Bab:13

429 17 0
                                    

Hari ini adalah, hari yang dinantikan semua pelajar. Iaitu majlis makan malam tahunan untuk jurusanku. Majlis makan malam ini diadakan di Shah Alam Convention (SACC). Aku pergi kesana dengan Rahiz. Terpaksa pergi awal. Katanya nanti lambat. Dia memanglah cakap akan lambat. Sebab dia masih baru di universtiti itu.

Majlis kononnya akan bermula pada pukul lapan malam. Tapi pukul lapan setengah baru mula. Aku dah makan garamlah. Tadi pun kami hampir bergaduh sebab..... Rahiz nilah mengada nak pakai baju sendondon. Aku cakap tak payah. degil nak pakai. Terpaksalah ikut. Orang kedah cakap apa. "Keteqaq"

Kami menggayakan baju kurung dan melayu sendondon. Iaitu berwarna hitam. Aku nak pakai warna ungu. Rahiz taknak nak jugak pakai warna hitam. Katanya hitam premium. Tapi masalahnya aku tak suka hitam!.

Suasana dewan besar itu dihias cantik. Aku puji ahli jawatankuasa penganjur makan malam. Mesti bersusah payah mencari penaja kan. Salute!.

Aku mengambil tempat di sebelah Farisha. Takkan nak duduk sebelah Rahiz. Kau nak cari nahas. Di meja kami juga terdiri daripada, Sarah, lisa dan Qisya. Tapi yang paling aku rapat semestinya Farisha. Love you!.

"Wehhh..... Tengok tu. Dr Rahiz hensem wehhhh..... Sesuai gila dia pakai baju melayu hitam dengan sampin. " Kata Qisya. Serta-merta kami semua memandang ke arah Dr Rahiz yang membuat grand entrace di pintu masuk. Tengoklah suami siapa. Hmph!

Rahiz menjeling ke arahku. Sempat ehhhh. Aku pula menjelingnya sambil tersenyum. Sinis. Dapatku tangkap senyuman senget dari bibirnya dan hilang sekelip mata. Alaaa.... Sekejapnya senyum macam tu. Seksi!. Astaghfirullah. Tak salah kan obses dengan suami sendiri?.

Majlis makan malam bermula dengan baik dan teratur. Majlis makan malam juga berakhir dengan baik. Yang penting tiada kacau bilau.

Habis saja majlis makan malam. Semua pelajar tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan pensyarah kesayangan. Ye lah tak lama lagi kami tiada lagi di sini. Semua mesti sudah bekerja. Semestinya encik suami kita menjadi sasaran ramai. Rasa macam nak jerit ja kat diorang. Yang korang tengah berkumpul tu suami aku!. Nak jerit tapi kena sabar.

Sekarang tiba masanya. Kami jurusan akhir mengambil gambar bersama pensyarah tersayang. Mereka memilih untuk bergambar dengan Dr Rahiz. Kami beramai-ramai bergambar dengan Dr Rahiz. Sebelah kiri Rahiz terdiri dari pelajar lelaki. Manakala di sebelah kanan Rahiz pula terdiri dari pelajar wanita.

Dan semestinya aku berada di sebelah Rahiz. Itupun sebab Farisha paksa. Katanya jaga ikhtilat. Memang sengajakan minah ni.

Selesai mengambil gambar. Kami meminta maaf dengan Dr Rahiz sekiranya kami ada melakukan kesalahan yang menyakitkan hatinya. Dr Rahiz hanya menganguk dan tersenyum.

"Errr.... Farisha boleh tolong saya?." Tanya Rahiz kepada Farisha. Haaa..... Dia nak minta tolong apa pulak. "Tolong apa Dr?." Ujar Farisha. Yang tadinya masih sibuk melihat gambar yang diambil sebentar tadi.

"Tolong ambilkan gambar saya dengan Syahira. Rasa macam sendodon pulak." Ujarnya. Oooooo..... Terdapat agenda tersembunyi. Ni sebabnya dia suruh aku pakai baju sendondon. Sengaja kan. Farisha hanya menganguk dan menyambut telefon Rahiz yang diberikan kepada Farisha.

"Okey 1,2,3 ready. Kecekak". Okey siap. Satu lagi." Entah berapa banyak gambar dia ambil. "Okey siap Dr". Ujar Farisha. Bersama sengihan yang masih tidak lekang di bibir. Seronok dapat kenakan aku. Rupanya mereka berdua ini bersekongkol.

"Syukran ya Farisha". Ucap Rahiz kepada Farisha. "Afwan ya Dr". Ucap Farisha. Seraya menjelingku.

Okey..... Dua orang ni dah bergabung bahaya bakal menimpa.

             Kami kembali duduk di tempat kami betapa tadi. Betapa ke?. Apa-apa jelah.  Tiba-tiba saja pengerusi majlis itu memanggil kami untuk kembali ke tempat duduk. Katanya ada suprise. Suprise apa pulak aku dah penat ni. Nak tidur...

              "Mempersembahkan persembahan istimewa. Dari seorang pensyarah yang diminati ramai pelajar iaitu. Dr Rahiz!." Jerit pengacara majlis tersebut.

            Kelihatan Rahiz sedang mendaki tangga pentas untuk naik ke pentas. Rahiz naik ke pentas sambil memegang sebuah mikrofon di tangannya. Biar betul suami aku ni. Mimpi apa ni sampai nak menyanyi atas pentas ni. Allahu.

          Kelihatan Rahiz memandangku. Aku hanya memandangnya dengan wajah yang tidak percaya dan keliru.

             "Okey Assalamualaikum, today i will sing a song. From Maher Zain.
This song for my lovely wifey."

       "Wifey?. Di manakah wifey Dr Rahiz. Siapakah dia?. Adakah dia di sini Dr." Tanya pengacara majlis itu wajahnya jelas terpancar riak terkejut. Rahiz hanya menggeleng sambil tersenyum. Lega aku ingatkan Rahiz nak bagi tahu aku ni isteri dia. Berdebar titew.

         "Wehhh..... Dr hesmes aku dah kahwin. Bertuah betul isteri Dr Rahiz tu kan." Ujar Qisya dengan nada sedih. Andai dia tahu akulah wanita bertuah itu HAHAHAH. Dapat ku tangkap jelingan kegembiraan dari Farisha.

         " Ye wehh.... Bertuah kan". Ujar Farisha. Sempat juga tangan dia naik mencubit peha kecilku. Pedih yang  amat. Masya Allah sahabat engkau mencubit ke. Engkau gigit peha aku.

         "Okey semua dah ready ?." Satu dewan memberikan tepukan gemuruh buat Rahiz. Ouh seronok eh korang Dr Rahiz nak menyanyi. Tapi pandai ke suami aku ni menyanyi. Kalau sumbang tak pasal-pasal rosak mikrofon tu karang. Tapi bukan semalam dia baru zikir untuk tidurkan aku ke. Sedap jugak Rahiz zikir. Mesti lagi sedap kalau dia menyanyi kan. Haish tak sabar.

            I praise Allah for sending me you love, you found me home and sail with me .
     And im here with you
     Now let me let you know
    You've opened my heart

   Im Always thinking that love was wrong
But everthing was change when you came along
Ohohoh
And there's couple of words i want to say

         For the rest of my life
          I'll  be with you
       
          I'll stay by your side honest and true

          Till  the end of my time

         I'll loving you.loving you

         For the rest of my life
         
           Through days and nights
  
         I'll thank Allah for opening my eyes
      
     Now and forever I,I'll be there for you.

        For the rest of my life.

        Maher Zain.

   "Thanks". Ucap Rahiz di atas pentas. "Alaa... Dr sikitnye nyanyi. Tergantung tu Dr. Usik pengacara majlis. Rahiz hanya tersenyum dan mendekatkan kembali mikrofon di mulutnya. Seperti ingin katakan sesuatu. "My voice only for my lovely wifey. Or in Arabic they call zaujah habibati". Ujar Rahiz bersama sengihan di bibir.

            Allahu awat sweet sangat chuben saya ni!.

    

SUAMIKU USTAZKUWhere stories live. Discover now