Part 33

217 19 13
                                    

Kenapa bapa sy marah-marah? sy tengok mama sy sekejap dan terus berlari masuk rumah.

"CUBA BAH KALAU BERANI!"

"Pa!" tercungap-cungap sy berdiri depan pintu.

"Eh Daph, kamu udah pulang ya" Farel jawab sambil tengok sy.

"what the..kenapa ni pa? Rel?" sy rasa malu mau panggil Farel 'mas' depan parents sy, jadi sy panggil Rel ja la. Pandangan sy bertukar-tukar, sekejap ke arah bapa sy, sekejap ke arah Farel.

"kenapa ko lari-lari Daph? kena bubut anjing? mana mama ko?" Bapa sy ni ah. Sana la sy kelam kabut berlari gara-gara panik dengar dia marah-marah. Dia boleh relax ja tanya soalan macam tu.

"entah lah ling, lari-lari kunun dia tadi, rindu mungkin sama kawan dia ni" eh mama sy ni, dia pun dengar pula bapa sy marah-marah tadi. Sekarang dia boleh buat macam tiada apa-apa berlaku.

"mama ni" sy cakap lepas tengok mama sy relax ja buka selipar terus masuk rumah.

"ko tu yg tiba-tiba lari, belum sempat mama cakap apa-apa sudah lari, bapa ko ni memang emosi sikit kalau main chess, lebih-lebih lagi kalau terjumpa orang yg lebih hebat dari dia"

Terus baru sy perasan yg dorang memang sedang duduk di ruang tamu dengan chessboard di atas meja. Even Farel pun sedang pegang buah chess masa sy masuk. Sy terlalu panik sampai nda sedar semua tu. Adui, rupanya sedang main chess ka pula. Bapa sy ni pun emosi betul bah.

"maaf om, aku lanjut ya" terus Farel gerakan buah chess putih dia. Sy yg masih berdiri di depan pintu pun tengok ja dia gerakan buah chess dia, mama sy pun berdiri di belakang bapa sy, kami semua tengok pergerakan tangan Farel macam sedang tengok live sukan di tv. Tangan dia lalu satu per satu petak di atas tu chessboard.

"checkmate"

"CILAKA PUNYA ANAK!" bapa sy terus  berdiri sambil tepuk paha dia.

"maaf om" Farel cakap sambil tersengih-sengih tengok gelagat bapa sy. Sy pun ternganga juga tengok riaksi bapa sy ni, over betul. Sy geleng-geleng kepala sy. Adui, apa la si Farel fikir ni pasal family sy.

"Ai ko ni Rel, sy nda puas hati, mari main balik" bapa sy duduk lagi balik terus susun balik buah chess di atas chessboard. Farel pun menurut juga.

"ling, kasi rehat la ba dia dulu, baru juga dia sampai kan" mama sy cakap.

"nanti nanti, last last, boleh bah kan Rel?"

"bisa om, bisa"

"ah ko ni, jangan panggil om ba, panggil 'pa'"

Sy nampak Farel terdiam sekejap bila bapa sy cakap macam tu. Terkejut kali dia nampak gaya-gaya bapa sy. Adui, bapa sy ni. Mau cakap mabuk, belum juga dia minum. Sy tepuk dahi sy. Betul-betul sy malu ni.

"Pa, bapa ni kenapa?"

"ah biar la bah, bakal-bakal juga kan Rel" Betul-betul lah bapa sy ni. Si Farel pun suka la tu kena layan macam tu.

Game kedua bapa sy menang. Apa lagi dia, angkat tangan terus lompat macam celebrate kemenangan besar bah.

"om memang keren" Farel cakap sambil tunjuk dua thumbs up dengan bapa sy.

"ai, panggil bapa kan sy bilang, ko mau anak sy ka nda ni" astaga pa, sudah la bercakap tu.

"i..iya pa..bapa keren banget" Farel cakap sambil terangguk-angguk.

"ok, nanti malam kita main lagi" terus bapa sy berdiri pergi dapur. Serta merta pandangan Farel bertukar ke arah sy.

"sini kamu" dia tepuk-tepuk atas sofa supaya sy duduk sebelah dia. Sy pun menurut ja.

You drive me crazy (complete)Where stories live. Discover now