Kaki mengatur langkah ke bilik perpustakaan. Pintu diketuk terlebih dahulu. Setelah mendapat keizinan barulah dikuak daun pintu tersebut.
"Ada apa papa panggil?" Garau suara tu bertanya dan duduk di sofa yang berada dalam perpustakaan tersebut.
"Papa tahu kamu masih dalam dunia gelap tu lagi kan?" Dia mengangguk kepala nya tanpa sedikit rasa gentar walaupun mata si ayah tajam memandang.
"Kenapa? Papa nak suruh Fattah cuci tangan?" Papa nya tersenyum dan mengeleng.
"No papa tak suruh Fattah untuk cuci tangan. Papa nak kamu awasi seorang ni boleh?" Ternaik kening kanan nya. Dia diam menanti papa nya melanjutkan bicaraan.
"Ni orang nya. Papa nak kamu awasi dia baik baik. Dia student baru dekat University Malaya kalau boleh papa nak kamu masuk Uni tu untuk awasi dia." Gambar potret tu diletakkan di atas meja dan dia mengambil dilihat.
"But why Fattah kena awasi dia?" Soalan tu yang bermain di benak fikiran nya sedari tadi.
"Nanti kamu akan tahu sendiri. Sekarang jalankan apa yang papa amanahkan pada kamu." Fattah memandang gambar tu. Dia akui rupa paras nya ni sangat cantik.
"Tapi Fattah kena masuk Uni sebagai student?" Papa Fuad tergelak kecil dan mengeleng.
"Lecturer." Wajah diraup kasar dan dihela nafas perlahan. Dianggukan kepalanya tanda setuju. Dia harap lepas ni dia akan tahu kenapa papa nya suruh dia mengawasi orang ini.
"Tapi Fattah kena tahu. Dia sangat sangat dingin. Mungkin Fattah yang hensem ni pun dia takkan layan." Kata Papa Fuad.
"Papa, Fattah ni kalau keluar pergi mana mana siapa ja yang tak pandang? Dia ni? Sekali selisih sebelah memang malam tidur tak lena." Gurau nya dan papa hanya tergeleng perlahan.
"Apa apa jelah. Papa keluar dulu. Rindu pula dekat mama kamu tu. Yang single diam." Ternganga Fattah dibuatnya. Langsung tak hormat yang single.
Sebaik papa nya keluar dari perpustakaan, gambar potret tu dilihat sekali lagi. Tanpa dia sedar bibirnya menguntum senyuman nipis.
YOU ARE READING
KING FATTAH : HIS PRINCIPESSA ✓
RomanceKING FATTAH - Jejaka tinggi lampai yang mempunyai rupa paras yang dingin serta tampan namun disebalik wajahnya yang ketat dia mempunyai dua sisi dimana sisi kejam serta sisi soft spoken ketika bersama bidadari nya. RYSHA ADELLIA- Bidadari syurga Kin...