangannya sudah berpeluh. Dadanya terasa sesak. Kepalanya terasa bengang. Sudah banyak hari dia berendam air mata. Hati gundah gulana. Semakin dekat dengan tarikh nikahnya, samakin dia sesak dada. Dan hari ini adalah hari yang paling teruk baginya. Tak ada senyum ketawa yang diimpikan. Dia hanya mahu lari dari semua ini. Itu sahaja yang dia harapkan.

Laila menundukkan wajahnya seraya mengikut langkah Hajar. Dia tak mampu melepaskan cengkaman Hajar pada tangannya. Nak tak nak, dia terpaksa akur sehinggalah mereka tiba di ruang tamu. Kedengaran riuh orang berborak di setiap ruang.

Laila langsung tak berani untuk mangakat muka. Punggungnya dilabuhkan di atas kusyen yang disediakan. Duduknya serba tidak kena.

"Laila jangan nak menangis. Muka tu senyum sikit. Tak elok tetamu tengok." Bisik Hajar pada Laila.

Semakin sebak Laila mendengar kata-kata Hajar. Tak pernahkah sekali Hajar memikirkan perasaannya? Kenapa dia perlu menjadi kambing hitam untuk menyelamatkan Tiara?

Bila memikirkan Tiara, Laila beranikan diri mengangkat muka. Matanya cuba mencari kelibat Tiara. Di satu sudut, Tiara bersimpuh tersenyum gembira. Hanya Tiara yang layak untuk bergembira tetapi tidak baginya.

Dada Laila semakin sebak. Matanya memandang tangan Hajar yang masih kemas menggenggam tangannya. Sayu hatinya kerana inilah pertama kali Hajar ingin menyentuhnya selama itu. Ya dia dahagakan sentuhan seorang ibu tapi bukan dalam keadaan yang macam ini.

Laila tenggelam di dalam dunianya sendiri. Pelbagai andaian bermain difikirannya. Suasana yang hiruk-pikuk sebentar tadi menjadi senyap. Langsung dia tak ambil peduli. Dia hanya membiarkan semuanya berlalu.

Mungkin dia sudah ditakdirkan untuk hidup bergini. Ah biarlah dia hidup dengan Tuan Mizan yang dah tua tu. Biarlah dia melayan seperti seorang ayah. Harapnya Tuan Mizan itu tidak cerewet orangnya. Hanya andaian itu sahaja yang dapat menenangkan hatinya yang hiba.
Terasa seperti dia dibuang keluarga sendiri.

Laila memandang Hajar yang sedang menadah tangan untuk berdoa. Apakah doa yang mereka baca? Doa semoga dirinya bahagia atau pun mereka mendoakan agar dirinya dibawa jauh dari keluarga ini? Atau pun mereka berdoa kesyukuran kerana Tiara terselamat? Pilu hati Laila. Tetapi air matanya sudah kering untuk menitis lagi.

Lamunan Laila terhenti bila dia melihat seorang lelaki yang lengkap berbaju melayu putih tiba-tiba duduk di hadapannya. Matanya memandang wajah lelaki itu kosong.

Tidak ada apa yang menarik pada wajah lelaki itu. Hitam manis dan berusia. Tak ada yang segaknya cuma dia kemas berpakaian baju melayu putih, bercelak dengan warna kulitnya. Inilah lelaki yang dia perlu hidup bersama sampai mati.

"Laila." Panggil Hajar.

Laila mengalihkan padangannya kepada Hajar.

"Itu suami kamu nak sarung cincin."

"Suami?" Laila bertutur perlahan. Dia sudah bersuami? Cepatnya majlis berlalu, dia sudah sah bergelar isteri orang?

Laila memandang sekilas ke wajah Tuan Mizan sebelum dia tunduk memandang jarinya sendiri. Tiba-tiba dia terasa hatinya sebal. Sungguh dia tidak ikhlas. Dia tidak mahu semua ini dan dia tidak pernah meminta. Hatinya memberontak.

"Laila." Sekali lagi Hajar menegur anaknya

Dengan berat hati, Laila menghulurkan tangannya. Kedengaran usikan nakal dari tetamu yang hadir. Mesti ada yang ketawakannya. Ah biarlah. Perit jerihnya, hanya dia yang tanggung manakala orang lain hanya tahu jadikan topik mengumpat.

Sebentuk cincin bertahtakan berlian kini menghiasi jari manis Laila.

Laila menyalami tangan Tuan Mizan lalu diciumnya. Inilah takdirnya. Inilah jodohnya. Dan inilah syurganya. Mungkin kini hanya tinggal Tuan Mizan tempatnya untuk bergantung harap.

Ehem ehem. Aduhai lambat pulak nak tunggu bab yang hot

SUNTI UNTUK TUAN MIZAN (C)Where stories live. Discover now