Tunang

513 16 0
                                    

Akhirnya, ujian semesterku selesai rasa macam nak menjerit. Allhamdullilah ucapku selepas selesai berperang dengan kertas ujian terakhir.

            Aku dan Farisha singgah sebentar di sebuah gerai yang berdekatan dengan universiti kami untuk menikmati cendol . Waktu panas ni memang nikmatlah layan cendol sambil hati riang gembira sebab dah habis ujian.

         "Weh kau lagi dua bulan kan nak kahwin". Hampir tersedak aku. Dengar kata-kata dari Farisha. " Huh  aku dah nak kahwin ke cepat betul". Aku cepat cepat mengeluarkan telefon pintarku dari beg sandangku. Melihat kalendar dari telefon pintar betullah lagi dua bulan aku bakal jadi isteri orang.

        "Weh Farisha aku tak ready lagi"!. " Nak buat macam mana aku tak boleh tolong bukan aku yang nak kahwin. Farisha berkata sambil menghirup cendolnya. "Selamba badak kau je kan cakap ,aku hempuk kau karang, habis melayang nyawa kau karang"!.

         Tiba-tiba telefonku berdering. Aku melihat siapakah gerangan si pemanggil ,iaitu umi. "Weh Farisha umi call aku macam mana ni aku taknak kahwin". " Ishh kau ni tak baik tau kau kenalah ikut cakap umi dengan abi,aku yakin mesti tu ialah pilihan terbaik umi dan abi". Aku kuatkan hati dan mengesek ikon hijau dan menekapkan telefon pintarku di telinga.

            "Hello Assalamualaikum Umi. Ku memberi salam. "Waalaikummusalam, harini anak umi balik kan kalau balik umi nak rancang dengan datin Suri nak pergi butik pengantin kamu kena ikut". Kalau pengantin lelaki mommy dia dah ukur siap- siap baju untuk dia. Jadi kamu berdua hanya boleh tengok muka masing-masing bila kamu berdua dah kahwin  ". Panjang lebar umi membebel. "Baik umi nanti dah gerak Syahira bagitahu Assalamualaikum". "Waalaikummusalam" balas umi.

        " Weh aku balik dulu,umi dah nak bawak aku pergi butik pengantin". "Ha ok hati-hati".

SUAMIKU USTAZKUWhere stories live. Discover now