BAB 13

1.3K 27 4
                                    

Peluh yang berlinang dihujung kening diseka dengan menggunakan tuala yang diletakkan di atas bahu. Setelah hampir dua jam membersih rumah mewah itu, kini setiap sudut rumah itu kelihatan bersih dan kemas. Langsir dan sarung kusyen turut diganti menurut arahan majikannya merangkap boyfriendnya.

Dengan ketiadaan Mike dirumah, turut memudahkan Win untuk melaksanakan tugasannya. Mengerling sekilas kearas jam di dinding,

2:30pm

"Apa aku nak masak untuk makan malam?" Monolog Win sendirian sambil membuka peti sejuk.

ALAMAK

Terkejut apabila mendapati stok makanan sudah habis dan hany terdapat dua ketul telur dan lobak merah.

"Macam mana aku boleh lupa suruh abang Jong beli barang dapur ni." Gerutu Win sendiri apabila mendapati dirinya terlupa untuk menyemak baki barang dapur.

Suasana disekolah begitu meriah dengan kehadian ibu bapa dan pelajar sempena hari permuafakatan yang diadakan untuk melihat perkembangan pelajar sepanjang sesi persekolahan.

"Mike Lee."

Jong dan Mike melangkah menghampiri meja guru di hadapan apabila nama anaknya dipanggil oleh guru kelasnya.

"Selamat pagi Encik Jong." Sapa guru kelas Mike.

"Selamat pagi cikgu, macam mana prestasi anak saya?" soal Jong sebaik sahaja membalas salam individu dihadapannya.

"Mike setakat ini menunjukkan perkembangan yang sangat baik dalam akademik dan turut aktif dalam aktiviti diluar kelas..."

Jong mendengar dengan teliti setiap perkara yang dikeudarakan oleh guru kelas anaknya manakala Mike hanya menunduk. Sekali sekala, Jong akan mengerling kearah anaknya apabila terdapat sesuatu yang dilaporkan oleh gurunya.

"Secara keseluruhannya, saya boleh katakan Mike seorang pelajar yang cemerlang dan mampu diasah supaya lebih berjaya di tahun yang akan mendatang." Terang gurunya.

"Terima kasih banyak-banyak cikgu." Ucap Jong sebelum berganjak dari meja guru dan keluar beriringan dengan Mike.

TINGGGG!

Tangannya terus mengeluk saku dan mengeluarkan telefon pintarnya dan membuka aplikasi WhatsApp.

SAYANG

Sayang: Abang, barang dapur dah habis. Lupa nak bagitahu abang sebelum pergi tadi.

Tak apa, nanti kita pergi beli barang. : Jong

Sayang: Ok abang, Win sediakan senarai terlebih dahulu.

Ok sayang. : Jong

"Ayah chat siapa tu?" Soal Mike apabila mendapati ayahnya leka bermain telefon.

"Abang Win." Jawab Jong.

"Jom kita balik. Lepas itu kita pergi shopping." Ujar Jong sambil memimpin tangan anaknya menuju ke kereta.

"Yeyyyy, shoppingggg." Begitu riang Mike setiap kali ayahnya akan membawa dirinya membeli belah.

Hujung pen digigit sambil memikirkan barang yang sepatutnya dimasukkan kedalam senarai belanja nanti. Matanya masih ligat meneliti senarai barang yang berada ditangannya.

"Rasanya sudah cukup kot barang yang nak dibeli ni. Untuk seminggu je pun." Monolog Win sendiri.

Senarai belian diletakkan diatas meja sebelum berjalan menuju ke tempat menjemur pakaian di belakang rumah. Diperiksa setiap helai pakaian yang dijemur sambil menghidu agar tiada yang berbau hapak.

"Segar." Ujar Win sambil satu persatu pakaian di angkat dan dimasukkan kedalam bakul.

Otanya menjadi nakal apabila mengambil seluar dalam Jong yang besaiz besar berbanding dengan miliknya. Perlahan-lahan didekatkan ke hidungnya sambil mengambil wangian yang keluar dari kain segitiga itu.

'Bau softlan.' Ujar hati Win sambil tersenyum puas hati.

'Mesti batang abang Jong pun akan bau softlan juga nanti kalau dia pakai.'

Sedikit nakal disitu. Hekk hekkk.



Bersambung,

Abang Sado, Adik AngkatWhere stories live. Discover now