BAB 30

13.7K 307 27
                                    

Jarum jam menunjukkan pukul satu setengah pagi bila kereta Honda Civic hitam masuk ke halaman rumah Tuan Mizan.

Mendengar sahaja bunyi enjin kereta di luar, cepat-cepat Faizal menjengah ke muka pintu rumah. "Aku ingatkan kau tak jadi balik malam ni." Faizal menyambut kepulangan Razlan dan keluarganya.

"Jammed teruk." Razlan menjawab pendek. Shima yang kepenatan terus melangkah masuk ke dalam rumah meninggalkan dua adik-beradik itu.

"Apa yang urgent sangat masalah kau ni?" Razlan memulakan topik sebaik sahaja dia duduk di sofa.

"Mungkin mama mengandung."

"Apa dia?" Tanya Razlan lagi sekali, mungkin dia tersalah dengar.

"Mama, bini muda abah tu mengandung."

"Alhamdulillah. Baguslah kalau macam tu. Rezeki. Tapi apa masalah yang kau nak cerita tu?"

"Masalahnya mama mengandung."

"Aku tak faham. Apa kena masalah kau dengan mama mengandung?"

"Inilah masalahnya. Masalahnya mama dah mengandung."

"Kepala bana kau. Aku drive dari KL ke sini, dengan jalan jammed lagi, jalan yang sepatutnya satu jam setengah dah boleh sampai, ini aku drive almost tiga jam tau. Dan kau just nak bagitau mama mengandung?" Razlan membuntangkan matanya tidak puas hati.

"Cuti sekolah memanglah jalan jem. Siapa suruh kau tak gerak awal."

"Kalau aku tau macam ni, baik aku gerak esok pagi je."

"Kau ni dah lama sangat tak balik kampung. Sampai kau tak tahu apa cerita yang dah berlaku kat sini."

"Cerita apa? Cerita mama mengandung? Dah diorang dah kahwin. Memanglah mengandung. Apa masalahnya?" Razlan mengosok rambutnya kasar.

"Malulah dengan orang kampung. Dah la hari tu kecoh tiba-tiba ayah nak kahwin dengan budak muda, ni dah mengandung pula. Apa orang kampung kata nanti. Ayah tu tak padan dengan dah tua." Rengus Faizal.

"Amboi kau bercakap pakai emosi. Aku kalau dapat bini muda pun aku balun tujuh hari tujuh malam. Normallah tu kalau dah mengandung."

"Bongok la kau ni. Itu kau, muda lagi. Ni ayah dah tua, apa yang nak sampai balun tujuh hari tujuh malam."

"Habis tu kau nk buat apa? Kau nak bagi mama makan racun tikus ke?" Serabut Razlan dengan perangai Faizal.

"Gila kau. Aku bukan nak bunuh perempuan tu. Cuma aku pelik la, ayah tu dah tua la. Takkanlah boleh cepat sangat mengandung? Macam mana kalau anak tu bukan anak ayah?"

"Hotak kau. Kau jangan nak fitnah orang berzina pula." Suara Razlan sedikit keras.

"Aku bukan nak tuduhlah. Aku cuma nak ajak kau berfikir. Kau ingat perempuan kat kampung ni baik sangat ke? Siapa je yang sudi nak kahwin dengan lelaki tua kalau bukan sebab harta?"

"Itu urusan ayah dengan mama. Tak perlu la kita masuk campur."

"Aku cuma risaukan ayah. Ayah tu dah tua. Takkan nak biar kena tipu dengan orang luar."

"Mama tu bukan orang luar la, dia isteri ayah. Dia yang teman dan tengokkan ayah hari-hari kat sini. Nak harapkan kita? Kita semua sibuk dengan keluarga kita sendiri."

"Itu aku tahulah. Tapi boleh je ayah cari perempuan tua sikit, kenapa mesti yang muda."

"Kau ni Along. Dah kenapa? Kau cemburu dengan ayah dapat bini muda ke? Kau pergilah cari satu. Buat spare part."

"Ish kau ni, nanti Kak Long kau dengar, susah pula." Marah Faizal.

"Habis tu yang kau bercakap pasal mama ni, kau tak risau orang lain dengar pula?" Perli Razlan.

SUNTI UNTUK TUAN MIZAN (C)Where stories live. Discover now