Sampai sahaja di rumah mummy. Kelihatan mummy sudah bersiap sedia menanti kepulangan kami. Aku ingatkan Rahiz yang nak balik rupa-rupanya mummy yang suruh.
"Assalamualaikum Mummy." Aku menyalami tangan tua mummy.
"Waalaikummusalam. Menantu mummy ni dah sampai. Rindunya dekat menantu mummy ni..." Ujar Mumny seraya mencium pipi kiri dan kananku. Sweet kan my mak mertua.
"Hai Mummy rindu dekat menantu je. Anak ni tak rindu." Ujar Rahiz. Cemburulah tu.
" Eh... Apa tak rindunya. Kalau tak rindu tak adanya nak telefonlah suruh balik. Kalau tak call tu entah datang jenguk mummy dengan daddy ke tak." Ujar mummy.
"Sorry mummy Rahiz busylah. Banyak sangat kerja dekat kafe lagi. Kerja dekat universiti pun bertimbun-timbun nak kena siapkan." Alaaa siannya suami saya ni mengadu dekat mummy penat ye. Kalau aku tanya bukan main kata okey saja tak penat pun. Kuat konon. Ooo kalau depan mummy bukan main manja. Jatuh habis kejantanan tu. Hmph!.
"Hmmm ye lah tu jom masuk. Panas ni dekat luar. Pergi masuk bilik rehat nanti turun makan bibik dah masak."
Aku dan Rahiz melangkah masuk ke dalam bilik. Sunyi je rumah ni. Semua orang keluar kut. Mungkin mummy je ada dekat rumah.
Ketika sedang mengemas pakaian di dalam almari. Tiba-tiba hati ini terdetik untuk bertanyakan soalan kepada Rahiz. Kelihatan Rahiz terlentang di atas katil sambil bermain dengan telefon pintarnya. Kalau telefon tu jatuh atas muka jangan menjerit ye wahai encik suami. Saya taknak tanggung.
"Abang... Nak tanya soalan boleh?" Kelihatan Rahiz terus bangun dari perbaringan lalu memanggil aku untuk duduk di sebelahnya. Aku melabuhkan punggung di sebelahnya. Kedua-dua lutut kami berlaga antara satu sama lain. Mata kami saling memandang antara satu sama lain. Nak tanya soalan macam nak buat drama pukul tujuh woo.
"Tanya apa tu?." Rahiz memandangku.
"Abang ada berapa adik-beradik?." Tanyaku.
"Only three. Why?." Jawab Rahiz sempat juga selit soalan dekat jawapan haishhh. Penat dapat suami bila kita tanya dia jawab dengan soalan balik ni. Tapi jangan risau saya masih sayangkan dia. #till jannah.
"Mana dia orang?." Tanya ku.
"Study. Sorang duduk asrama umur 13. And sorang lagi study dekat Mesir." Jawab Rahiz.
Wow hebat betul ye adik Rahiz ni study kat Mesir tu.
"Dah siap ke?." Rahiz bertanya aku hanya menganguk. Lalu Rahiz menarik tanganku keluar dari bilik. Tahulah lapar sabarlah kejap. Akur jelah. Redha....
"Ha turun pun pengantin baru ni ingatkan lama lagi." Ujar Mummy sambil senyuman masih tidak lekang di bibirnya.
Aku hanya senyum. Malu pun ada bila Mummy cakap macam tu. Apa orang puteh cakap "blushing." Ha gituew
"Dah jom makan." Kami melabuhkan punggung di atas kerusi meja makan. Sambil menjamu selera. Meja makan itu riuh dengan suara aku dan Mummy. Rahiz lebih selesa berdiam diri. Dia seperti sedang berada di dalam dunia sendiri.
Aku pulak masih tak berhenti bergosip dengan mummy. Rupanya mummy ni kaki gosip. Okey ada geng.
Okey kita update sikit. Untuk meraikan kemenangan rumah hijau. Lepas ni maybe saya kena stop kejap. Untuk fokus exam. Thank you sebab sudi baca this story dan doakan saya lulus peperiksaan kali ini. Aamiin..😊
Bissmillah
YOU ARE READING
SUAMIKU USTAZKU
RomanceBuku ini mengisahkan tentang Syahira yang jatuh hati akan seorang pensyarah baru di universitinya.Pada suatu hari Syahira pulang ke kampung dan ibu bapanya memberi tahu bahawa seseorang jejaka misteri telah masuk meminangnya dan lebih tragis ibu bap...