Extra Edition (Part 2)

141 6 0
                                    

"ya ampun, kamu lagi ngapain sayang?" terkejut sy bila Farel tiba-tiba ada di belakang sy masa sy tertunduk tunduk cabut rumput liar yg ada di pasu bunga di luar dapur rumah Farel.

"tiada la mas, tengah cabut rumput liar di pasu ni, malas sy tengok, nampak nda cantik kalau banyak rumbut-rumbut macam ni" tangan sy masih sibuk mencabut rumput-rumput kecil.

"Aunty Julie mana? Aunty Julie!" habis la, memanggil sudah dia, nanti dia marah aunty pula.

"apa tu Rel? Aunty sini belakang, sekejap ah" baru sy mau buka mulut explain, terdengar sudah suara Aunty Julie menyahut panggilan Farel.

Tidak lama kemudian, sy nampak Aunty Julie berdiri di pintu dapur.

"kenapa tu Rel? kenapa? ada apa? ada lipas?" tersembur ketawa sy bila Aunty Julie tanya macam tu. Nampak macam panik lagi tu. Adui, kesian Aunty Julie..hehe

"ya enggak la Aunty" laju Farel menidakan pertanyaan Aunty Julie.

"oh, ingatkan ada lipas tadi" sekali lagi tersembur ketawa sy. Tapi kali ni dapat jelingan tajam si Farel, nda jadi terus sy mau ketawa lebih-lebih.

"Kenapa aunty biarin Daphne buat kerja-kerja berat aunty? Daphne kan lagi hamil, kalau dia kenapa kenapa gimana aunty?" marah Farel. Walaupun cara dia marah tu halus, nda teriak-teriak, tapi orang tetap tau yg dia sedang marah.

"Hmm Rel, kau cakap la sendiri sama si Daphne ni. Berbuih sudah mulut aunty kasi tau dia, tapi dia mau juga buat" Aunty Julie siap cekak pinggang lagi sambil tengok sy. Farel lagi lah, pandangan dia dengan sy tu macam mau makan orang ja. Sy cuma mampu tersengih.

"Biar la tu Rel, biasa la tu, orang bilang pembawaan budak. Orang mengandung ni memang kadang-kadang pandai berubah sikap dia. Asal nda membahayakan ok juga tu. Jangan risau sangat k? lagipun nda boleh terlampau duduk diam, nanti susah mau beranak orang bilang" panjang lebar Aunty Julie explain. Harap-harap si Farel nda la marah lepas dengar penjelasan dia..hehe

Selepas Aunty Julie beredar untuk sambung buat kerja dia, Farel pula yg cekak pinggang tengok sy. Sebelum dia membebel, sy cepat-cepat peluk pinggang dia. Sy dapat rasa Farel hembus nafas panjang.

"Hmm..isteri mas sayang, kamu tu gak bisa kayak dulu lagi sayang" Farel balas pelukan sy. Sentuhan dia beralih kepada perut sy yg semakin membulat "sekarang kamu kan lagi hamil, jadi harus hati-hati, harus banyak istirehat sayang, jangan buat mas khawatir dong yang, bisa kan kamu nurut sama mas?"

Kepala sy sedikit mendongak bila tengok wajah Farel, senyuman dia tu macam ada spell, jarang fail untuk buat sy dengar cakap dia. Bukan juga sy nda mau dengar cakap dia, tapi rimas bah kalau terlampau kena jaga ni. Sebelum ni dia caring juga, tapi nda la terlebih. Sejak dia tau sy pregnant ni, melebih lebih pula caring dia, bikin rimas.

"jawab dong, bisa ngak mm sayang?"

"erm..yalah yalah" sy jawab pun macam mau nda mau ja.

"good girl" satu kucupan sayang hinggap di dahi sy.

"uda makan?" tanya Farel lagi.

"belum, macam biasa, tunggu mas balik"

"yaudah, mas mandi dulu, kamu udah mandi belom?"

"belum, masih awal la ni mas" selalunya kalau sudah jam 6 lebih baru sy mandi. Ni belum pun jam 6. Sejak Farel tau sy pregnant, awal dia balik kerja, kadang-kadang jam 3.30 petang sudah ada muka dia di rumah.

"ayo, mandi bareng mas" Farel peluk bahu sy dan bawa sy naik pergi bilik. Sejak sy pregnant ni, nakal Farel kurang sikit. Kalau dia cakap mandi tu, memang mandi la tu betul-betul. Melainkan sy yg start jajal duluan..hehe..

================================

"hallo cucunya oma! Daphne mana sayang?" nenek Farel ni memang macam ni, rajin video call Farel malam-malam.

"Daphne lagi di dapur oma, tu" Farel arahkan camera telefon dia ke arah sy supaya nenek dia boleh nampak sy "lagi bersihin dapur oma"

"Hai oma, oma sihat" sy tegur lagi nenek dia sambil lap-lap dapur. Semakin bulat ni perut semakin rajin sy mencuci, nda tau la kenapa.

"loh, kok kamu biarin Rel, ntar Daphne kecapean loh Rel, kamu itu gimana sih" sy senyum-senyum ja dengar Farel kena marah, baru tau..hehe

"tu kan, mas yg dimarahin oma" bunyi-bunyi nda puas hati sudah si Farel..hehe

"tu la oma, Farel ni suruh suruh ja sy cuci semua ni, cuci piring la, periuk la, mop lantai la" sy mengadu dengan nenek dia, biar dia kena marah..haha

"Farel! kamu tu jadi suami gimana sih, Daphne kan lagi hamil" hehe..betul-betul pula dia kena marah.

"enggak oma, gak gitu" Farel cuba pertahankan diri dia sambil dia kasi besar mata tengok sy.

"hehe..nda bah oma, main-main ja, memang sy sendiri yg mau buat kerja ni, orang cakap kalau mau dekat-dekat due ni banyak-banyak sikit bergerak supaya senang beranak..bukan Farel suruh, sy yg mau..hehe"

"waduh, ntar kamu kecapean Daph" risau nenek dia.

"nda juga ni oma, kalau penat sy rehat la, nda juga sy paksa diri, asal bergerak ja, bosan sy duduk-duduk satu hari"

"nah, uda aku bilang kan oma, Daphne yg keras kepala, gak mau dengar omongan suaminya, kok aku yg disalahin" nampak sudah nenek dia geleng-geleng kepala dalam skrin telefon Farel.

"yaudah, istirehat yang cukup ya Daph, good night Rel, Daph" nenek dia matikan perbualan.

Tutup ja video call dengan nenek dia. Farel terus tengok sy dengan pandangan nda puas hati.

"apa tengok-tengok?" sy bilang sambil senyum nakal. Sy tau tu dia nda puas hati kena tuduh depan nenek dia tadi..haha..

"nakal banget kamu ya" Farel cubit pipi sy.

"siapa suruh, memang mas yg bersalah tau"

"emang mas salah apa sayang?" lembut balik suara dia.

"ni" sy tunjuk perut sy yg bulat "salah mas la ni"

"kok gitu sih Daph, jangan bilang gitu dong sayang"

"nda la mas, sy main-main ja" sy senyum balik dengan Farel. Farel usap-usap perut sy sambil senyum "papa can't wait to meet you baby, muah" dia kiss lagi perut sy. Excited betul dia, nda sabar betul dia mau tunggu ni baby lahir. Nda pernah dia miss ikut check up di klinik, sibuk macam mana pun dia tetap temankan sy.

================================

"udah siap sayang?" Farel tanya.

"Err..sekejap mas" terkial kial kaki sy mencari selipar.

"aduh sayangnya mas" Farel nampak sy agak struggle mencari selipar sy gara-gara pandangan tertutup oleh kebulatan perut "ayo sini mas bantu" Farel mencangkung sambil sarungkan selipar di kaki sy.

Hari ni kami plan mau buat persiapan untuk sambut baby. Orang lain 5 6 bulan lagi sudah ready, yg kami ni mau masuk 9 bulan baru sibuk mau berjalan beli persiapan. Farel memang lama sudah excited mau beli barang-barang baby, cuma sy ja yg lebih relax dalam buat persiapan..hehe

Selama berjalan di mall, Farel memang nda lepas tangan dia. Risau betul dia kalau kalau sy terjatuh.

"are you ok sweetheart?"

"I'm ok mas, jangan risau k" ni nda tau kali ke berapa sudah Farel tanya sy ok ka nda. Sebenarnya nda senang juga berjalan dengan perut besar ni, perut sy ni lagi extra besar, orang selalu ingat sy pregnant kembar..haha..tapi mau nda mau kena juga beli barang keperluan, nanti kesian ni baby.

Masa berjalan tu, banyak kali juga sy rasa perut sy mengeras. Tapi sy anggap tu perkara biasa, sebab mungkin sy banyak berjalan hari tu. Kami beli barang baby pun semua yg colour neutral, colour yg baby girl atau baby boy dua dua sesuai pakai sebab balik-balik kami scan memang ni baby nda mau tunjuk jantina dia.

Sedang sy belek-belek baju baby sementara Farel pergi tandas sekejap, tiba-tiba ada yg tegur, "siapa juga yg kasi bunting ko ni Daph? bila ko kahwin? ada juga yg mau ko ni ah ton..Ka ko terlanjur ni..haha" uish gila, berdesing telinga sy dengar tu suara.

Suara Amanda, hidup lagi pula ni perempuan ni.

Continue Extra Edition (Part 3)
on Friday

You drive me crazy (complete)Where stories live. Discover now