prologue

146 6 0
                                    

" Aisyah Zafirah" ujar Tan Sri Amirullah dengan nada yang tegas.

" Ke.. kenapa abah ? " Tanya Aisyah.

Seram sebenarnya apabila mendengar abahnya memanggil namanya dengan nada yang seperti ingin memakannya itu.

" Abah nak kamu kahwin seminggu lagi " jawab Tan Sri Amirullah.

" Abah , benda ni Tak boleh nak buat main main Tau . Abah , Aisyah muda lagi lah baru je lepas spm sebulan lepas takkan dah kena kahwin kot dahlah dengan orang yang Aisyah Tak kenal langsung " bantah Aisyah.

" Abah dah buat keputusan , dah muktamad dah . Kamu Tak boleh nak ubah keputusan abah "keras  Tan Sri Amirullah.

" Abah dah Tak sayang aisyah ke ? " Tanya Aisyah dengan nada yang seperti ingin menangis .

" Abah sayang , sayang sangat sangat tapi abah nak bagi pengajaran yang bermoral dekat Aisyah " Jawab Tan Sri Amirullah.

" Abah akan kahwinkan dengan anak kawan abah , biar kamu berlajar hidup sederhana lepas abah dah manjakan kamu dengan kemewahan ni " sambungnya lagi .

" What ? Abah memang sengaja nak tengok Aisyah merana kan ! Aidil nak campak mana abah ? Abah ni kenapa Tak bincang dulu sebelum buat keputsan ? Abah , ni pasal diri Aisyah Tau " rungut Aisyah.

" Mana ada abah nak tengok kamu sengsara , abah cuma nak kamu berlajar Dan sedar yang duit yang banyak Tak menjamin kebahagiaan pun . Aidil tu kamu sebenarnya Sukakan dia sebab harta kan ? " Sindir Tan Sri Amirullah.

Mendengar sindiran ayahnya itu membuatkan Aisyah diam seribu bahasa Dan tidak mampu untuk membalasnya .

Apabila lama mendiamkan diri Aisyah kembali untuk membidas ayahnya.

" Abah , Aisyah sayang Aidil bukan sebab harta abah , I like his personality" .

" No means no Aisyah! Aisyah tetap kena kahwin" bantah Tan Sri Amirullah.

" Umi , tolonglah pujuk abah ni jangan kahwinkan aisyah " rayu Aisyah.

" Buat apa pulak Umi nak pujuk abah ? Benda baik tu lebih baik percepatkan " ujar Puan sri Ayna.

" Apa yang baiknya ? Ni makin menyeksa Aisyah namanya " jerit Aisyah.

                    " Hei , hei bangun " ujar Puan sri Ayna lalu menepuk bahu Aisyah.

" Umi , ni semua mimpi kan ? " Tanya Aisyah.

" Hah lain Kali tidurlah lepas asar lagi ye " jawab Puan Sri  Ayna .

" Fuh lega Aisyah dengar " ujar Aisyah.

" Mimpi kahwin ? " Tanya Puan sri Ayna.

"Haah Umi tapi bukan dengan aidil " Jawab Aisyah.

Puan Sri Ayna menarik nafas sebelum menyambung kata katanya yang bakal membuatkan Aisyah mengamuk .

" Sebenarnya mimpi tu dah bagi petunjuk " ujar Puan sri  Ayna.

" Pe .. petunjuk apa ?" Tanya Aisyah.

" Aisyah kena kahwin minggu depan " jawab Tan Sri Amirullah yang tiba Tiba sahaja muncul.

" Abah suruh Aidil kahwin dengan Aisyah ? Alhamdulillah terima kasih " ujar Aisyah.

" Siapa kata aisyah kahwin dengan aidil ?"tan Sri Amirullah mengajukan soalan kepada Aisyah dengan seribu satu makna.

" Habistu siapa ? Abah janganlah buat jantung orang macam nak terkeluar" rayu Aisyah.

" Abah nak kamu kahwin dengan anak kawan abah , dia ada ladang buah lepastu business dia berjaya jugak Tau " ujar Tan Sri Amirullah.

" Abah ! Are you losing your mind ? Takkanlah abah nak menantu yang family dia Tak setanding dengan abah ? Muka Aisyah ni nak letak mana bah ? Malu Tau Tak " Aisyah memberontak.

" Kamu ni memang makan semutlah ! Abah dah cakap abah nak kamu berlajar cara hidup sederhana . Kamu ni dah terbiasa sangat dimanjakan dengan kemewahan sampai bercinta dengan kekasih duit sebab harta kan " marah Tan Sri Amirullah.

" Abah , mana Aisyah nak letak muka kalau semua orang Tau Aisyah dah kahwin dengan yang Tak setaraf dengan Kita ? " Tanya Aisyah sambil menangis .

"Kita hebohkan jelah kan senang lagipun Kita kena hebohkan perkahwinan" jawab Tan Sri Amirullah dengan selambanya memakan jajan.

" Abah , kalau dengan aidil bolehlah hebohkan Tapi ni dengan orang mana entah yang abah ambik memang taklah nak hebohkan " balas Aisyah .

             Setelah mendengar kata kata abahnya untuk mengahwini lelaki yang dikenali sebagai Adrian , Aisyah segera berlari menuju ke tempat kebiasaan dirinya dan juga Aidil berjumpa.

          " You ! " Jerit Aisyah.

" You, kenapa lambat harini ? " Tanya Aidil .

" I stress you , abah I suruh I kahwin dengan lelaki lain " jawab aisyah.

" But why ? Abah you tak Suka I ke ? " Tanya Aidil.

" I tak Tau sayang , abah I tu boleh tahan berahsia jugak orangnya " jawab aisyah.

" You macam Suka je I nak kahwin " ujar Aisyah lalu merenung mata kekasihnya.

" Mana ada I Suka , you kekasih I Dan sepatunya kita berdua yang kahwin tapi I tak boleh nak buat apa sayang " pujuk Aidil.

" Kahwin lari jom , as soon as possible " ujar Aisyah .

" Just follow arahan abah you sayang , I taknak you jadi anak yang derhaka " ujar Aidil lemah.

" You memang dah Tak sayang I !" Marah Aisyah lalu menghentakkan kakinya .

" Restu ibu bapa tu yang penting sayang, I akan lepaskan you kalau takdir Tak bagi Kita bersama" sambung Aidil lagi .

" How could you say that to me sayang , you janganlah jadi telalu positif sangat " ujar Aisyah.

" I akan tetap tunggu you " jerit Aidil .

My Dear SoulmateWhere stories live. Discover now