BAB 32

32 1 0
                                    

Assalamualaikum, makcik Zainab Dan pakcik Rostam . Sudah lama Kita tidak berjumpa selepas saya tidak mempunyai sebarang kaitan dengan Fahmi . Sememangnya sudah lama saya memaafkan Fahmi atas perbuatannya, Walaupun perit namun kita kena hadapi Jua . Dua buah kotak itu mengandungi barang keperluan , pakaikan baru Dan sedikit Wang untuk Makcik Dan Pakcik . InsyaAllah sebaik sahaja keputusan spm keluar , saya akan berjumpa dengan makcik dengan pakcik .
Yang benar,
Aisyah

" Abang .. rupanya Aisyah yang bagi Kita semua ini " ujar Puan Zainab.

" Ya Allah .. kenapa mulia sangat hati dia ni ? Dia maafkan Farish ke ? " Soal Encik Rostam.

" Ya abang .. lagipun dia sendiri bagitau dekat surat yang dia akan datang berjumpa Kita lepas keputusan spm " dengan nada yang lemah lembut , Puan Zainab membalas soalan suaminya .

" Awak rasa kalau Aisyah Tak kahwin lagi , adakah dia nak berkahwin dengan anak Kita ? " Soalan spontan yang ditanya oleh Encik Rostam membuatkan Puan Zainab tersentak .

" Hati manusia ni abang Kita sendiri tidak boleh nak jangka , tetapi di sudut hati saya saya dapat rasa yang Aisyah memang tidak akan berkahwin dengan anak Kita . Memaafkan itu mudah tetapi untuk melupakan itu susah " Balas Puan Zainab .

" Tidak mengapalah , janji rasa bersalah di dalam hati berkurang sikit . Tak adalah Kita selalu Terbayang apa bujang bertuah buat " bukan hendak membela Aisyah melebihi Fahim tetapi itulah hakikat yang sebenar.

Hati Tuanya tahu bahawa Farish tersepit di antara Dua keadaan namun apakan dayanya , penerima rasuah juga perlu disumbatkan di dalam penjara kerana rasuah itu Haram .

" Mak ... Ayah .. kenapa cenggeng ni , hrm ? " Tanya Fasihah , kakak Farish .

" Bakal menantu Mak dengan Ayah yang Tak jadi disebabkan adik kamu menggatal nak berasuah dengan kawan dia hantar surat dengan barang ni dekat kita " Jawab Encik Rostam sambil memandang ke arah Farish .

Fasihah mengangguk , dia sendiri mengetahui kisah percintaan yang terkandas di tengah Jalan itu seperti yang berada di lirik sebuah lagu yang berbunyi

Mungkinkan terputus di tengah jalan
Mungkinkan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir

" Mak dengan Ayah memang tidak berpeluang untuk menjadikan Aisyah menantu , Aisyah sekarang dah berkahwin dah " balas Fasihah yang menegaskan kebenaran.

Dia teringat bahawa semasa Tan Sri Maleek membuat conference , Aisyah tidak berada di hadapan pentas namun dia sedar bahawa Aisyah itu sudah bersuami tatkala mendengar nama Tan sri Amirullah disebut.

" Alhamdulillah.. Aisyah berhak bahagia walaupun bukan dengan adik kamu . " Kata Puan Zainab sebak .

Sebak yang muncul di hatinya itu bukan sebak yang sebarangan tetapi sebak apabila mendengar Aisyah sudah bahagia dengan mahligai yang dibina olehnya yang dia sendiri tidak pasti mengenai usia perkahwinan tersebut.
_______________________________________

" Panda ... " Panggil Aisyah .

" Yes koala .. kenapa ni ? Lapar nak makan cotton candy ke ? " Tanya Adrian yang sedang khusyuk memasukkan barangnya ke sebuah almari .

" Mana ada nak cotton candy ... I just want my husband lah " rengek Aisyah.

" Saya tengah kemas barang Kita ni , sayang . Kejap lagi awak ciumlah bau saya yang bacin ni " mendengar balasan Adrian itu membuatkan Aisyah semakin kuat merengek .

" Alah .. nampak sangat awak pentingkan barang daripada saya . Baby- Baby bonda , jangan kawan dengan papa sebab papa taknak kawan dengan bonda" ujar Aisyah kepada anak - anaknya .

"Baby - baby papa , tolonglah pujuk bonda supaya Tak merajuk dengan papa . Kalau papa Tak kemas sekarang , sampai last day Kita pun memang Tak akan dikemas " sindir Adrian.

" Oklah baby , papa dah Tak nak kawan Kita . Kita tidur jelah macam ni . Jangan cakap dengan papa setahun " Aisyah tidak puas hati dengan balasan yang diberikan oleh Adrian .

Baju mereka lebih penting daripada dirinya , itu merupakan sesuatu yang tidak begitu baik untuk dihadam .

"Koala .. janganlah merajuk lama - lama , nanti anak Kita ikut perangai bonda dia yang kuat merajuk ni habislah papa nak kena pujuk 5 orang sekaligus " mendengar kata - kata Adrian itu membuatkan Aisyah menyilangkan tangannya Tanda semakin kuat dia merajuk tetapi dia tetap menyembamkan kepalanya di dada Adrian .

" Dah Tak merajuk dah ni , hrm ? " Dengan selamba, Adrian bertanya .

" Kalau Tak ada baby dalam perut ni Tak adanya nak habis merajuk cepat " balas Aisyah .

" Sebenarnya kan panda ... Saya ada sesuatu nak cakap " sejurus sahaja Aisyah memberhentikan kata - katanya , Adrian segera bertanyakan soalan berdasarkan kata- kata Aisyah itu .

" Kenapa bunyinya serious ? Ada hati nak kahwin dengan Farish ex awak tu ke ? ".


Tarik nafas kemudian hembus . Allahuakbar Adrian , entah apa yang telah meracuni fikiranmu sehingga berfikiran sedemikian tetapi tidak Sama sekali . Adrian berkata demikian kerana ingin melihat reaksi Aisyah tatkala dia menyoal ayat itu .

" Memang ada kaitan dengan Farish tetapi soalan awak itu memang betul - betul nak kena sumbat sambal belacan Dua kali extra pedas ni . Saya nak pergi melawat ibu bapa dia lepas result keluar , awak izinkan ? Awak tidak akan marah saya kan ? " Soal Dan jawab Aisyah serentak .

Adrian sempat mengangguk sambil menjawab pertanyaan isterinya itu .

" Saya izinkan awak pergi , koalaku sayang. Lagipun awak punya tujuan adalah untuk melawat ibu bapa Farish walaupun awak ada kisah silam perit dengan Farish . Selagi awak ada kudrat untuk melawat mereka , pergilah sebab tidak baik memutuskan ikatan silaturrahim sesama manusia "

Aisyah hanya mengangguk apabila mendengar jawapan ringkas Adrian itu .

" Awak.. awak nak pergi dengan saya , Tak ? Awkward sangat bila saya datang melawat seorang diri selepas kejadian yang berlaku pada masa silam saya " Aisyah memberanikan dirinya untuk mengajak Adrian menemaninya .

Secara automatik, Kepala Adrian mengangguk .

" Please dodoikan saya ... I just want to recharge my energy before we continue Jalan - Jalan Phuket " Pinta Aisyah .

" Harini lagu papaku pulang lah " usik Adrian.

" Hei , nak tidur pun kena papaku pulang dari kota ke ? Janganlah Macam tu , nak lagu lain " rungut Aisyah .

"Shh.. don't mad at me , saya nyanyi lagu special malam ni , Tak adalah lagu special sangat sebab lagu tu lagu orang bukan saya sendiri " pujuk Adrian.

" Tak kisahlah siapa punya lagu sekalipun , apa yang saya nak cuma sekarang ni adalah dengar nyanyian awak , panda" balas Aisyah .

Kau membuat ku bahagia
Selalu senyummu hadir di mindaku
Kau membuat ku tak lena
Setiap malamku merindui kamu

Telah ku lafazkan kepadamu
Bahawa aku cinta kamu
Telah ku nyatakan dihidupku
Kau adalah satu cinta yang ku mahu

Sudah sungguh aku mencintai kamu
Tiada laut, gunung, mampu menghalangku
Biar lelah tubuh menjaga dirimu
Jangan lepas tanganku

Kau membuat ku bahagia
Setiap malamku, merindui kamu
Telah ku lafazkan kepadamu
Bahawa aku cinta kamu, wo-oh

Sudah sungguh aku mencintai kamu
Tiada laut, gunung, mampu menghalangku
Biar lelah tubuh menjaga dirimu
Jangan lepas tanganku

Ini yang ku mahukan
Di seluruh hidupku, wo-oh
Walau apa pun terjadi ku kan bersamamu
Kau, kaulah satu cinta hatiku

Sudah sungguh aku mencintai kamu
Tiada laut, gunung, mampu menghalangku
Biar lelah tubuh menjaga dirimu
Jangan lepas tanganku

Jangan lepas tanganku
Jangan lepas tanganku

My Dear SoulmateWhere stories live. Discover now