CHAPTER 21

3.8K 246 14
                                    

PANGGILAN TELEFON yang belum terputus sejak lima belas yang lalu dibiarkan begitu. Setiba di kawasan tasik, melingas-lingas anak matanya mencari kelibat Della. Dalam selang beberapa langkah besar, barulah Reis menjumpai Della yang duduk di sebuah bangku.

"Della!"

Terenjut kecil bahu Della. Tak menyangka ada yang menegur. Suara itu tidak kedengaran asing baginya lagi. Lambat-lambat dia menoleh ke belakang. Rasa lega disembunyikan di sebalik wajah yang beriak kosong.

Ibu jari Reis menggesek ikon merah. Menamatkan panggilan telefon. Dari ekor matanya, dia dapat melihat sekumpulan budak motor yang sedang merokok. Jarak yang tidak berapa jauh dari kedudukan Della.

Sangat-sangat tak elok!

"Sorry kalau aku buat kau tertunggu lama. Kau okay?" Tanya Reis usai mendapatkan Della. Dia merendahkan tubuh agar bertinggung di hadapan Della. Telapak tangan didaratkan pada sisi tubuh Della.

Terkaku Della yang masih duduk di bangku. Kepalanya dianggukkan tanda dia baik-baik saja. Surut perasaan takut. Dari tadi, dia berharap agar Reis cepat sampai. Tak selesa dia pabila budak-budak motor itu sengaja menguatkan suara dan berborak tentang perkara yang kotor.

"Berpeluhnya encik."

Reis menarik segaris senyuman. Dia turut sedar rambutnya yang lembap dek peluh. Baju jersi yang dipakai melekap di tubuhnya.

"Aku terus datang sini lepas main futsal. Kebetulan kau call aku masa aku selesai main. Baru nak duduk, ada pula yang cari aku."

"Saya tak cari enciklah. Saya cuma call." Della menjegil tajam.

"Okay, cuma call. Jadi kenapa kau ada dekat sini? Rasanya aku pernah cakap sebelum ni yang kau tak patut datang sini sorang-sorang atau orang tu yang degil tak nak dengar cakap aku?"

Della merunduk wajah. Dia teringat semula perbualan di rumah tadi. Serabut! Otaknya sangat serabut dengan cadangan Puan Brenda yang berhasrat ingin menjemput Reis untuk datang ke majlis resepsi Tessa dan Evan sebagai pasangannya.

Lelaki yang berada di hadapannya detik ini tidak mengetahui apa-apa. Reis belum tahu yang Della telah menggunakan namanya dan sekarang memegang gelaran sebagai teman lelaki baru Della.

"Della? Kenapa ni?" Kepala Reis memiring sedikit. Hairan kenapa Della tiba-tiba berdiam diri. Atau Della sudah tersalah anggap yang dia marah?

"Hey, aku minta maaf kalau kau terasa dengan ayat aku. Aku cuma risaukan keselamatan kau. Kau perempuan. Seorang pula tu. Berani macam mana pun, lelaki takkan takut. Sebab tulah aku tak suka bila kau datang sini tak berteman." Entah berapa kali Reis memberi kata maaf.

"Mana ada saya terasa," gumam Della.

Apa yang bermain di benak fikirannya ialah bagaimana dia patut menyuarakan hal itu. Takkan dia nak main cakap yang Reis perlu bersetuju untuk berpura-pura menjadi teman lelakinya. Ah, gila!

Suasana kekok buat beberapa saat.

"Alang-alang aku dah dekat sini, jomlah aku hantar kau balik. Kau parking kereta kau dekat mana tadi?" Reis menegakkan tubuhnya.

Mata Della membundar sedikit. Belum sempat membalas, Reis sudah membuka langkah. Dia segera bangun dari duduknya dan cepat-cepat mengejar langkah Reis. Bergerak ke tempat parkir.

"Encik Reis, kejap!" Della menahan Reis dengan menarik hujung bajunya. Dia harus gunakan peluang ini sebelum terlambat. Nanti penipuannya itu ketahuan oleh keluarganya.

Langkah kaki Reis mati. Dia menoleh seraya menjungkit sebelah kening. Pandangan mata terpasak sebentar pada jari-jemari Della yang erat mencengkam hujung bajunya. Aduh, comel. Berguling-guling hati Reis.

THE LOVE SETSWhere stories live. Discover now