Tunang

563 14 0
                                    

Sampai sahaja di kafe Fadil a.k.a sepupuku.  Kami mengambil tempat kosong dan memanggil pelayan kafe untuk memesan makanan. lain yang dipanggil lain yang datang. Fadil menapak ke arah kami,nampaknya dia ada di kafe harini,ni mesti nak tanya aku bertunang dengan siapa arghhhh stress,kalau aku tahu tunang aku siapa,aku dah lama bagitahu satu dunia yang aku dah tunang. Masalahnya aku tak tahu.

            "Assalamualaikum,wahai sepupuku. Sihat?. Lama tak jumpa". Tanya Fadil." Waalaikummusalam wahai sepupuku. Sihat Allhamdullilah.  Itulah lama tak nampak muka manis abang ni dah lah hensem manis pulak tu. Sajaku memuji si abang Fadil manalah tahu dapat makan free. Tapi dia memang hensem maklumlah kacukan.

         "Ada-ada je kau ni kan,kau puji aku ni nak makan free kan, macamlah aku makan dengan pujian kau. Kalau hari-hari kau makan kat sini mahu bankrupt kafe aku ni. Tapi takpelah disebabkan aku tk dapat datang majlis tunang kau masa tu aku belanjalah.  Sebab sepupu aku ni dah bertunang. Ouh ya nak tanya acamne bakal suami kau tu herlok tak.

              Aku hanya sengih," tak tau Syahira bukan tengok pun muka dia. Kalau nak tengok nanti masa kahwin". Jawabku.

            Ternganga mulut si Fadil. "Huh! Kau biar betul kau kena kahwin paksa ke dengan umi dan abi". Tanyanya.

             Aku hanya angguk sambil menyuap pasta carbonara ke dalam mulut.

             "Pastu, kau rilek jer? Tanyanya. "Yelah pastu abang nak suruh syahira buat apa lawan cakap umi dan abi". Jawabku.

          "Ouh, tapi takpelah aku yakin pilihan umi dan abi tu terbaik untuk kau". Harap-haraplah. Jawabku.

     " Takpelah korang sambung makan, aku nak sambung buat kerja. Selamat menjamu selera". Fadil menapak pergi ke dapur untuk menyambung kerjanya.

      "Seronok aku tengok korang ni, sweet jer korang ni tengok korang punya drama sampai habis nasi goreng aku hahahahahhha". "Hmmmmm kau macam tak kenal abang Fadil tu kalau tanya soalan macam peluru tanpa henti".
           

SUAMIKU USTAZKUWhere stories live. Discover now