Cuti semester telah bermula,aku mengambil keputusan untuk pulang ke kampung halamanku di Kedah.
"Assalamualaikum.... Umi Abi Syahira balik ni..." ku memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah Ya Allah rindunya dekat umi dengan Abi.
"Waalaikummusalam Ya Allah anak umi dah balik..."umi menyahut salamku seraya memeluk tubuh kecilku.
"Syahira pun rindu umi... Rindu sangat". Abi mana umi? Tanyaku.
"Hmmm macam biasalah pergi melepak dengan geng masjid dia". Jawab umi .
Usai makan tengah hari aku melabuhkan punggung di atas sofa empuk umi. Perut sudah kenyang hati banyak senang.
Aku tersenyum kerana aku dapat makan makanan kegemaranku iaitu ayam masak kicap perghhh sedap bak hang.
"Assalamualaikum" dengar macam suara abi memberi salam.
"Syahira pergi bukakan pintu untuk abi kamu tu". Arah umi.
" Baik umi". Balasku.
Aku membuka pintu reaksi pertama abi ialah terkejut sebab anak kesayanggannya balik.
"Ya Allah, anak abi dah balik terus tubub kecilku dipeluk rasa nak nangis sebab umi dan abi rindu aku."
Aku membancuh air kopi untuk abi.
" Abi air" ku letakkan cawan berisi air kopi itu di atas meja.
" Terima kasih" ucap abi.
"Syahira duduk kejap" kata abi. Aku hanya patuh.
" Kenapa abi.?" Tanyaku.
"Abi nak cakap, yang ada orang masuk meminang Syahira". "
Huh apa! Biar betul abi,abi main -main kan, kan umi kan?"
Ku pandang umi dan abi. Abi hanya menggeleng. " Tak abi tak main main".
Baru masuk minangkan aku masih boleh tolak pinangan tu kan fuhhh lega sikit hati.
"Umi dan abi dah setuju". Kata - kata abi itu membuatku hampir pengsan.
"Huh abi biar betul abi... Syahira tak kenal pun lelaki tu siapa macam mana syahira nak kahwin dengan dia".
"Syahira abi rasa ini ialah calon yang sesuai buat syahira...
" Tapi abi.." tak sempat aku habiskan ayatku abi laju memotong.
"Syahira tolonglah abi teringin sangat nak tengok anak abi ni naik pelamin sebelum abi tutup mata". Kata -kata abi itu hampir membuat air mata aku luruh.
"Abi... Janganlah cakap macamtu Syahira taknak kehilangan abi. Okey kalau macamtu syahira setuju tapi dengan satu syarat abi kena bagi syahira kenal dengan jejaka misteri tu dulu boleh?."
Abi senyum keriangan
" tak boleh Syahira hanya boleh tengok muka dia bila majlis perkhawinan kamu berlangsung sahaja..."
" Abi... Ishhh taknaklah kawan abi".
"Kalau macamtu Syahira masuk bilik dululah." Dapatku tangkap senyuman keriangan dari umi dan abi.
Ishhh jejaka misteri ni pun kenapalah nak masuk meminang aku kan ramai perempuan dekat luar sana tahulah aku ni cantik.
Pov Rahiz:
Ku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah mommy dan daddy.
Semasa cuti semester ni.Usai makan tengah hari kami sekeluarga berkumpul di meja makan kerana daddy ingin mengadakan perbincangan keluarga.
Bila ada perbincangan keluarga aku paling tak suka dan benci sebab.... Bosan.
" Okey semua anak-anak daddy dah ada, okey dekat sini daddy nak mengistiharkan bahawa along kamu akan menamatkan zaman bujangnya tak lama lagi."
Hampir tersedak aku mendengar kenyataan dari Daddy itu. Semua kepala berpaling ke arah aku.
" Huh bila? Daddy jangan main-main along girlfriend pun takde lagi."
" Daddy dan mommy dah meminang bunga yang cantik untuk along." Kali ni kenyataan yang dikatakan oleh daddy hampir membuat aku tersedak lagi.
"Huh daddy biar betul along tak kenalpun perempuan tu siapa takkan nak terus kahwin entah baik entah tak."
"Along... Daddy rasa ini ialah calon paling boekk punya". "
Tapi daddy..." Tak sempat aku habiskan ayat aku daddy laju memotong.
"No no i said yes mean yes problem settle". Terus daddy bangun dari meja makan. Semua kepala memandang ke arahku.
"Apa"! Marahku. Ku menapak masuk ke arah bilikku.
" Ishhh serabutlah". Terusku meraup kasar rambut ku.
YOU ARE READING
SUAMIKU USTAZKU
RomanceBuku ini mengisahkan tentang Syahira yang jatuh hati akan seorang pensyarah baru di universitinya.Pada suatu hari Syahira pulang ke kampung dan ibu bapanya memberi tahu bahawa seseorang jejaka misteri telah masuk meminangnya dan lebih tragis ibu bap...