61

1.6K 47 1
                                    

Jemaah masjid sudah sampai di rumah, bacaan doa dimulakan disusul dengan acara lain. 

Kini semua sedang menjamu selera, Nafidz sedang ambilkan makanan untuk Dhia. 

Dhia pula ralit bersembang dengan Nabila dan Syafia. 

"Kau buat apa dekat sini?!" suara jerkah Nafidz buatkan semua berhenti makan. 

Dhia dan yang lain juga terus alihkan pandangan ke arah Dhia. Dhia terus menghampiri Nafidz, lengan Nafidz dipeluk dan diusap. 

"Abang, calm down" pujuk Dhia. 

"Aku dah cakapkan, aku haramkan kau jejakkan kaki dekat rumah ni lagi, tak faham bahasa ke?!" jerkah Nafidz lagi. 

Terhinjut bahu Dhia akibat terkejut. 

"Dina...Dina..."

"Akak!" Syafia menjerit, dia hampiri Erdina. Tangan Erdina ditarik menjauh dari pasangan itu. 

"Kau buat apa ni?" Syafia bersuara. Erdina pandang tajam mata adiknya. 

"Jangan menyibuklah" badan Syafia ditolak, nasib baik Syed Amirul menahan badan Syafia dari jatuh. 

"Abang Nafidz, Dina datang nak minta maaf" rayu Erdina. 

"Pergi mati dengan maaf kau, perkataan tu kedengaran sangat murah bila meniti di mulut kau, aku jijik!" 

"Abang dah, tetamu ada ni" Dhia memujuk. 

"Kak Dhia, Dina minta maaf, maafkan Dina" Erdina raih tangan Dhia, dia merayu. 

"Jangan sentuh isteri aku!" Nafidz tepis kuat tangan Erdina, bengang dia sekarang ni. 

"Erdina ada apa ni, dad dah kata kan jangan datang, nak apa lagi?" Roslan mendekati mereka. 

Terkejut dia bila melihat anaknya seorang itu. Sedangkan dia dah suruh untuk tinggal di rumah, mengingatkan kejadian yang berlaku sebelum ini. 

"Dad, Dina cuma datang nak jumpa kak Dhia je, salah ke?" Erdina membela diri. 

"Kau nak jumpa Dhia ke kau nak buat taik dekat sini?" Nabila bersuara dingin. 

"Sudahla, jangan macam ni, tak elok ada tetamu ni, umm Dina masuklah makan dulu-"

"Sayang!" Nafidz potong ayat Dhia, mencerlung tajam dia memandang isterinya. Dhia tersenyum. 

"It's okay abang, biar dia makan dulu sekurang-kurangnya, nanti kita bincang boleh?" Dhia memujuk. 

"Kau kenapa Dhia?" Nabila bersuara tak puas hati. 

"Dia datang sebagai tetamu, kita kena layan dia dengan baik, plus ada tetamu lain tengah tengok, tak manis rosak majlis ni nanti dah jom" Dhia menarik lengan Nafidz. 

Yang lain hanya mengeluh, Nafidz juga hanya pasrah. 

"Sayang, kenapa sayang bagi dia masuk?" Nafidz bertanya. Mereka semua berada di satu meja makan. Nabila, Hudzaifah, Syafiq, Syed Amirul, Iskandar, dan Syafia. 

Dhia senyum, kemudian kesan comot di bibir Nafidz dilap dengan tisu. 

"Dhia taknak rosakkan majlis papa dengan mama, Dhia pun marah rasa tak selesa tengok cara dia datang macam tu, tambah lagi bila dad kata dia patut duduk rumah tadi"

Yang lain berkerut dahi. 

"Kau tahukan dia mesti ada niat tak baik, takkan kau tak kenal perangai adik kau yang seorang tu?" Syafiq bertanya. 

"Ya aku tahu, mesti dia datang bersebab, tapi bukan sekarang untuk kita naik angin macam tadi, plus Dhia penat nak mengamuk tak tentu hala"

"Biar nanti kita bincang dekat dalam, bila majlis dah selesai nanti" paha Nafidz diusap cuba redakan kemarahan suaminya. 

Bae [🔸️IN EDITING🔸️]Where stories live. Discover now