Part 16

215 17 10
                                    

Gara-gara sy main berani ja jawab nenek dia. Bulat terus mata dia ni tengok sy dari cermin pandang belakang. Telan air liur juga sy sekejap la.

"sorry oma, I didn't mean to be rude to you, it's just that, don't you think you should respect Farel decision, let him choose whatever he want, whatever he love to do" sy nda mau keadaan jadi tegang jadi biar la sy minta maaf duluan.

Nenek Farel lepaskan satu keluhan berat "I don't know Daphne, he is my only grandson, my only grandchildren, I know I am too much" ada bunyi-bunyi kesal dalam percakapan nenek Mr Farel.

"Farel satu-satunya cucu oma?" sy tanya dengan tenang.

"Yes Daphne, his parents died in a car accident, along with his little sister, he's the only one who survived in that tragic car accident, he is the only family left for me after my husband past away, I don't want to lose him, thats why I only wants the best for him to the point that I forgot to listen and care of his feeling" lama nenek dia tengok di luar tingkap. Pandangan dia seakan melihat balik flashback memori masa lalu dari tingkap kereta.

"sorry ya oma, masa kejadian tu Farel umur dia berapa?"

"Oma juga gak ingat, kalau gak salah sekitar awal 20an, oma gak pasti, yang pasti Farel takes years to heal from sadness of losing his family, lebih-lebih lagi, ketika kejadian, Farel yg bawa mobil"

...

Terdiam sy dengar sampai ternganga mulut sy sebab terkejut. No wonder dia nda mau bawa kereta. Dia trauma sebab dia yg driving masa tu dan tiba-tiba kehilangan seluruh keluarga dia. Lepas nenek dia cerita, baru sy tau sedikit sebanyak cerita kehidupan Mr Farel.

"oma, thank you for sharing this with me, Farel nda pernah cerita pasal ni dengan sy" sy cakap dengan nenek Mr Farel.

"gapapa, you deserve to know, you are his wife after all" err..fake wife actually.

Cerita punya cerita, nda sedar sampai sudah rumah. Sy cuma berhentikan nenek Mr Farel di depan pagar rumah. Walaupun sy cuma berhentikan kereta di luar pagar, sy tetap turun kereta dan hantar nenek dia sampai depan pagar.Sebelum nenek dia masuk, sempat lagi dia berpesan sesuatu.

"Daphne, oma minta bantuan kamu bisa gak?"

"err..apa tu oma? kalau sy dapat tolong sy tolong"

"please, jangan pernah lukai Farel, he's been through a lot, please take care of him for me" nenek dia cakap sambil sentuh lembut lengan sy. Mata dia pandang sy dengan penuh harapan.

Alamak, benda macam jadi semakin serius pula. Padahal sy dengan Farel tu kan cuma pura-pura ja supaya nenek dia nda terus terus jodohkan dia dengan gadis yg dia nda suka.

"Daphne? bisa enggak?"

Alamak, apa sy mau jawab ni, serba salah pula sy.

"err..boleh oma, sy akan cuba yg terbaik" Haish, terjanji la pula.

"thank you Daphne" dia genggam erat lengan sy. Dengar betul keikhlasan dia dalam berterima kasih tu. Sy cuma balas dengan senyuman sebelum minta diri untuk balik ke office.

Dalam perjalanan ke office Mr Farel otak sy ligat berpusing. Berfikir pasal perbualan sy dengan nenek Mr Farel tadi. Sy nda tau umur Mr Farel, tapi rasanya dalam awal atau pertengahan 30-an. Selepas dengar cerita nenek dia, macam serta merta pandangan sy dengan Mr Farel berubah. Sebenarnya sy rasa dia ni bikin panas. Tapi lepas dengar macam kesian pula. Macam mana dia hadapi kehidupan dia selepas tu? sy nda dapat bayangkan. Sy rasa dia sangat kuat, kalau lah kejadian tu terjadi dengan sy, sy nda rasa sy dapat lupakan tu seumur hidup sy. Tapi Mr Farel sy tengok macam biasa ja, kalau nenek dia nda cerita memang confirm nda akan tau yg dia pernah alami kehidupan yg begitu pahit.

Dari office, sampai rumah, sampai la bilik tidur, sy nda banyak bercakap gara-gara terfikir cerita nenek dia tadi. Sy lebih banyak termenung.

"Daphne, are you ok?" terkacau lamunan sy oleh Mr Farel. Dahi dia berkerut, dia nampak risau.

"ha? tiada sir, ok ja, kenapa?"

"kamu diam banget sejak nganterin oma tadi, emang kamu sama oma ngomong apa?"

"tiada la sir, mana ada cakap apa-apa, sy cuma penat sikit ja, thats all" sy cakap.

"really?" Mr Farel macam dia nda percaya pula, mungkin sebab ni kali pertama sy mengadu dengan dia yg sy penat.

"iya sir"

Terus Mr Farel duduk di atas katil di sebelah sy "I'm sorry if oma troubled  you..oma itu..mm..gimana ya, omongannya kadang..mm..nyakitin mulu, tapi aku yakin after you know her well, dia itu baik, perhatian, kalau oma ada ngomong sesuatu yg nyakitin hati kamu, aku minta maaf bagi pihak oma ya" somehow kata-kata Mr Farel tu soothing betul.

Sy tatap mata Mr Farel, terus sy senyum. Mr Farel pun balas senyuman sy "thank you Mr Farel"

"No, thank you Daph" Mr Farel cakap sambil tersenyum. Aduh, dia senyum pula. Bernafas Daph, bernafas.

"anyway Daph, can you do me a favor?"

"Apa tu sir?"

"can you please, just call me Farel, or Rel" Mr Farel kasi naik kening dia sambil tanya "atau..kalau kamu mau manggil Mas juga bisa kok, gapapa"

"Nda biasa la sir"

"you have to get used to it Daph, atau aku potong gaji kamu" terus muka dia berubah serius.

"ah sir ni, sikit-sikit potong gaji bah" menyampah pula sy kalau balik-balik ugut mau potong gaji ni.

"potong RM100"

"sir bah!"

"lanjut RM200"

"eee..sir, mana boleh macam tu"

"RM300, emang kamu pikir aku bercanda apa?"

"eee..hmm..baik Farel, Rel, Mas Farel, nah, puas?"

"gitu dong" senyum-senyum dia sebab permintaan dia ditunaikan "tapi aku lebih suka kalau kamu manggil aku Mas..hehe"

"amboi sir"

"RM400"

"Hish, habis la gaji sy kalau macam tu"

"blame yourself, aku gak salah kok"

"kalau sy panggil nama, kena tambah balik ka gaji sy?"

"gak tau, tapi bisa dicoba" terus Mr Farel, I mean si Farel menyandar di kepala katil sambil peluk tubuh.

"ehem..Farel" sy panggil lembut-lembut. Nampak sudah bibir dia menahan senyum. Tapi sy rasa macam nda sopan pula panggil bos dari nama ja.

"kayaknya gak cukup ikhlas deh" Hish dia ni.

Ni kali sy rapatkan sikit badan sy "Mas~ Mas Farel~" paling mendayu-dayu sudah tu sy panggil.

"hmm.." dia buat-buat berfikir la pula.

"ee..nda mau la kalau macam tu, biar la kena potong gaji" sy buat-buat merajuk.

"eh enggak enggak, Mas bercanda kok" terdiam sy sekejap. Adakah dia baru bahasakan diri dia sebagai Mas dengan sy? Mas ni lebih kurang macam abang ba kan?

"Mas?" sy tanya just to make sure yg sy nda salah dengar.

"Erm..iya, Mas..kamu gak suka?"

Ermm, bukan juga sy nda suka..hehehe..cuma rasa aneh ja. Tapi tak kan la sy mau mengaku sy suka pula kan..hahaha

"err..bukan" sy cakap.

"jadi kamu suka?"

"eh bukan bukan"

"jadi kamu gak suka ya?"

"Bukan ss.." sikit lagi tersasul panggil dia sir "Bukan nda suka, bukan juga suka, cuma nda biasa ja"

"gapapa, you'll get used to it" dia senyum.

Apa ni? dia mengurat sy ka ni? ka saja untuk perkasakan lakonan depan nenek dia ja?

Continue Part 17

You drive me crazy (complete)Where stories live. Discover now