bab 17

51 1 0
                                    

" assalamualaikum Mak , ayah . Hah balik ni " laung Farhah .
" Waalaikumussalam, masuklah nak . " Sambut Encik Khaleed walaupun dirinya terlantar di katil akibat stroke. " Mak mana Ayah ?  Tak nampak pun " Tanya Farhah pelik . " Oh Mak kamu dia pergi ladang macam biasa " jawab Encik Khaleed. " Allahuakbar lupa pulak hah nak kenalkan dekat Ayah , ni kekasih Hah . Aidil namanya " ujar Farhah sekaligus memperkenalkan Aidil kepada encik Khaleed . " Sedap namanya , orangnya pun elok jugak " seloroh Encik Khaleed . " Janganlah puji saya macam tu, pakcik . Malu saya dibuatnya " balas Aidil. Sesungguhnya dia amat merindui arwah ibu bapanya namun sedikit sebanyak rindunya terubat apabila melihat wajah Encik Khaleed . "Maaflah nak , dekat rumah pakcik ni Tak ada apa untuk dihidangkan " ujar encik Khaleed . " Eh Tak mengapa , pakcik . Salah saya jugak sebab datang Tak bagitahu . Saya ada belikan barang dapur untuk pakcik , harap harapnya cukuplah untuk sebulan" Kata Aidil sambil memegang tangan encik Khaleed yang sedang terlantar di atas katil itu . " Pandai Hah cari bakal suami " puji Encik Khaleed .
" Bila dah kahwin nanti , keluarga hah akan jadi keluarga saya jugak pakcik . Sebenarnya bila saya tengok wajah pakcik ni terubat sikit rindu saya dekat  arwah ibu bapa saya ." Kata Aidil .
" Allahuakbar maaf Aidil , pakcik langsung Tak tahu pasal ni " ujar Encik Khaleed terkejut . " Tak mengapa pakcik" ucap Aidil .
     " Pakcik ada teringin nak makan apa - apa tak ? Saya boleh ambilkan" soal Aidil . " Tak ada apa cumanya pakcik nak berehat sekejap " kata Encik Khaleed lalu melelapkan matanya .
     " Eh tidur dah Ayah " ujar Farhah yang sedikit terkejut melihat ayahnya sudah Lena diulit mimpi . " Pakcik penat sangat ni . Penat tunggu anak Dara dia bawak balik bakal menantu dia" usik Aidil .
" Nah air untuk awak .. terima kasih Tau sebab belikan barang dapur tadi " Kata Farhah sambil menghulurkan sebuah mug berisi air teh o limau . Baru sahaja Aidil hendak beredar daripada tepi katil Encik Khaleed , tangannya digenggam erat.
      " Nampaknya Ayah taknak awak pergi tu , dia dah approve awak jadi menantu dia tu " ujar Farhah jujur . " Saya dah sayang pakcik macam saya sayangkan arwah Ayah saya " kata Aidil sebak .
" Hero saya mana boleh sedih - sedih , if you Miss him so much you should recite al- fatihah for him" ujar Farhah lagi tapi lebih kepada menasihati. Jujur hatinya memang tidak kuat apabila melihat wajah Aidil yang sedang menahan tangisnya itu .
         " Ya Allah sekiranya lelaki yang bersama dengan anakku sekarang ini jodoh yang terbaik untuknya , kau permudahkanlah urusan mereka berdua ini " doa Puan Laily sebelum dirinya melangkah masuk ke dalam rumah.
     " Assalamualaikum semua penghuni rumah ! Mak dah balik " laung Puan Laily . " Waalaikumussalam, yow Mak ! Banyak ke hasil menoreh harini ?"  Tanya Farhah. " Boleh tahan banyak jugak . Uwu siapakah lelaki handsome di sebelah kamu ni , hah ? " Puan Laily menjawab Dan bertanya serentak .
" Bakal menantu Mak " respond Farhah.
" Allahuakbar! Termakbul jugak Mak untuk tengok kamu kahwin sebelum umur 20 tahun " cakap Puan Laily sambil terjerit keriangan . " Haish Mak ni , baru first time jumpa dah terus berkenan jadi menantu " tutur Farhah . " Mestilah dahlah gentleman pulak tu . Mak dah tengok cara boyfriend kamu ni layan Ayah tadi betul- betul macam menantu jatuh daripada langit " seloroh Puan Laily. " Haish Mak ni , kalau tak merepek meraban memang bukan Puan Laily namanya " bahas Farhah .
_______________________________________

My Dear SoulmateWhere stories live. Discover now