Pagi itu seperti pagi-pagi yang lalu, sejuk. Burung-burung mulai berkicauan dan ada juga sekawan burung terbang ke sana sini untuk mencari makanan.
Seorang gadis menyiapkan dirinya untuk pergi ke sekolah seperti biasa, baju sekolah dipakai, kain sekolah dikemaskan, tudung dibetulkan. Selesai kesemuanya gadis itu turun ke bawah untuk sarapan pagi sebelum ke sekolah."Morning, anak mama," sapa mesra oleh Datin Anna.
"Aik, mama buat apa kat sini?" tanya Adelia dengan riak wajah pelik.
"Why?""Ada benda pelik ke dekat muka mama?" Datin Anna memegang keseluruhan wajahnya. Pelik sangat ke mukanya sampaikan anaknya sendiri terkejut.
"No, mama," kedua belah tangannya diangkat dan digoyangkan.
"Then?"
"Bukan ke mama dekat kitchen, macam mana boleh ada dekat living room pula," Adelia menuruni tangga menuju ke arah Datin Anna.
"See,"
"Mama ada kaki,"
"Mama ada dua kaki. Tak cacat lagi," Datin Anna bersuara. Tangannya menunjuk kaki kanan dan kaki kirinya kepada anaknya.
"Hehehe, maksud Ad macam mana mama boleh ada dekat sini kan selalunya mama dekat kitchen dengan papa," terang Adelia kepada Datin Anna. Berasa pelik juga apabila Datin Anna berada di ruang tamu bukan di dapur.
Datin Anna tidak menjawab malah mengangkat barang yang berada di tangan kirinya.
"Dah jom, kita pergi dapur sama-sama," tangan kanan Datin Anna memegang tangan kiri anaknya.
"Okay, jom," Adelia turut membalas pegangan mamanya.
Sampai di dapur, dia melihat seorang lelaki tua yang cukup dikenalinya. Dia melepaskan pegangan Datin Anna dan menuju ke jejaka tua yang sedang memakan roti.
"Papa!"
"Ya Allah," kepala dipusingkan untuk melihat orang yang menjerit di tepi telinga.
"Adelia Ayesha, terkejut papa tau," kata Dato Adzib. Boleh tercabut jantungnya mendengar suara Adelia menjerit di tepi telinga.
"Eh, nama saya tu. Jangan panggil panjang-panjang saya takut," Adelia menutup mukanya dengan kedua belah tangan.
"Lain kali jangan buat, papa terkejut tau tak," tangan kanan Dato Adzib laju mencubit pipi anaknya yang timbul sedikit di tepi walaupun masih tertutup.
"Auchhh, my cheeks," tangan dialihkan daripada menutup muka dan menggosok pipi yang dicubit oleh Dato Adzib sebentar tadi.
Dato Adzib hanya menggelengkan kepala melihat anak gadisnya.
"Ad, breakfast dulu. Nanti nak pergi school pula kan," Datin Anna menarik kerusi untuk duduk olehnya.
Adelia hanya menganggukkan kepala tanda faham.
"Uhm, my favourite," tangan kanan Adelia laju mengambil roti telur yang berada di hadapannya.
Dato Adzib dan Datin Anna tersenyum nipis melihat anak gadis mereka.
"Aumm, so yummy,"
"Aumm, so delicious,"
"This bread is so scrumptious,"
"Mama , kenapa sedap sangat ni?" tanya Adelia. Mulutnya masih lagi penuh dengan makanan.
"Ad, habis kan dulu makanan dalam mulut," tegur Dato Adzib.
YOU ARE READING
Mr. Ice With Amber Girl {COMPLETE}
General Fiction"Pelik ke aku ketawa?" - Tuan Qayeed Harraz. Seorang jejaka bermata biru yang diminati oleh para gadis dan mempunyai paras rupa yang dianggap sempurna tapi sayang dia cukup dingin terhadap orang sekitar terutamanya para gadis. Sifat yang ada pada d...