BAB 26

12.9K 305 29
                                    

Pagi itu suasana di ladang menjadi kalut apabila lori yang digunakan untuk mengangkut sawit ke kilang, rosak. Bukan satu tapi dua.

Tuan Mizan yang baru ingin mengisi perut, terganggu dengan panggilan dari perkerjanya. Dahi yang sudah memercik peluh, dilap dengan belakang tapak tangan. Dia memandang lori sawit yang berhenti ditengah- tengah jalan utama kampung itu membuatkan jalan menjadi sedikit sesak dengan orang kampung yang sibuk ke hulu ke hilir membuat urusan masing-masing.

"Macam mana dengan lori ni? Teruk sangat ke masalahnya?" Tanya Tuan Mizan pada mechanic yang sedang memeriksa lori tersebut.

"Susah saya nak cakap. Kena check satu-satu ni. Lori ni pun dah lama. Biasalah tu dia nak meragam. Kalau nak baiki ni pun ambil masa beberapa hari jugak ni." Terang mechanic tersebut.

"Time macam ni la dia nak meragam pun. Dua buah pulak tu. Macam berpakat." Tuan Mizan menggosok belakang lehernya. Otaknya harus ligat berfikir untuk menyelesaikan masalah ini.

Sepatutnya sawit-sawit tersebut sudah dihantar petang semalam tapi disebabkan lori bermasalah, terpaksa ditunda kepada pagi ini. Ingatkan semalam boleh diibaiki tapi rupanya memang lori-lori tersebut mahu berehat.

Satu keluhan dilepaskan. Panas terik cahaya matahari membuatkan bajunya sudah basah dengan peluh walaupun hanya baru sekejap dia berdiri di situ.

"Tandan-tandan ni dah tak boleh tunggu. Aiman, nanti kau pergi tanya orang yang ada lori kosong. Kita sewa je dua buah. Bayaran nanti minta dengan aku." Tuan Mizan menyeluk tangannya ke dalam poket seluar. Dia terdiam seketika lalu diraba pula poket yang sebelah lagi.

"Baik, Tuan Mizan. Nanti invoice tu saya bagi pada Tuan atau hantar pada office je?" Tanya Aiman.

"Mana-mana pun boleh. Tapi nanti kau nego la harga sewa tu, jangan nak terima bulat-bulat pula." Pesan Tuan Mizan. "Lori-lori ni nanti tunda hantar ke bengkel."

"Baik. Nanti saya kautim baik punya harga. Tuan jangan risau. Serahkan saja pada saya." Aiman tersenyum yakin.

"Aku kena balik rumah sekejap. Nanti aku datang balik."

"Amboi Tuan, dah rindu bini ke?" Sakat Aiman.

"Ish kau ni. Aku tertinggal dompet aku la." Marah Tuan Mizan. Ada saja idea budak-budak ni ingin menyakatnya.

Niat asal Tuan Mizan ingin belanja air kepada mereka yang sudah bersusah payah di bawah terik matahari cuba membaiki lori tersebut, tapi niatnya dimatikan bila dompetnya tertinggal di rumah.

Ini mesti sebab dia bergegas datang ke sini selepas dapat panggilan, itu yang sampai dia terlupa nak ambik dompetnya di atas meja. Selepas memberikan arahan, Tuan Mizan memandu kereta pacuan empat rodanya pulang ke rumah Salem.

Mesti Laila terkejut melibat dia nanti. Baru saja keluar tak sampai satu jam, sudah balik ke sini balik. Buat malu je dompet sendiri pun boleh tertinggal.

Selalunya dia tidak macam ini. Dia bukanlah orang yang jenis careless. Tapi sejak akhir-akhir ni banyak pulak masalah yang timbul membuatkan dia banyak terlepas pandang akan sesuatu.

Tuan Mizan menarik nafas panjang sebelum turun dari kereta. Sebaik saja kakinya memijak anak tangga yang pertama, telinganya menangkap suara Tiara yang sayup-sayup. Perlahan-lahan dia menapak ke dalam rumah.

"Kau jangan nak berkira sangat dengan aku. Kalau bukan sebab aku, kau takkan dapatlah gelang ni. Lagi pun aku cuma nak pinjam, bukannya nak buat harta sendiri."

Kini Tuan Mizan dapat mendengar jelas butir bicara Tiara yang datang dari bilik tidur Laila. Tapi Tiara sedang bercakap dengan siapa? Di mana Laila? Matanya mencari-cari kelibat Laila tapi tidak jumpa. Dengan berhati-hati dia menghampiri tepi bilik tidur Laila. Badannya disembunyikan disebalik dinding.

SUNTI UNTUK TUAN MIZAN (C)Where stories live. Discover now