Seminggu kemudian,
" Ya Allah handsomenya anak Mak " Ujar Hajah Aminah yang teruja melihat anaknya yang memancarkan aura kekacakan apabila memakai baju melayu.
" Mana ada handsome Mak " balas Adrian .
" Mak , Mak rasa adik ni boleh jadi suami yang bertanggungjawab? Mak rasa perkahwinan ni boleh tahan lama ? " Tanya Adrian.
" Mak serahkan dekat takdir sayang , tapi Mak yakin adik boleh jadi suami yang bertanggungjawab sebab adik memang Tak lepas Dan Tak pernah Tak bertanggungjawab daripada dulu " jawab Hajah Aminah. Adrian Dan Hajah Aminah berpelukan .
" You , you tunggu I kan ? You takkan tinggalkan I kan ? " Tanya Aisyah.
" Selagi I boleh tunggu I akan tunggu " jawab Aidil.
"nampak macam you tak sanggup je tunggu,I akan lari kalau you longlai cakap macam gini. " Ujar Aisyah.
" No , I sanggup tunggu ye sebenarnya tapi I kena pergi tempat lain bila you dah Selamat jadi isteri orang kejap lagi " ujar Aidil.
" Hah you nak pergi mana ? Kenapa tinggalkan I ? " Tanya Aisyah cemas .
" I kena pergi somewhere sebab ada kerja lah sayang " pujuk Aidil.
" Bye sayang , we will meet again " ujar Aidil lalu melangkah pergi.
Dalam hatinya , dia sendiri gembira kerana Aisyah kahwin dengan lelaki lain bukan dirinya. Realitinya , dia bukanlah anak orang kaya Dan semuanya palsu .
" Maafkan I sayang , I bukan anak orang kaya . I sebenarnya langit dengan bumi dengan you " ujar Aidil di dalam hati.
" Adrian !" Jerit Aidil.
" Aidil ? " Tanya Adrian.
" Boleh Tak Kita bincang kejap ? Ni pasal bini kau . " Jawab Aidil.
" Masa ada lagi sejam setengah sebelum korang kahwin "sambungnya.
" Macam serious je ni " ujar Adrian. " Ye memang serious dan aku cuma nak kau je yang Tau " rayu Aidil.
" Kenapa aku je yang kena Tau ?" Tanya Adrian pelik.Aidil ni tidak pernah berahsia dengan Aisyah tetapi tidak untuk Kali ini .
" Aku sebenarnya bukan anak orang kaya macam yang Aisyah banggakan , aku sebenarnya anak nelayan je Rian ." Jawab Aidil .
" Kejap kejap bukan ke kau anak orang kaya yang real ? " Tanya Adrian dengan nada yang terkejut .
" Tak Rian , aku terpaksa tipu semua orang sebab aku malu aku ni anak nelayan asal kampung. Orang kaya yang semua orang anggap sebagai Mak bapak aku tu sebenarnya pakcik dengan makcik aku " jawab Aidil.
" Wei kau Tau kan kalau aisyah Tau habislah kau " ujar Adrian.
" Sebab itu aku lega sangat dia kahwin dengan orang lain bukan aku " ujar Aidil.
" Bila aku dapat Tau kau yang akan kahwin dengan dia , bahagia aku berkali Kali Ganda . Aku percaya kau mampu jaga dia sebab kau bertanggungjawab orangnya " sambungnya .
" Tapi kau cinta Mati dia Aidil , kalau kau cakap benda yang sebenar pun dia tetap akan sayang kau " ujar Adrian dengan nada yang yakin .
" Janji dengan aku kau akan jaga dia ?" Tanya Aidil. " Aku janji tapi kalau takdir cakap lain aku terima " jawab Adrian.
Jauh dalam sudut hati Aidil , dirinya sebak kerana terpaksa melepaskan kekasihnya tetapi dia tetap ingin melepaskan kekasihnya kerana dia takut kekasihnya mengamuk kerana ditipu hidup hidup.
" Aku pergi dulu Rian , jaga dia untuk aku " pesan Aidil lalu melangkah pergi.Adrian termenung sendirian.
Sejujurnya dia tidak mahu mengahwini Aisyah kerana dia merupakan kekasih kepada sahabatnya namun dia tidak mahu memalukan keluarganya.
" Rian , kenapa awak buat macam ni dekat saya ? " Tanya Nayla yang tiba Tiba sahaja muncul .
" Kenapa pulak awak nak terasa ? Bukan ke awak dah ada zarif? Kalau awak dah ada zarif senanglah saya nak buat keputusan yang berkenaan dengan diri saya " jawab Adrian dengan nada memerli.
" Rian , saya sayangkan awak lagi Rian " ujar Nayla sambil memegang tangan Adrian .
"Apa pegang pegang ni ! " Marah Adrian.
" Saya sayangkan awak Rian , sepenuh jiwa Dan raga saya . Tolonglah jangan buat saya macam ni " rayu Nayla lalu melepaskan tangan Adrian yang dipegangnya.
" Awak nak suruh saya cakap bahasa Thailand ke baru awak faham ? Sudahlah awak , Tak gunanya awak nak merayu dekat saya . Saya dah penat , penat tengok awak curang dekat saya berkali Kali dekat sekolah dulu. " Uiar Adrian .
" Saya minta maaf Rian , saya takde perkara lain selain kena seuju dengan zarif " rayu Nayla.
" Dah takde apa untuk awak rayu dekat saya , sudahlah hati saya dah tertutup untuk awak ! Dalam hati saya dah takde tempat untuk Nayla Imani ! " Jerit Adrian .
Mendengar jeritan Adrian itu membuatkan Nayla menangis , sungguh dia menyesali segala perbuatannya ketika mereka Masih bersama di sekolah menengah .
" Saya minta maaf Adrian " ujar Nayla dalam hati .
" Siapa perempuan tadi tu ? Bekas perempuan yang reject kau ke ? " Perli Aisyah .
" Bila masa pulak dia reject aku ? Dia bekas kekasih aku lah " balas Adrian.
"kau taknak get back dengan dia ke ? Kalau nak aku boleh tolong " sindir Aisyah.
" Kau boleh tolong diam Tak ?kang nanti Tak pasal pasal aku tersebut nama dia pulak masa akad nikah nanti " marah Adrian .
" Lagi bagus sebab aku pun Tak inginlah nak kahwin dengan orang yang setaraf dengan aku macam kau ni " ujar Aisyah.
" Habistu kau ingat Aidil Rayyan , kekasih hati kau tu setaraf sangat ke dengan kau ? " Tanya Adrian.
Mahu saja Adrian membongkarkan kepada Aisyah yang sebenarnya aidl itu jauh tidak setanding dengannya tetapi dia hanya menangguh hasratnya itu kerana ia merupakan janji .
" Hei kau jangan nak buruk burukkan Aidil lah ! " Marah Aisyah .
" Aku Tak burukkan dia lah bijak , dia tu kawan aku takkan aku nak burukkan dia ? Cuma tadi tu aku Tanya sebab aku nak Tau jugak macam mana riak muka kau bila aku Tanya soalan cepumas ni lain lain kalau aku mention Aidil " balas Adrian yang tidak mahukan kekalahan .
" Hei belum apa apa lagi dah perang dunia kesembilan , dah jom masuk majilis nikah dah nak start " pinta Hajah Aminah.
" Errr.. jom masuk 'sayang' " pinta Adrian .
"Jom " sambut Aisyah.
" Eeeeeeee agak agaklah aku nak bersayang sayang dekat kau ! " Rungut Aisyah dalam hati sambil melihat ke arah Adrian yang sedang berjalan sambil membetulkan sampingnya.
" Tapi jujurlah kau handsome tapi hati aku takkan cintakan kau sekalipun " ujarnya dalam hati.
" Kaklong ! " Jerit Amani .
" Hah ? Kenapa ? " Tanya aisyah ." Handsomenya bakal abang ipar Ani ! " Jawab Amani dengan nada yang teruja .
" Kau Suka dia ke? Kau Suka dia Kau lah kahwin dengan dia " sindir Aisyah .
" Eh kaklong ni , mana boleh . Ani baru tingkatan 2 bukan tingkatan 5 " tegas Amani .
" Kaklong macam Tak gembira pulak nak kahwin dengan abang Rian " sambungnya .
" Memanglah sebab dia bukan kekasih aku " ujar Aisyah.
" Siapa kekasih kaklong ? Oh abang Aidil eh ? Tak payahlah kaklong kahwin dengan dia kalau kaklong Tau benda yang sebenar mesti kaklong benci " sambung Amani .
" Kau ada sorokkan rahsia daripada aku ke ? " Tanya Aisyah.
" Entahlah lagi bagus kalau kaklong Tau sendiri , anyway kaklong jangan gigit tangan abang Rian pulak masa batalkan wuduk nanti " jawab Amani lalu menuju ke dewan pernikahan .
YOU ARE READING
My Dear Soulmate
Romanceberkahwin atas sebab peraturan keluarga Dan bukan disebabkan cinta bukanlah impian semua orang , termasuklah Adrian Hannan Dan aisyah zafirah . Namun perkahwinan ini sedikit sebanyak dapat mengubah diri Aisyah . " Do you love me ? " - Aisyah ...